Gå til innhold

Tidsbegrenset uføretrygd/rehab penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som mottar/vet litt om disse tiltakene,og som kan gjøre meg litt klokere?? Jeg har snart vært sykmeldt ett år,så nå er NAV kommet på banen med forskjellige tiltak for at jeg skal greie å komme meg ut i arbeidslivet igjen......!! Etter som jeg har skjønt,så gir begge disse meg en inntekt på 66% av den inntekta jeg har nå....er d riktig??? Jeg har vært på NAV sine sider og lest litt om dette,men jeg synes d står lite utfyllende !!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er riktig at de gir 66% av inntekstgrunnlaget du hadde på det tidpunktet du ble sykmeldt.

Tidsbegrenset uførestønad kan man få i opptil 4 år, og denne stønaden gis ofte hvis det er en alvorlig sykdom, og man mener at personen må få ro på seg til riktig behandling etc. Rehabiliteringspenger gis i max et år (ved veldig sterke grunner kan den visst forlenges for en kortere periode). Denne stønaden brukes ofte hvis personen er under en behandling som ikke er helt ferdig, men man tror at den vil føre til bedring innen en relativt kort tid (max et år).

Skrevet

Man kan kan få tidsbegrenset ufør opptil 4 år av gangen. Får du innvilget en periode på 4 år kan du søke tu på ny når perioden utløper.

Skrevet

Jeg tror du må få rehab penger før du evt kan søke om tidsbegrenset ufør. Jeg har faktisk gått på rehab penger i to år, selv om det vanligvis ikke gis for mer enn et år, noe jeg ikke helt skjønner logikken i da jeg lider av ME som ikke har noen aktiv behandling og snarere et sykdomsforløp som man vet tar åresvis. Vilkået for rehab-penger er at man går til behandling som gir utsikt til bedring iløpet av den perioden det gis (noe som heller ikke gjalt fo meg da det ikke finnes behandling for ME annet enn ro og aktivitetsanpasning).

Så jeg antar dette er standard prosedyre etter endt sykemeldingsperiode, man må gjennom et år rehab, så til vurdering om forlenging av rehab, så tidsbegrenset ufør i opptil 4 år av gangen.

I praksis har det ikke spilt noen rolle for meg da man regner det ut på samme måte (66% av inntekten du hadde da du ble syk), og jeg ikke har hatt noe opplegg under rehab-perioden. Nå venter jeg på svar på søknaden om tidsbegrenset ufør, og håper at jeg får 4 år slik at jeg slipper å bruke all min energi og tid på å jage disse personene på NAV et par ganger i året, vente på behandlingstid osv... Så kan jeg heller gjøre det om om jeg skulle være så heldig å bli frisk iløpet av den perioden. Man skal ha mye energi og ressurser for å være i dette systemet gitt -men det er en annen diskusjon!!!!

Skrevet

Takker for svar :-) !!! Er jammen ikke bare bare å bli syk her i velstands-Norge............!!! D var faktisk NAV som foreslo at jeg skulle søke på tidsbegrensa uføretrygd,så da må jeg vel gjøre d da sikkert. Jeg er mest bekymra for økonomien jeg da:-/ ,for jeg har en alvorlig syk samboer som ikke har den helt store "inntekta". Det er liksom jeg som må dra lasset når d gjeldet økonomien vår, Jeg bekymrer meg mye over hvordan dette skal bli,og om vi greier oss økonomisk.....!!! Legen har nevnt at d er mulig jeg har ME jeg og :-( Hvordan fikk du (mamadenuevo:) den diagnosen?

Skrevet

Huff da, hørtes ikke lett ut dette, om du i tillegg har en alvorlig syk samboer!!!

Jeg hadde gått med diffuse nevrlogiske symptomer over lengre tid, samt klassiske ME-ting som at jeg ble syk av fysisk aktivitet (men jeg i min uvitenhet trodde jeg bare var lat og utrent og kjørte på enda hardere), klarte ikke hvile bort slitenheten osv. I 2005 var jeg veldig plaget med sterk svimmelhet, anfall som varte et par dager og var slik at jeg ikke klarte å stå opp av sengen engang. Mistet finmotorikk, det prikket og stakk i hender og føtter, redusert kraft i hendene, mm. Anfallene kom hyppigere og hyppigere og i februar 2006 mistet jeg også følelsen i bena, kunne ikke gå og ble innlagt på Ullevål. Fikk der grundige undersøkelser, var veldig forberedt på få diagnosen MS da, da det passet veldig med symtombildet mitt. Det var heldigvis ikke MS og de fant ikke noe annet heller, så jeg ble sent hjem, dvs jeg fikk en mnd opphold på Catosenteret i Son. Det var der de satte meg på tanken om ME.

Jeg kontaktet ME-klinikken på Notodden, og etter en konsultasjon der sa de at det mest sannsynlig var det jeg hadde, men henviste til nevrolog for grundige blodprøver (immunologiske og allergier) for å utelukke andre, behandlingsbare ting.

Du kan jo lese litt på ME-foreningens hjemmeside www.menin.no Eller ME-klinikken (har ikke adressen lenger, men google den opp) hun som gir konsultasjoner heter Merete Sparre og er en kjempeflott dame. Jeg tror hun også gir konsultasjoner pr tlf om du ikke bor i området. Hun kan hjelpe deg til å se om dette kan være ME det handler om, eller avkrefte og sette deg på andre spor evt. Samtidig er hun behjelpelig med veien videre!

Ønsker deg masse lykke til. Håper du har bra kontakter på NAV der du bor, slik at dere får hjelp til å få økonomien så bra som det er mulig. Og at du slipper å bruke altfor mye tid og krefter på det formelle som de faktisk burde ta seg av for deg... Også håper jeg at du får en diagnose. Er mye lettere å ta ting når man vet hva det er. Også lettere å få hjelp, ting man kan ha krav på iforhold til økomisk støtte osv.

Ta gjerne kontakt via PM om det er noe mer du lurer på :)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...