Gå til innhold

Noen som kan fortelle litt om sterilisering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer det sterkt, etter to barn og null ønsker om å ødelegge kroppen min mer ved å føde. Da får det evt bli adopsjon hvis vi skulle få et utrolig ønske om en atpåklatt.

Er det "aldersgrense"? Pris?

Tåler hormonprevansjon så innmari dårlig, spiral er ikke aktuelt og kondom/pessar har jo bare 82% sikkerhet.

Noen som har gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte denne metoden:

http://www.essure.ch/norwegian/CC-0454-08_14.03.03F_Norwegian.pdf

Ingen operasjon, de går opp vaginalt og setter et innlegg i hver av eggelederene slik at de blir tette. Fikk narkose, men dette var gjort på noen timer. Kostet like mye som tradisjonell sterilisering (6-7000,-). Dette var på Ullevål, men de gjør sikkert denne metoden andre steder også.

Skrevet

Hvem fortalte deg om metoden?

I artikkelen står det om lokalbedøvelse (som får det til å velte seg i magen min bare med tanken på at jeg skal være våken mens de "roter" rundt), hvorfor fikk du tilbud om narkose?

Koster hele greiene 6-7000 eller betaler du "mye" for ettersjekken(e) også?

Skrevet

Det er en aldersgrense på 25 år ved sterilisering.

Jeg snakket med en lege om det på sykehuset, og hun sa at de anbefalte heller at mannen steriliserer seg, siden det er mye lettere (trenger ikke narkose, og er ute igjen rett etter inngrepet), dessuten er det mye billigere enn for kvinner.

Skrevet

Jeg fikk info. om metoden av Gyn.legen på Ullevål s.h. De kunne godt gjøre det på "gamlemåten" hvis jeg ville, men da hadde det jo blitt operasjon.

Siden metoden de brukte på meg var såpass ny, så fikk alle narkose. Mulig de tar noen i lokal nå, men man får vel narkose hvis en selv ønsker det.

For meg var det intet ubehag, ikke noe sår etterpå eller komplikasjoner.

Den engangsummen som jeg betalte inkluderte alt m/alle kontroller etterpå. En må inn til kontroll etter 3. mnd. for å sjekke at innleggene sitter på plass. Hvis de ikke hadde gjort det, så hadde jeg fått tilbud om vanlig sterilisering uten ekstra kostnader.

Skrevet

Mannen nekter å sterilisere seg og det er helt ok. Kan ikke presse noen til det. Greit det er billigere, men dette inngrepet som du, turbotrollet, snakker om er jo rett inn og rett ut uten noen særlig ubehag etterpå. Og slik blir det jo da "likt" for mann og kvinne (bortsett fra at for herrene har jeg hørt de kan ha mye vondt i etterkant).

Så en tar bare kontakt med fastlegen, da eller? Og blir så henvist videre? Bor i Stavanger, så får se hvordan de gjør det hele her.

Noen som vet om hvordan det gjøres i Stavanger? Pris?

Kan jeg få spørre om hvor gammel du var torbotrollet da du steriliserte deg og hvor mange barn du har?

Skrevet

Kan ikke fortelle om erfaring ang sterilisering, da jeg står på venteliste selv.

Men du kontakter bare fastlegen din, han/hun må sende inn en søknad til sykehuset.

Jeg gjorde det på 6 ukerskontrollen etter fødsel. Var og er fast bestemt på at dette var sistemann. Har da en gutt på 3 år og en jente på nå 3 mnd.

Skrevet

Den nye metoden har sikkert kommet til Stavanger også, men har den ikke det, så er det jo fritt sykehusvalg, og da kan du jo be om å få gjort det på Ullevål s.h.

Det er bare å snakke med fastlegen. Ta en utskrift av Essuremetoden så vet de hva du snakker om.

Jeg var passert 40 da jeg gjorde dette, har 2 barn. Tålte ikke vanlig prevensjon, så det var et valg jeg gjorde. Men jeg burde ha ventet litt fordi nå viser blodprøver at jeg har kommet i klimakteriet (tidlig!), så det ble i grunnen en ganske dyr fornøyelse :-) Nå som naturen har ordnet opp med "naturlig" sterilisering. En bør spørre moren sin når moren har hatt overgangsalder fordi datteren kommer i dette i samme alder som sin mor.

Men jeg tror nok at du er mye yngre enn meg. Uansett så får du ha lykke til med valget.

Skrevet

Takk, takk. Jeg er noe yngre, 28 år.

Ble jo nesten litt komisk, sterilisere seg og så finne ut at en havner i overgangsalderen rett etterpå. Kjedelig (med tanke på pengene, da).

Skrevet

Overgangsalderen er jo en prosess som går over flere år, nå er det kun blodprøver som viser at den har startet. Det kan ta mange år før mensen slutter så en kan jo bli gravid i den perioden, selv om det er vanskeligere. Men uansett så hadde jeg ikke lyst å ta sjansen på å bli gravid etter fylte 40 år, så valget jeg tok var i grunnen greitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...