St.Sunniva Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 var innom Expert i dag, da mamma skulle kjøpe flatskjerm. Hun skulle egentlig ha en 37 " eller 40"....den hun endte med som beste alternativ kostet 9999,- (både 37 og 40 LCD-tv). Jeg skal egentlig også ha ny tv men har ikke pengene akkurat nå, så jeg må vente. Da fikk vi tilbud om 2 plasmaskjermer på 42" i stedenfor, som da ble mye billigere. I tillegg til tv 'r skulle vi ha 2 kjøleskap. Totalen med 2 kjøleskap og 2 stk 42" ble 27500,- ca...mot normalpris 34000,- ca. Flatskjermene kostet da ca 6700,- pr stk (som selvfølgelig er billigere enn 9999,- for en LCD tv) Men hva er forskjellen??? Både jeg og mamma ser mest på vanlig tv, men noe DVD innimellom (men er ingen store film-seere sånn utenom tv).
~**nuttis**~ Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 plasma er mer til film og lcd til spill.vi har plasma og spiller på det uten at jeg merker noe dårlig grafikk.For folk som ikke er over gjennomsnitt intr i lyd og bilde spiller det ingen rolle hva man velger tror jeg.
Zitro Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Plasma er mye mere lysfølsomme tvèr. Har dere ei stue med mye natulig lys så kan den bli skadet av solyset. Plasma har også en negativ ting med at bilder kan brenne seg fast i skjermen. F.eks en logo som står på samme plass, ala TV-Norge logoen. Synes også plasma er bedre på større tver, og lcd er best på mindre. På en 42" er det hipp som happ hva man velger. Men det er stooooor forskjell på merkene også da. Er de f.eks full HD? Er det minimum 3 HDMI utganger på tven? Slike ting er også vikig...
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 En plasma skjerm MÅ fraktes stående, kan ikke legges ned på noen som helst måte. Bilder kan brenne fast som ei over her skrev, både ved spilling og at stillestående bilder brennes. Lysfølsomme som hun også skrev. LCD kan du frakte liggende, bildet brenner ikke fast. Da vi kjøpte var ikke plasma ett alternativ en gang. LCD er gjerne litt dyrere, men tåler mer.
~**nuttis**~ Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 Det problemet med at bilder brenner seg fast er gammelt..
St.Sunniva Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2009 Det var iallefall full HD og 3 HDMI utganger + 2 scart utganger...det er et must :-) Jeg har jo hele tiden ønsket meg en LCD ut fra hva folk har fortalt...det er jo en grunn til at plasma er billigere. Når jeg legger så mye penger i en tv skal den jo helst virke noen år da.
Zitro Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Spørs nok hvilken selger man møter og hvem merke man kjøper det gitt.. få selgerer som opplyser om det, og poroblemet er veldig til stede på billige plasma-tver.
Cat.68 Skrevet 3. januar 2009 #8 Skrevet 3. januar 2009 Vi kjøpte netopp en 42 " Lcd tv på Elkjøp for 6000 kr vi. Merket LG. Vi fikk fortalt at hvis man har mye vinduer der hvor tv skal stå bør man ha Lcd, men i en kjellerstue eller der hvor det er lite vinduer anbefales Plasma. Men forskjellen er nok ørliten for oss vanlige brukere. Det med at bilde kan brenne fast. I bruksanvisningen til vår Lcd stod det at man ikke måtte ha filmer stående på pause i noen lenger tid da det kunne brenne fast bilde, så det gjelder kanskje begge typer da??
Gjest Skrevet 3. januar 2009 #9 Skrevet 3. januar 2009 Det var vel i "gamledager" at det var forskjell på plasma og LSD. Har akkurat kjøpt plasma selv, pioneer 50", og undersøkte det samme. Om det å skulle frakte den stående skulle være et problem kan du jo få den levert på døra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå