Gå til innhold

må jeg virkelig på sosialen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi slitt lenge med økonomi,og vi har gode inntekter begge to.Meeeen..min samboer er glad i spill på nett som koster penger og før jul tok han 10000 og spilte bort..uten å spørre..så min lønn gikk til julegaver og maten..og ingen regninger og huslån ble betalt..nå blir sikkert strømmen stengt snart,bilen solgt osv osv..har virkelig prøvd og ordne floker,men er på vei med nummer 3 nå,og kjenner ikke energien for å ordne etter han er der mer...har ikke lyst å forlate alt,unger uten pappa osv..tro hva sosialen blir å si når jeg bestiller time og dukker opp der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huffamei! Dette er ikke lett. Men uten å virke slem tror jeg ikke sosialen hjelper dere så lett. Det er nok ikke bare å si at mannen din spiller opp pengene så får dere penger fra dem. Det første du må gjøre er å skaffe deg særeie så han ikke kan tulle til din økonomi også! Ta deg en tur til sosialen å hør med de. Så må du fokusere på problemet, fatter mannen din at han tuller til det for alle i hele familien? Om han ikke kan innrømme at han trenger hjelp å ta det seriøst. Hadde jeg dratt før han dro meg med i dragsuget av inkasso og ubetalte regninger. Du kan jo ikke springe på sosialen hver gang han får lyst til å spille opp pengene....

stakkars deg, men jeg tror du må kalle en spade for en spade i denne situasjonen.

Lykke til!

Skrevet

nei..tror ikke dem hjelper så lett på sosialen,men ungene er uten mat fra januar nå,æ også,og han da seff..særeie,vi eier huset sammen og inkasso og ubetalte regninger daler ned for tiden.

Han sier han er enig i at han tuller det til,men hva hjelper det når han fortsetter...synes det er fryktelig når to mennesker prøver å få det til åsså skal den ene ødelegge slik for seg selv og ikke skjønne konsekvensene av det han gjør mot meg og di to barna,snart 3...holder ikke ut med tankene om hva jeg skal gjøre i dette tilfellet..vil ikke bli alenemor,men blir tvunget til det..herregud..huff

takk for svaret ;)

Skrevet

Dere kan få nødhjelp i form av mat fra sosialen, men ikke penger. Der ser de på inntekt og verdier og dere vil få beskjed om å selge unna før de hjelper økonomisk...

Det jeg tror dere må gjøre er å bestille en time i banken og forandre på kontoene deres. Opprett en regningskonto som huslån og ALLE faste utgifter betales fra, på lønningsdagene deres skal dere ha et fast trekk til denne kontoen. Da vil det alltid være penger til lån og regninger som kommer, pass på å sette av littegranne ekstra hver måned, da har dere en liten buffer om noe skulle ryke (f.eks vaskemaskinen). Opprett også en matkonto og ha fast trekk til den også på lønningsdagen, få et minibankkort som brukes bare på mat fra denne kontoen. Dette er automatiske trekk som banken legger inn så dere trenger aldri overføre penger selv. Unødvendig å si at det er du alene som skal ha råderetten på disse kontoene!

Tilbake på lønningskontoene derse står da bare lommepenger og bensinpenger. Du får fortelle mannen din i klartekst at dette er eneste måten å redde ekteskapet på. Han vil antagelig føle seg utrolig fattig de første lønningsdagene hvor nesten hele lønningen bare forvinner av seg selv, men har han littegranne fornuft ser han at utgiftene er akkurat de samme som før, de synes bare bedre når alt blir trekt på en gang.

Vi har ingen økonomiske problemer, men har likevel en slik regningskonto og det er utrolig greit. Trenger aldri bekymre oss for regninger som detter ned, det står jo penger til dem på denne kontoen.

Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Som de andre svarer her; dette er ikke noe sosialen kan hjelpe dere med. Siden du skriver at inkassovarslene hagler, så er det nok ikke bare i desember at ting har gått galt. Trolig har mannen din hatt manglende økonomisk styring over lang tid, og du kan nok ikke forvente at han vil "skjerpe seg". Han er nok allerede inne i en fornektelsesfase, hvor den eneste løsningen han ser - er å prøve å vinne penger. Mye penger.

At dette trolig ikke vil skje, men mest sannsynlig forverre problemene vil han nok ikke innse uten hjelp fra fagfolk.

Du kan uansett ikke skyve problemene under teppet. Du/dere er nødt til å ta kontakt med banken for å rydde opp i lånene. Ta kontakt med alle dere skylder penger, for å prøve å få til en nedbetalingsordning. De aller fleste er faktisk utrolig greie, for når alt kommer til alt - så er de jo bare interessert i å få pengene sine.

Mannen din bør også sørge for å bli svartelistet hos Poker-nettstedene. Da vil han kun få spille freeroll-spill, dvs de som ikke koster penger.

Selv om mannen din er kimen til problemene, så er det utrolig viktig at du nå retter deg opp i ryggen og tar ansvar. Det innebærer å kutte forbruket til et minimum; si opp alle abonnementer, kutt ned på tobakk, alkohol og snop, kutt ned på kinobesøk o.l. Til og med de som lever nøysomt, har alltids noe å kutte - så det gjelder trolig også dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...