Gå til innhold

Hva hadde dere gjort - ang alkohol og eggløsningsuke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er sånn delvis i gang med å prøve å få nr to... Har eggløsning idag antar jeg, hadde sex på tirsdag og har sikkert igjen i morgen... Skal ut i morgen kveld - er det da greit med to-tre glass vin, eller ?? Drakk ca 1, 5 flaske vin med førstemann ei helg før jeg visste jeg var gravid, men var totalt avhold resten av svangerskapet... Vil jo ikke ta noen sjangser heller... Huff, men mannen mener at jeg må leve som vanlig inntil vi vet jeg er gravid siden det kan ta litt tid.... Trodde kanskje jeg var gravid forrige måned, men var ikke det... Hva hadde dere gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde drukket. Jeg gjorde faktisk det. Hadde EL rundt tirsdag-onsdag. Skulle på utdrikningslag på lørdag og anså mulighetene for å være gravid såpass små at jeg drakk. Gravid var jeg faktisk.

Sånn egentlig så blir man vel kanskje anbefalt å ikke drikke da man prøver? Men jeg er nok litt enig med din samboer, leve som normalt.

Skrevet

Plommesekken er vel der til uke 7-8?? Til da går vel ikke blodet til mor over til bebisen.. Eller?

Skrevet

Googlet eggløsning og alkohol og fant dette legesvaret:

En uke etter eggløsningen har et befruktet egg sannsynligvis ikke festet seg i livmoren din enda, og selv om alkoholen sprer seg i hele kroppen din er det i blodet ditt at det finnes mest av det. Fosteranlegget er ikke knyttet til mor med navlesnor og morkake ennå, så det har dermed ikke kontakt med blodet ditt enda. Selv om det kanskje er i kontakt med noe alkohol vil dette være svært lite.

Hm... Enig at en skal holde seg unna alkohol når en prøver å bli gravid, men det er en litt spesiell kveld i morgen og hadde vært kjekt å drikke litt... Antar egentlig at jeg ikke er gravid, men sjansen er der jo... Dette svaret var dog skrevet til ei som angret på at hun hadde drukket før hun visste at hun var gravid...

Skrevet

Ingen som har en streng pekefinger og noen moralpreken her...??

Skrevet

Jeg kan godt rekke opp hånden med en liten streng pekefinger. Jeg jobber med alkoholskader, og kan jo litt om dette i den forbindelse.

Det er en myte at alkoholen bare går rundt i blodet. Alle celler i kroppen blir berørt av et alkoholinntak, det er bare noen celler som er lite mottakelige for alkohol og det er fettcellene. Siden vi kvinner har mer av fettceller enn menn så vil alkoholen påvirke oss mer, fordi alkoholen har mindre steder å fordele seg. Ellers så passerer alkoholen over alt. De mest sårbare cellene i forbindelse med alkoholinntak er leverceller, hjerneceller og hjerteceller- samt et foster.

Vi vet ikke hvilken skade et foster kan ta- eller et befruktet egg under utvikling, blir det skade tidlig (om det er alkohol eller ikke med i bildet) så kan det ende opp i spontanabort. Jeg har lest noen uttalelser fra forskere som er så strenge at de mener at hvis en er i fertil alder og prøver å bli gravid, så bør en være totalavholden. De mener også at en bør bruke prevensjon når en velger å drikke alkohol, for å unngå at en oppdager at en er gravid i en periode som en har drukket.

Men valget er jo ditt, og du ønsket en streng finger.

Skrevet

Jeg hadde ikke drukket. Det beste er å være avholdende i prøveperioden også!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...