Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Skal det være privatliv eller felles info? Her har vi en diskusjon på om innholdet på mobiltlf. skal være privat. Skal det gå an at den ene parten leser på partners tlf uten å be om lov først? Eller skal det ikke være lov? Om så den ene parten gjør det, og den andre reagerer med å bli sint og hevde sin private rett, skal en da bli mistenkelig? For meg så er det naturlig å ikke bry seg om det om det ikke er noe hemlig på tlf. Og at de som reagerer med å kjefte har noe å skjule.... Jeg skulle sjekke en sms fra mine stebarns mor (vi er midt i en rettsak nå), og gikk inn for å sjekke på hans tlf. Da ble han sint og begynte å kjefte. Jeg hadde ikke noe med hans tlf. Han ble mer og mer desperat jo lenger opp på smslista jeg kom. Hadde han ikke reagert så kraftig, og blitt så nervøs, så hadde jo ikke jeg brydd meg. Og hadde det vært meg, og jeg IKKE hadde hatt noe å skjule, så hadde jeg ikke blitt sint eller reagert sånn. Men hadde jeg virkelig hatt noe som var hemmelig, så hadde jeg reagert akkurat som han. Men han mener han har rett på privatliv (et hemmelig tydeligvis). Jeg er ikke enig. Når en bor sammen med et annet menneske, så skal det være åpent. Spesielt i disse incest-/ pedofilitider, samt Fritzer og alle andre gale mennesker. Kona til Fritz hadde fått streng beskjed om å holde seg unna visse steder. Og fordi Fritz sikkert hevdet at han hadde krav på et privatliv, og ble sint om hun nærmet seg disse stedene, så lot hun være å sjekke det. Mine antenner blir tente når det virker som om noen blir lettere nervøse eller reagerer kraftigere enn normalt på ting. Hvordan er det hos dere? Går dere inn og leser mailer/ smser hos hverandre uten å spørre? Og hvordan reagerer dere i såfall? Jeg har ikke noe i mot at min samboer leser mitt, og syns derfor han burde være like åpen (selv om han ikke nebytter seg av det). For meg er dette kanskje litt av poenget. Så lenge han har lov, og jeg aldri reagerer på det, så syns han vel ikke det er nødvendig å gjøre det. Mens jeg, som IKKE får røre hans tlf, så er det klart at det er noe muffins..... Han blir også lettere panisk om jeg tar i hans tlf bare fo å sette i laderen. Da følger han meg med falkeblikket sitt.
Gjest -<<- Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Hadde ikke falt meg inn å undersøke konas mobiltelefon uten å spørre først, og e-posten hennes har jeg ikke tilgang til. Jeg åpner ikke brev adressert til henne heller, med mindre de er fra f.eks strømleverandøren som tilfeldigvis står i hennes navn. Og ja, jeg hadde blitt dritsur om hun gjorde det med min telefon/e-post/post. Min kone har ikke nødvendigvis noe med hva andre velger å informere meg om, og jeg ville synes det var et tillitsbrudd mot mennesker som sender meg brev/e-post/tekstmeldinger om jeg skulle dele disse med andre etter forgodtbefinnende.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Jeg har ingenting å skjule, men aksepterer likevel ikke at mannen min går inn på mobil/epost uten å spørre først. Det er en privatsak. Det kunne ikke falt meg inn å gå inn på hans heller. Og vi har full rett til å si nei, selv om det ikke er noe som er farlig om blir lest. Selvsagt følger han deg med falkeblikket når han ikke kan stole på at du lar telefonen hans være hans.
Gjest Siklerotte Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 Det er ikke greit. Selv om man er i et parforhold betyr det ikke at en skal gi opp all form for privatliv. Den kommunikasjonen jeg har med andre, har ikke en eventuell partner noe med, da det ikke angår vedkommende. Du er deg, og han er han, dere trenger ikke å vite alt om hverandre og alt andre sier til hverandre. Jeg har passord på både mobil og data - og jeg velger selv å dele det jeg vil med mennesker. Det handler derimot ikke om at jeg ikke er til å stole på.
Mom2Two Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 Synes det er helt unaturlig å sjekke partners mobil, epost og vanlig post. Jeg har f. eks meldinger fra venninner som jeg ikke hadde satt pris på at mannen leser. Ikke fordi jeg har noe å skjule, men de deler ting med meg som ikke er ment for ham, og han kjenner jo gjerne mannen deres. Ikke det at han kommer til å sladre, men jeg er ukomfortabel med å bli betrodd ting for så å (ufrivillig) gi infoen videre.., Ellers enig med pila, eneste jeg åpner er brev som er ment for begge, f. eks fra strømselskap, eller f. eks julekort som er til hele familien, men der det er tilfeldig hvilket navn man bruker når man skriver på adressen. Når alt dette er sagt, virker det som at han har noe å skjule med den merkelige oppførselene. Men hvorfor i all verden tenker du pedofili? Det er kanskje mer nærliggende i forhold til pc. Men hvorfor tenker du pedofili i forhold til mobilen. Da tenker jeg at du må ha en dårlig magefølelse i utgangpunktet..
