Gå til innhold

Hvor ofte skjer spontanaborter?


Julegaven 08

Anbefalte innlegg

Hei! Tok graviditetstest 22.des - GRAVID!! Jeg er så glad!! Men jeg er så i frykt til å spontanabortere... Er det noen som har tall på dette? Er det noe man bør unngå for at risikoen blir mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer!

Jeg har det på samme måte som deg... Har hatt endel "menssmerter" og hver gang jeg har gått på do har jeg vært livredd for at det skulle være noe blod... Men har gått greit så langt 6+1 :D Jeg har lest at en bør unngå koffein da det kan øke faren for spontanabort (kaffe, cola, noen typer te). Jeg spurte legen min også, han hadde ikke noen tall, men han sa at det var flere SA enn fødsler. Men de fleste SA skjedde før man vet at man er gravid, og at de forløper som en vanlig menstruasjon. Han sa at mest sannsynlig går det greit når jeg har kommet til 6 uke, men hvis det skjer en SA er det mest sannsynlig til det beste, da det troliger noe galt med fosteret.

 

Det er det eneste jeg vet. Første gangen for meg, så masse nytt å tenke på :) kunne tenkt meg noen tall jeg og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søster`n var igjennom en MA og fikk beskjed av legen at 1 av 4 graviditeter endte med abort! Lykke til begge to, jeg er i uke 8 med nr. 1 og er like nervøs!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en del "mensensmerter" i begynnelsen, og man blir jo nervøs for den minste ting i starten. Men skjønte etter hvert at det er helt normalt. Legen min sa at ca 30 % spontanaaborterte. Men har lest andre steder at det er mellom 15 og 20 %. Dette er jo et høyt tall etter min mening, så det er jo ikke akkurat noen trøst.. Men her må man bare tenkt positvit å ta vare på seg selv og "spiren":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står noen tall inne på babyverden.no. De var veldig positive :) Vise hvor mange aborter som skjedde etter hvilken uke en er i. Det minker for hver uke. Hvor sikker statistikken er vet jeg ikke. Kan heller ikke si nøyaktig hvor jeg fant det, for er ikke så kjent inne på de sidene enda. De virker liksom så ulogisk for meg,.. :) Men det ligger under august, eller statistikk eller noe slik.

Vi får bare krysse fingre for at det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant de:)

 

5-8 uke 89,2% sjanse for at det går bra

9-12 uke 93,8% sjanse for at det går bra

13-16 uke 96,3% sjanse for at det går bra

17-20 uke 98,9 sjanse for at det går bra

21-24 uke 99,3% sjanse for at det går bra

25-28 uke 99,8% sjanse for at det går bra

 

Har leita etter disse talla jeg også. Beroligende å se at det faktisk er ganske stor prosent sjanse for at det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flott info "Viventeriaugust" =) Det var jo fine tall! Jeg har også vert nervøs for dette....

Regner med at SA står for spontanabort, men va står MA for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MA står for Missed Abortion. Embryoet går til grunne av seg selv, men utstøtes ikke på samme måte som ved en SA (tror jeg da). Hørt om "innbilt svangerskap"? Noe slikt. Kroppen tror den fortsatt er gravid, men embryoet har egentlig gått til grunne uten at kroppen er klar over det. Men når hormonnivået i kroppen etterhvert senkes, så utstøtes det. Ofte må man ha en utskrapning. Har hatt 2 MA selv, det er dette jeg husker rundt det -men er ikke lege akkurat...

 

Lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine tall, Viventeriaugust! :) Prøver å ikke bekymre meg så mye, men dere vet hvordan det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...