Mom2Two Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 En ukes tid før jul var jeg til legen med det jeg trodde kunne være en lungebetennelse. Jeg hadde da alt vært syk i nesten 3 uker. Jeg tok da ulike blodprøver etc. Noen av dem måtte sendes inn, så det tok noen dager å få svaret. I mellomtiden fikk jeg noe slimløseende tabletter og noe hostesaft. Han sa at han skulle ta kontakt om det var noe med prøvene. Siden jeg skulle feire jul med andre, så ville jeg vite at jeg ikke hadde noe ille å smitte dem med, så jeg ringte selv og sjekket prøvene. Da sa sykepleieren som jobbet på laben at prøvene var alle negative, og at det ikke var noe å tenke på. Siden de slimløsende tablettene hjalp noe, ringte jeg og fikk ny resept for et par dager siden. Samme lege skrev da ny resept som han la i resepsjonen. Nå i dag fikk jeg et brev i posten om at joda, jeg har en atypisk lungebetennelse, og han hadde også sendt med prøveresultatene og en resept på en kraftig antibiotikakur. Brevet er datert lillejulaften, men ting tar selvsagt tid med juleposten. Er det ikke litt merkelig praksis ikke å ringe? Jeg bor 2 min unna... Kunne vært frisk for en uke siden liksom. Nå har jeg vært skikkelig dårlig i over en måned. Hadde han ringt, kunne jeg bare hentet resepten og kommet i gang straks. For det første feilinformerte jo sykepleieren meg om prøveresultatene, og for det andre kunne han ringt når han visste at det var jul med mange helligdager (lite med postgang), og at jeg hadde vært syk så lenge (høy feber, hostet blod, ingen søvn osv.) Hva er egentlig vanlig praksis?
Gjest -<<- Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Tror praksisen med bare å sende brev er ganske vanlig. De fleste legene mine har gjort det slik. Nåværende fastlege - og måtte hun forbli fastlege her til evig tid - ringer, men hun er eksepsjonell.
Mom2Two Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2009 Det er jo merkelig da, for da vet man at folk må være syke lenger enn nødevendig liksom. Hmm, hadde jeg vært lege ville jeg nå ringt jeg da, eller fått noen andre til å ringe når en av prøvene var positivt og behandling nødvendig. Man kan vel i grunnen aldri stole på postgang uansett.
Honningmelon Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har blitt ringt til alle gangene det har feilt meg noe som jeg har trengt medisiner for. Trodde det var vanlig, jeg.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Når eg hadde atypsik lungebetendelse, mycoplasma, så ringte legen meg på dagen ei uke etter at eg hadde vert hos han. Da hadde eg hosta i litt over 4uker..... Ja da tenkte eg det går over..... Eg hadde ikkje feber og ingen uslag på senkninga som dei bruka den gongen. Min fastlege ringer også hvis det er noko som trenger oppmerksomhet med ein gong. Ho sendte brev om allergi prøvene mine men det er greit for eg hadde fått medisin på blåresept når eg var hos ho for ho var ganske sikker grunna kryssallergiane eg hadde. Men eg syns det var litt rart faktisk..... Ville tru at ein lege ville at pasienten skulle få medisinene fort?? Var det EryMax du fikk??
Mom2Two Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2009 Det trodde i grunnen jeg også. Skjønner at de ikke ringer om alle prøvene er fine da, men trenger man behandling synes jeg det er naturlig.
<3 coccinelle Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Syns virkelig han burde ha ringt. Det er jo jobben deres for søren og det er jo veldig viktig å få en slik beskjed. Lungebetennelse kan faktisk bli farlig hvis du går lenge med det. Opplevde noe lignende en gang men da var det legevakt. Jeg hadde kraftig urinveisinfeksjon. Fikk en type antibiotika og prøve ble sendt inn til dyrkning. To uker etter får jeg brev om at det var feil type antibiotika og resept på ny type.... Ja akkurat som om jeg ikke hadde oppdaga det liksom. Hadde jeg ikke gått til en annen lege og fått antibiotika i mellomtiden så hadde jeg blitt rimelig syk på de ukene. Syns de bør ha spesielle rutiner i forbindelse med høytider nåe folk ikke kan ringe legekontoret en gang og ringe til pasienter i stedet for å sende brev. De har vel ikke så vanvittig mange pasienter hver dag eller????
Mom2Two Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. januar 2009 Jepp, EryMax 12 dagers kur, 4 ganger om dagen. Håper det hjelper. Har hostet i godt over en måned, og er utrolig slapp. Så nå er jeg veldig klar for å bli frisk! Høres ut som du er litt heldigere med legen din.. Men dette er på et sånt privat "pengemaskinlegesenter", så det blir vel litt sånn rullebånd kanskje?
Gjest snartjuligjen? Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Vi vet alle at det meste stopper opp når det er jul her i landet, så jeg forstår ikke helt hvorfor du henger deg så mye opp i dette? Ellers pleier man å få svar på tester skriftlig, ja...
Mom2Two Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. januar 2009 Da kunne du risikert å få nyrebekkenbetennelse.. Utrolig dårlige rutiner, synes jeg i hvert fall. Jeg mener også det er en del av jobben. Betalte over 1000 kr for å være der i 4 minutter + tok blodprøver. Ser ikke ut som det høyner kvaliteten i hvert fall.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 2. januar 2009 #11 Skrevet 2. januar 2009 For å sei det slik så er det også begrensa kva ein legesekeretær kan sei om prøvesvara dine...... Dei kan sei om du er allergisk mot det eller det og thats it nesten. Fikk det til svar når eg ringte ang ein del prøver eg tok i høst. Ho ville knapt nok fortelle meg kva blodprosenten min var, den var fin var svaret!! Og eg ville vita ferentin resultatet og det var også fint!! Eg ville ha tallet eg da!! Men det ville ho ikkje sei og avslutta med at ho hadde sagt for mykje allereie og at eg måtte ta det med legen min. Ho kunne ikkje sei noko meire om prøvene mine. Så det er ikkje sikkert ho såg det for det er ikkje hennars jobb. MEN det er alikevel sløvt av legen å ikkje ringe deg og fortelle deg det men sende det i posten..............
Mom2Two Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 2. januar 2009 Henger meg opp i det? Man skjønner vel at om man sender et brev lillejulaften, så er det meget sannsynlig at det vil ta lang tid. Dessuten var den legen på vakt flere ganger i romjulen, så i helsevesenet stopper det ikke opp selv om det er jul. Jeg vet at det er vanlig å få svar på tester skriftlig om det ikke er noe, men mener fortsatt at det ville vært naturlig å ringe når det var noe som krevde behandling.
Gjest snartjuligjen? Skrevet 2. januar 2009 #13 Skrevet 2. januar 2009 Om det hadde vært snakk om liv eller død, hadde du nok fått en telefon. :-) Praksis ellers er så vidt jeg vet brev...
<3 coccinelle Skrevet 2. januar 2009 #14 Skrevet 2. januar 2009 Jeg jobber selv på laboratoriet som tar seg av prøvene som sendes inn til dyrkning og også mycoplasma prøvene. Det kan ta litt tid før disse blir analysert og spesielt rundt jul, men vi prøver i hvert fall å få unna mest mulig svar og da ringer vi alltid hvis det er noe spesielt og sender ikke bare svar i posten som kan være rutine ellers. Det er jo viktig at pasientene får svar på prøvene sine. Den gangen jeg var syk så jobbet jeg ikke der bare så det er sagt, ellers hadde jeg vel sjekka selv. Men brevet ditt var jo datert før jul så kan ikke skylde på at svaret kom sent til han.
Gjest snartjuligjen? Skrevet 2. januar 2009 #15 Skrevet 2. januar 2009 Et annet spørsmål er jo hvorfor i alle dager du selv ventet så lenge med å gå til legen?? Hadde du selv gått tidligere, og ikke drøyd til tett opp i jula, hadde vel det meste av dette vært unngått? Sorry, altså, men jeg har liksom ikke den helt store medlidenheten her... Noen ganger blir vi alle (meg selv inkludert) litt opphengt i å klage for å klage, og mister kanskje litt gangsynet i saken (meg selv inkludert i kritikken her).
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 2. januar 2009 #16 Skrevet 2. januar 2009 Er du klar over at atypisk lungebetendelse av typen mycoplasma også kalla stille lungebetendelse kan gå over til kikhoste?? Det kan faktisk vera farlig for små barn!! Gutten min var litt over 1år når eg fikk mycoplasma som til slutt blei kikhoste!! For han hadde det ikkje vert så farlig men eg var hos veninna mi som hadde fått baby og eg viste ikkje at eg hadde kikhoste. Det gjorde ikkje legen heller da, kom fram på ei prøve etterpå sida hosten ikkje ville gje seg. MEN det kan da resultere i liv og død hvis det går den vegen, og det gjekk mest sannsynlig slik for meg fordi eg ikkje reiste til legen med hosten min, var jo frisk ellers.... Og ei uke med posten da kan utgjera ganske mykje. Du besøker mange i jula, eldre, babyar og andre med nedsatt imunforsvar som ikkje tåler det. Også får du vita det etterpå at du faktisk har ein type lungebetendelse som krever behandling!! Hvis det ikkje er snakk om liv og død så veit ikkje eg!! Ikkje for denna pasienten men for dei rundt pasienten!! Ein veit aldri
Mom2Two Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #17 Skrevet 2. januar 2009 Umm, jeg gikk jo til legen godt over en uke før jul. Jeg springer ikke til legen med en gang jeg nyser eller hoster litt. Venter for å se om det blir noe av det. Det gjør vel de fleste? Jeg trenger ikke din medlidenhet i grunnen, spurte ikke etter den heller. Dessuten ringte jeg for å få svaret på prøvene noen dager før jul, og hun sa de var negative. Så det har skjedd noe feil allerede der.
Mom2Two Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #18 Skrevet 2. januar 2009 Mammsen, Det var nettopp derfor jeg ba om å ta alle de testene. Vi skulle feire jul med en baby, og jeg ville for alt i verden ikke smitte den med noe. Det var derfor jeg ringte selv og sjekket testene også. Hoste og baby er liksom ikke noen bra kombinasjon.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 3. januar 2009 #19 Skrevet 3. januar 2009 Mom2Two Eg trur snartjuligjen? gjer detta for å provosere noko skikkelig og veit du kva?? Eg har latt meg provoser av vedkommende.......... Er kanskje fordi klokka er mykje og eg burde ha vert i seng..... Men uansett så håpar eg du blir fort frisk!! Er eit helvete når det står på.....eg hosta leeeeenge, men det var grunna kikhosten. To dagar etter at eg hadde fått EryMax så hadde hosta på meg to ribbeins brudd......jada.....har tatt dei samma før, 6år tidligare, også med hoste.... God Bedring i det nye året da!! Er ikkje alle som tenker likt her inne Og ja dårlig rutine av legen!!!
Mom2Two Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #20 Skrevet 3. januar 2009 Hehe, ja alltid noen som er ute etter å provosere.. Tusen takk for god bedring-ønsker. Er rimelig lei av å hoste. Leste at hosten kan vedvare i lang tid etter behandlingen er ferdig.. Urk.., men håper i hvert fall at jeg blir mindre slapp. Tusen takk for gode svar:-)
Gjest snartjuligjen? Skrevet 3. januar 2009 #21 Skrevet 3. januar 2009 Av akkurat dine argumenter skal man aldri gå lenge med sterk hoste.... (Altså unormalt sterk hoste, som ikke dempes av pastiller, hostesaft eller noe). Man skal komme seg fort til legen. Å drøye i 3 uker, er uansvarlig lenge...
Gjest snartjuligjen? Skrevet 3. januar 2009 #22 Skrevet 3. januar 2009 Du hadde hatt sterk hoste i 3 uker før du gikk til legen? Det er for lenge...
Mom2Two Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #23 Skrevet 3. januar 2009 Nei, har ikke sagt at jeg hostet like ille i 3 uker. Det begynte med heshet, slapphet, på og av med feber osv., og det gikk det litt i bølgedaler. Siden vi hadde to dødsfall i familien sånn like før, så var det litt vanskelig å vite om jeg bare var gjennomsliten pga, det også.
Gjest snartjuligjen? Skrevet 3. januar 2009 #24 Skrevet 3. januar 2009 Jeg forstår hvor du vil hen med innlegget ditt. For deg er det viktig å ha samvittigheten ren i forhold til at du nå i julen (totalt uvitende og totalt ufrivillig) har utsatt andre for smitte. Rent psykologisk sett er du (som alle vi andre ville ha vært) ute etter å finne både forklaringer og unnskyldninger i forhold til situasjonen. For oss mennesker utløper dette seg ofte i form at vi får et stort behov for å rette kritikk mot noen, i dette tilfellet legen. Jeg synes du skal slå deg til ro med at du OVERHODET ikke skal ha noen dårlig samvittighet her. Du gjorde ditt (bortsett fra at du kunne ha gått til legen noe tidligere, med tanke på at det er noe man alltid skal gjøre ved sterk hoste, om jeg forstår det riktig at det var sterk hoste dette dreide seg om). Du skal slå deg til ro med at det her var flere tilfeldigheter her som du overhodet ikke har hatt kontroll over (og trolig ei heller din lege). Og klarer du å sette deg selv litt på sidelinjen her, vil du også se, som vi andre her, at julen er den største forklaringsfaktoren her...
Mom2Two Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #25 Skrevet 3. januar 2009 Hehe, nei har ikke behov for å kritisere for kritikkens skyld, og for å lette egen samvittighet. Har ikke dårlig samvittighet, idet jeg faktisk ringte for å sjekke prøvene FØR vi fikk julebesøk. Men jeg står fast ved at jeg synes det er dårlig rutine fra legens side, ikke å informere per telefon når man har funnet noe som krever behandling. Og nei, jeg tror ikke julen er den største forklaringsfaktoren, da dette legesenteret har hatt åpent absolutt alle dager hele julen, også julaften og nyttårsaften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå