Gå til innhold

Noen som skal ha/har ammefri fra jobb?


ja08

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ha ammefri, siden jeg ammer mye og har erfaring fra forrige barn at det var godt å ha den første tiden. Flere som skal eller har ammefri i forbindelse med jobb og hvordan gjør dere det f.eks går et par timer før arbeidsslutt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer litt på det men siden ejg bare ammer morgen og kveld vet jeg ikke om jeg har rett på det.. skal jo ikke hjem å amme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt ammer ville jeg ha benyttet meg av den rettigheten, iallefall for en måned eller to. Husk, det er mye arbeid å jobbe og ha småbarn. Egentlig synes jeg alle skulle hatt en times småbarnsfri den første måneden, uavhengig av om de ammer eller ikke. Jeg bruker helt klart mye energi på ammingen, siden jeg har en såpass småspist gutt, han livnærerer seg helst på pupp. Jeg har helt siden han var 5 måned prøvd å få han til å ta mer fast føde. Han er nå likevel stor, så det må jo være en energipupp;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ammefri i pappapermen... De synes det er litt vanskelig å tilrettelegge ammefri, så derfor får man kun dagvakter når man skal ha ammefri. Siden jeg ikke ammet så veldig mye da jeg jobbet tok jeg bare en time fri. Syntes det var greiest å ta den på slutten av dagen. Det er umulig å parkere hos oss, så hadde jeg begynt senere måtte jeg uansett ha reist like tidlig... :o)

 

Anbefaler alle å benytte den retten man har til ammefri!

Men det er vel ikke alle som har med lønn, så da er det jo kanskje ikke like artig å gjøre det... :o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, carina, man bør benytte den retten man har. Jeg hadde sist to timer fri på slutten av arb.dagen. Hentet da lillejenta i barnehagen i 13.15 tiden og det første hun fikk var nettopp pupp.

 

Skal til legen til uka å få dokumentasjon på ammingen. Vi får lønn, det er dessuten godt bemannet nå for tiden og det er jo en fordel når man skal ha slike særordninger. Jeg har 3 delt turnus fra februar, vet ikke om de bare setter meg på dagvakter da. Må iallefall gå halv seks på morgenen når jeg har nattevakt da og da må de vel ha en ekstra på natt og det kan jo bli kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men; hvor mye tid har vi? Jeg trodde d var en time pr dag? I 100% stilling? Men ser noen snakker om et par timer...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel litt forskjellig fra ulike arbeidsgivere. Det er lovfestet en time pr arbeidsdag tror jeg. Men så får man to timer av enkelte arbeidgivere. Og er de ekstra snille så får man MED lønn...

 

Jeg jobber i staten og der får vi to timer med lønn pr arbeidsdag... Men det skal stå litt i forhold til hvor mye man ammer da! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etter at barnet er fyllt ett år at man trenger dokumentasjon på at man ammer fra enten helsesøster eller lege. Jeg får nesten inntrykk at mange ikke benytter seg av rettigheten til ammefri. Litt snille, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min er det endel barnløse damer på 40+, de sitter jo i ledelsen... Er ikke så lett å manne (??) seg opp til å ta ammefri da! Men nå har vi som har vært hjemme i permisjon de siste tre årene pushet og støttet hverandre i å benytte muligheten... :o) Det er derfor det har kommet det med at man nå må ha dagvakter, de har funnet ut at det er enklest å administrere det da.

 

Men det er vel ikke som har ammefri MED lønn og da skjønner jeg at det er litt mer kvialt å benytte seg å av muligheten... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:0)) Ja, de barnløse damene i 40 årene vekker minner fra forrige ammefri på storjenta. Da lurte lederen på om ikke jeg burde sluttet å amme forlenge siden (hun var da 11,5 mndr:)) Ikke alltid greit å skjønne dette. Vi er jo mer ammevennlig generasjon. Anbefalingene går jo opp til barnet er 2 år, men for min del er det alltfor lenge. Jeg regner med å slutte ammingen helt til våren, men trenger ikke ammefri så lenge. Det at jeg tar ammefri i første måneden eller to, gjør overgangen enklere for meg.

 

Likevel, jeg kjenner ofte på min egen snillfølelse, men jeg tror på sikt jeg har mer fordeler av å ikke presse meg, da blir det jo til syvende og sist å gå ut over familien og jeg har jo valgt 80 % første året nå for at barna skal ha ei mor som ikke jobber for mye og har litt krefter til overs. Jeg hadde tatt ammefri uten lønn også, men er en av de heldige som får lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...