Gå til innhold

hei,trenger litt hjelp her.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg å samboeren mitt har ett barn, vi har ett hus sammen(m lån på1,5) huset er arvet av min pappa,(er barndomshjemmet mitt) jeg er veldig knyttet til det huset, om jeg har råd å får lånet vil jeg overta huset,annen vær dag syntes han det er greit, men plutselig skal han ha det mener han for jeg skal ikke få viljen min.å da vil han ikke skrive under på att det er jeg som skal ha omsorgen for barnet vårt,han har mest penger å mener han skal ha det, har jeg noen rettingheter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med advokat, er mitt råd.

1,5 mill er vel ca 11-12 000 i måneden? Og det er en del å klare selv. Men der finnes noe som heter startlån gjennom kommunen, for de med lavere inntekt. Her kan du også søke om tilskudd(i stedet for egenkapital). Jeg fikk 90 000 + 20 000(oppussing) i tilskudd her. Men jeg har bare lån på ca 500 000.

Du skal huske å sette opp et budsjett med alle utgifter, faste og variable.

Ellers så vet jeg ikke noe han skal skrive under på ang omsorgen. Den har den som har barnet mest, og for barn under 3 år er ikke 50/50 anbefalt. Og for enda yngre er det stort sett mor som får omsorgen, om hun er skikket på normalt vis. Dette har med barnets beste å gjøre, og små barns tilknytning til sin mor.

Det med omsorgen og hvem som har mest penger, henger ikke sammen. Det er ikke den som er rikest som alltid får barna:) Det er hva barna trenger som gjelder, og det går ikke på penger alene.

Det har heller ikke med hvem som skal ha viljen sin. Det har kun med barnets beste å gjøre.

Skrevet

takk for svar, ja blir litt mye å betale men kan få låv av banken å bare betale renter pga av formue,men den er låst å eier hus, å hytte med bror å mor så det er ikke noe jeg får solgt i penger! barnet blir 3 i mars,syntes det er helt forfedelig hele greia å ikke kunne få det til å fungere slik att han kan ha oss begge der.men er kansje greit å gjøre noe med det nå som han ikke er så gammel enda,blir vel ikke noe lettere med tiden

Skrevet

En forelder får ikke 50/50 samvær, dersom den andre er imot det. Ikke i retten engang.

Og det å bare betale renter er en skummel greie, plustelig kommer den dagen avdragene skal betales, og DA blir det dyrt da. Men det går jo kanskje å ha avbetalingen på f eks 30 år. Da blir det jo mindre enn om en har på 20 år. Men anbefaler deg IKKE avdragsfritt. Det får du ikke med kommunalt lån, heller, av denne grunnen.

Har du muligheter til utleie på ett eller annet vis?

Har du inntekt fra jobb? Du vil som hovedforsørger for et barn ha rett på diverse stønader fra NAV, som overgangsstønad, en ekstra barnetrygd, stønad til barnepass(om du har det, og har jobb, studerer eller er aktiv arbeidssøker), og bidrag fra barnefar.

Det er bedre for barn å være fra et skillsmissehjem, enn å leve i et "ødelagt" hjem hvor foreldre ikke har det bra sammen.

Skrevet

ja,er i fast jobb med 100pros stilling..er fult mulig å leie ut kjeller,da det er soverom,bod,dusj,do,vaskerom,stue, og egen inngang. bare få laget en kjøkken løsning på den ene soverommet,er over bakken å å er fult lovlig.klarer å bruke væranda inngangen jeg:)

Skrevet

Ja, da har du jo muligheter:) Lage til et billig lite kjøkken. Trenger jo ikke være så veldig stort, det da:)

Og da har du plutselig leieinntekter, noe som kanskje vil gjøre det lettere å få lån:)

Helt i startfasen vil alt slikt se vanskelig ut, men med litt tankevirksomhet og råd, så finner en løsninger:)

Da kan du kanskje få inn 4-5 000(?) i leieinntekter, og på 12 000 i lån i måneden, så sitter du igjen med 7-8 000, og det vil du klare uten problemer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...