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Tja, ingen er hysteriske her, vi kan bruke hverandres mail og mobil uten noe oppstyr. Men samtidig er jeg litt enig i at man må få ha litt privatliv også.. Jeg får jo av og til meldinger som er til meg og bare meg, f.eks fra en venninne eller en søster, ting som de ikke vil skal spres videre. Vi har en del felles vennepar jeg og mannen min, og kanskje ville dama betro en ting til meg som hun ikke nødvendigvis ville at min mann som er kompis med hennes mann skulle vite... Det samme kan skje andre veien også, at mannen min får vite noe av en kompis som det er like greit at jeg ikke veit. Så jeg respekterer ihvertfall mannen min sitt privatliv og ville aldri finne på å lese hans private meldinger eller mail, jeg er ganske sikker på at han ikke leser mine heller selv om han har tilgang på dem. Samtidig vet jeg at om han skulle gjøre det er det ingen krise, kanskje fikk han vite om en krangel som broren hans har hatt med kona og som hun har betrodd meg e.l. men ikke værre enn det. Tror ikke jeg ville funnet noe værre på hans mobil heller. Kanskje hadde jeg tenkt anderledes om han plutselig begynte gjemme mobilen for meg og bli hysterisk om jeg tok i den, en sånn forandring i oppførsel ville vel fått en rød lampe til å lyse.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #8 Skrevet 3. januar 2009 Jeg er litt både og på det der.. man bør få ha litt privat liv.. Jeg har ingenting og skjule for min mann, men vil da ikke at han skal snoke på tlf min i skjul. Og det gjelder meg og på hans. Jeg har aldri hatt behov for og snike på hans telefon. Han har ikke meldeplikt for hva som er på telefonen sin.. (I tillegg er det ikke alt jeg skal vite siden det er jobb telefon, noe jeg respekterer.) Er ikke alt som skal deles.. Mulig han hadde meldinger om rettsaken.. Meldinger fra eksen som skal bli brukt eller noe.. man vet aldri.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #9 Skrevet 3. januar 2009 Her har vi hver vår mobil, og hver vår bærbare pc, ingen grunn til at vi skal bruke hverandres... Mobilene kunne jo ha blitt sjekka hvis noen absloutt ville, de ligger jo på stuebordet hele tiden. Begge har "hemmelige" passord for å logge på pc, vi har ikke behov for hverandres.. Vi har heller ikke hverandres passord til MSN, Nettby e.l.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #10 Skrevet 3. januar 2009 Åpner du brev som kommer i hans navn også? Vi har hver vår mobil, og det respekteres gjensidig. Det betyr ikke at vi er skumle mennesker med uedle hensikter.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 3. januar 2009 #11 Skrevet 3. januar 2009 Her bryr vi oss ikke, det er den som er nærmest mobilen som svarer eller leser meldingen, hvem av oss sin mobil det er er likgyldig. Kan godt lese hverandres mailer også, men hadde ikke fått så mye ut av det. Men hvis han er syk, er jeg inne å skjekker mail og slik for han, siden vi får en del regninger på hans mobil. Å han er gjerne inne på min for å få kontonr og beløp hvis jeg har bestilt noe på nette å valg forhånds betaling. Så når han først betaler regninger, så tar han det samtidig. Skjønner ikke hvorfor enkelte blir så flyforbannet om partnern leser mobil meldinger ol. Men saken stiller seg jo anderledes hvis man titter på mobilen og mailboksen for å skjekke ut om partnern er utro eller ligenenes, det ville jeg også ha reagert på. Det er jo å si rett ut at "jeg stoler ikke på deg", å det ville jeg tatt som en fornærmelse.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #12 Skrevet 3. januar 2009 Her er alt felles. Hadde aldri orka å bo et hus der man lever separate liv. Vi er en familie, ikke et bo kollektiv..... Felles økonomi osv. Parteren er også min aller nærmeste venn og har min fulle tilllit, så at partner skulle gå videre med noe som ble lest i en mail eller på en sms er helt utenkelig og ikke en problemstilling overhode. Dessuten ville vi uansett ha snakket om det.
Miss Misantrop Skrevet 3. januar 2009 #13 Skrevet 3. januar 2009 Jeg har ikke noe å skjule for partner min og jeg gidder ikke å dele livet mitt med en som skal gå rundt å ha hemmligheter for meg. Men vi er kanskje ikke så spennende mennesker heller. Svært få ting vi driver med som ikke tåler dagens lys.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #14 Skrevet 3. januar 2009 Jeg synes ikke det er greit å snoke i andres mobiler o.l. Det er faktisk privat, og det er ikke lovlig heller, på samme måte som det er ulovlig å åpne andres brev. Hvis man stoler på noen burde det ikke være nødvendig heller, og hvis man har så liten tiltro til sin partner at man føler behov for å overvåke dem, så er det noe galt i forholdet til å begynne med. Når det er sagt gjør det meg ingenting om samboer tilfeldigvis benyttet seg av min mobil/mailkonto, og ved tilfeldigheter kom inn på meldinger osv, for jeg har ingenting å skjule. Jeg får også låne hans mobil innimellom, og ser jo da meldinger eller hvem som har ringt i noen tilfeller, uten at han bryr seg. Men jeg går aldri inn og sjekker, det har jeg ikke behov for, og jeg ville heller ikke likt å bli overvåket selv. Dog ville jeg jo blitt litt mistenksom om samboer plutselig begynte å gjemme mobilen for meg uten videre, eller ble helt hysterisk om jeg tilfeldigvis lånte den en dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå