hit og dit Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Vi har en jente som er to år når nestemann kommer. Vi bruker ikke bil, men går dit vi skal. Handlesenteret ligger 30 min unna (sjelden vi er der med ungen - grøss). parken ligger 20 minutter unna, barnehagen 10, og butikken 5. Vi har en bagvogn etter førstemann, og vi har en trille. Nå sitter vi og tenker på om vi egentlig trenger en dobbelvogn til turene våre? Eller om vi kan satse på at eldstejenta går selv. Vi har ikke lyst å ha den største vognparken, om det ikke er nødvendig. Men det kan kanskje være litt stress å holde styr på en 2åring og en liten i vogn? Noen med erfaring? Hva anbefaler dere?
ditte&malusken&lillebror Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har bestemt meg for å prøve uten søskevogn til mine. Datteren min er ca 23 mnd når gutten i magen blir født. Skal heller kjøpe søskenbrett til vognen. Men er jo lenge for en liten på 2 år og stå i 20 minutter, så hvis dere går ofte til parken kan det jo hende at behovet melder seg...
hit og dit Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2009 Ja, det var det jeg også tenkte at det kan bli litt slitsomt for jenta å gå så mye, alltid og uansett vær og vind. I gamle dager så fikk en jo en slags stol som ble festet på bagvogna til simo, men jeg finner ikke den på internettsiden. Finnes ikke disse lenger? Det hadde vert helt perfekt.
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Jeg vil på det sterkeste anbefalle en søskenvogn. Å forvente at en 2-åring skal gå alle steder selv mens baby\en får kjøre vil være å frata henne enda et privilegium, samt være svært uhåndterlig når hun er trett, grinete, gjerne springer i en annen retning enn dere (noe som garantert vil skje myyye det neste året) etc. Vår eldste var 2 år og 5 mndr når lillesøster kom. Og det er først nå, når han er godt over 4 år, at det er ok for ham å gå ved siden av. Vi har hatt veldig god erfaring med Phil and Teds. Søskenvogn hvor de sitter bak/oppå hverandre. Like smal som en vanlig trille og dermed like manøvrerbar. Begge ungene klarte fint å sove i den samtidig, og med softbag\en kan minsten tas med hvor som helst i en håndvending. Og selve vognen tar liten plass sammenlagt, gikk greit inn bak i vår mikroskopiske mazda 323. Utrolig praktisk. Og jeg er ingen vognfetisjist, duovognen til førstemann kjøpte vi brukt for 1000 kr.
hit og dit Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. januar 2009 Ja du sier noe der. Men i p&t ligger ikke den minste i underetasjen på en måte: hvor lenge er vogna da anvendbar? Ser for meg at ungen blir litt lei bak der når den vokser til og blir nysgjerrig. Nå er jenta vår veldig nysgjerrig av seg, så hun ville alltid se framover, eller på bilene, eller trærne osv. :-) Så ser ikke for meg at hun hadde ligget i den lenger enn 6-7mnd, da vi måtte begynne å bære henne for hun ville ikke ligge i vogna og se i himmelen mer
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Minsten ligger under til å begynne med, og sitter så bak det større barnet når hun blir stor nok til det. Jeg tror kanskje det har å gjøre med hva man blir vant til, hos oss var det ikke noe problem det første 1,5 året, minsten satt bak og kikket ut på sidene og var fornøyd med det. Først efter at hun i sommer fikk prøve storebrors "forsete" ble det mer krangling når hun skulle sitte bak. Men i løpet av høsten har hun så fått innta forsetet, mens storebror har akseptert å gå ved siden av i påvente av lillebror som skal komme før påske -da er veslejenta akkurat så gammel som storebror var da hun kom til. Så ideelt sett skulle vi vel hatt barn med bare 2 års mellomrom for å vokse inn i vognen på en optimal måte, men det blir jo ikke noe problem for dere
hit og dit Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. januar 2009 He he. Ja det gjelder å ikke la dem få vite hva de går glipp av ;-) Jeg var inne på hjemmesiden til P&T nå, og må si jeg likte konseptet med å ha den nyfødte i "lomme" bak. Men den vil ikke falle ut, eller storesøsters sete kollapse på den? (jada, litt hysterisk mamma er jeg). Forresten, med det samme vi er inne på det. Nå har vi jo bikka 2009: er vogner salgsvare også? For jeg kjøper glatt fjorårets modell i "feil" farge. :-)
tullla Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Ja dere trenger en Phil&Teds med søskensete!! Den er helt super! Vi er kjempefornøyde med denne, den tar ikke mye større plass enn en trille når den er slått sammen, og babyen kan ligge og sove flatt mens storesøster sitter over i de første mnd, og etter hvert kan de sitte i hvert sitt sete. Når en blir trøtt flytter dere bare søskensetet opp. Superpraktisk! Dessuten er den kjempegod å trille, har mye fint tilbehør (som UV/mygg-trekk til dere skal på stranda/på sydentur etc) I butikker er den mye mer praktisk enn bag-vogna selv når du har bare ett barn med deg, den kommer jo så lett fram over alt siden den er trehjuling med svingbart forhjul. Det eneste jeg har å utsette på den (og alle andre tre-hjulinger) er at den velter lettere. slik at man må være litt mer påpasselig enn man må med den store bagvogna. Men den velter faktisk ikke så veldig lett heller. Når barnet ligger, så blir tyngdepunktet ganske lavt, så vi har latt ungene sove ute i den uten å ha noen uhell. (kommer krabbende ut av den uten uhell). Har vi barn i søskensete på toppen så viker vi aldri unna, for da sitter jo barnet veldig høyt, og det er større fare for velt, og farligere å velte...
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Den faller ikke ut. Trust me. Bruker du softbagen så kan den dessuten festes med ferdigmonterte remmer om du er ekstra hysterisk , men det trengte vi aldri, og her jeg bor er det skikkelig bratt stedvis... Det store setet er godkjent opp til 25 kg, det lille til 15 kg (vår 4-åring veier nå ca 19 kg, og han bruker størrelse 6 år i klær, minsten ligger på 13 kg og regner med hun knapt tipper 14 i løpet av det neste året -de vokser ikke så veldig fort efterhvert). Vogner er ofte på salg hele året, det gjelder å følge med på kampanjene... Ellers er Sverige et hett tips, det meste av barneutstyr kan fåes med i hverfall rundt 30% avslag der, men har dessverre ikke funnet noe sted de selger p&t i sverige.
hit og dit Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. januar 2009 Da skal jeg jammen kikke ekstra på disse vognene. Jeg fant ut at den kan kjøpes online, og om jeg da betaler i US dollar eller EUro, så kan jeg kanskje spare inn litt. Det ser ut til at pappaen i huset også heller mot denne vogna nå. Særlig siden den kan brukes som både enkel og dobbel. Takk for gode råd :-)
hit og dit Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. januar 2009 Jeg er en gryende P&T fan merker jeg :-) Har egentlig ledd litt av den før, for det ser så trist ut med minsten i lomma bak eller i baksetet. Men jeg merker nå at lysten til å kjøpe en vogn som kan fungere på så mange måter er stor. Jeg såg litt på OTH også, men da må en jo kjøpe liggedel og sittedel, så fungerer den kun som dobbelvogn. Jeg mista litt handlelysten da. Er blitt en gnier ;-) På hjemmesiden var det reklame for en ny bagdel som en kunne bruke om en ville ha den som enkelvogn. Men det var ikke bilde av noen skygge. Er skyggene løse, så en kan bruke den fra sportsdelen på den? (heter det skygger? Jeg mener "taket") http://www.philandteds.com/peanut_index.htm
Lykke X 4 Skrevet 2. januar 2009 #12 Skrevet 2. januar 2009 Vi skal ha søskenvogn. Det blir 23 mnd. mellom våre. Det er fordi jeg erfarte å se behov for vogn til 3 års alderen hos eldstemann. Og i og med at jeg skal være hjemme med begge de to minste, ser jeg det nødvendig med søskenvogn for å komme oss ut på tur og shopping. Ser ikke for meg at enn søskenbrett holder i lengden til en sur, trett og sjalu 2 åring Ihvertfall ikke slik personligheten hans idag er (mange rimelige søskenvogner å få kjøpt, både brukt og nytt. Har sett OK nye søskenvogner til 1500-2000 kr. Det er ikke allverdens...)
Lykke X 4 Skrevet 2. januar 2009 #13 Skrevet 2. januar 2009 Og vi har Phil &Teds sport. Flott vogn å trille. Som singelvogn er den iallefall utrolig stabil. Som firehjuling å regne etter hva min erfaring er. Blir spennende å ta den i bruk som søskenvogn. Ser denne vogna ofte er til salgs brukt på Finn.no. Og den er på tilbud med søskensete med jevne mellomrom hos Babyshop til 3999,- Mulig Barnas hus også har tilbud på den innimellom. Deal.no selger Phil &Teds classic.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå