Gå til innhold

Jeg er bekymret for min nevø (lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nevø er 10 mnd og 16 kilo. Og det er ikke så rart. Foreldrene gir ham dobbelt så mye mat som han burde ha, og han ligger/sitter stort sett på sofaen eller sitter på fanget. Altså er han lite på gulvet og trener seg. I tillegg har de alt for lite klær på ham, både inne og ute. De har ikke kjøpt vognpose, fordi de tror at selen kommer i veien. De har altså ikke skjønt eller giddet å sjekke at det faktisk finnes poser med hull til selen i. De tar han ofte ut (riktignok på korte turer, men dog...) uten ytterjakke og lue (og uten vognpose, for det har de som kjent ikke). Da sitter han kun med et tynt vattert teppe i vogna si. Inne har han som oftest bare en tynn pysj på seg.

De er over 30, godt utdannet og har solid økonomi. De kan både snakke, lese, skrive og surfe på internett. Ergo burde de være i stand til å tilegne seg den informasjon som trengs for å ivareta et barns fysiske behov. Men som dere skjønner er de helt verdensmester, og utrolig sta og forstokkede. De nekter å høre på andre og ta i mot råd, og konsekvensen er at min nevø fryser og er sterkt overvektig i en alder av 10 mnd.

Jeg skal ut og kjøpe vognpose til ham på mandag og sende av gårde til dem. Vi vet ikke om de kommer til å bruke den. Min mor gav dem ullundertøy til gutten til jul, da så de bare uforstående på henne og lurte på hva i alle dager de skulle med det?

Jeg har så vondt av gutten at jeg får helt vondt i magen bare jeg tenker på det.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Min mor har tatt det opp med dem, og ble beskyldt for å være en geskjeftig og gammeldags bestemor. Greit, bestemødre kan være geskjeftige (og min mor er et geskjeftig menneske), men det hender at de har rett også? Men hennes synspunkter gikk altså ikke inn. Nå har hun overlatt saken til meg, noe som er greit nok, jeg er guttens fadder, og har slik sett mandat til å legge meg opp i ting.

Problemet er at min bror og de ikke bor i Norge, og vi kan verken følge med på dem på daglig basis, eller hjelpe dem med noe. Vi skal på besøk til dem til ettårsdagen i februar, og da skal jeg grundig inspisere hva de kler på ham og hvilken mat de gir ham. Det er noen år siden min gutt var ett år, og jeg kan ikke huske hva ettåringer spiser. Hva vil være normal kost for en ettåring, noen som kan sette opp en "meny"?

Jeg skal selvsagt ta opp både det som gjelder mat og klær med dem når jeg treffer dem. Jeg er imidlertid redd for at mine ord vil falle på steingrunn, og at de fortsetter som før. Da må jeg være beredt til å gå videre med saken til evt. helsestasjon, barnevernsmyndigheter der de bor om det ikke bedrer seg. Dvs. om det ikke er jeg som er helt på jordet her. Jeg blir i tvil noen ganger om jeg overreagere eller om mine reaksjoner er helt på sin plass.

Hva synes dere: Er det jeg som er helt hysterisk her, eller ville dere også reagert? Hva ville dere gjort om dere var i min situasjon?

Beklager det lange innlegget. Jeg måtte bare blåse ut litt, og håper at noen har råd å komme med

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det de gir ham av mat som du mener gjør ham overvektig?

Hvilket land bor de i?

Skrevet

De gir ham for mye. Da han gikk på MME tømte de i ham uten å følge med på hvor mye han fikk i seg om dagen. Nå spiser han noen dager opp til to middagsglass om dagen. Ikke på en gang. Men jeg har selv sett at de gir ham et helt middagsglass og så en stor tåteflaske helmelk etterpå. Jeg prøvde å gi ham vann til middagen en dag, men fikk beskjed om at det likte han ikke, så da fikk han melk i stedet.

Ett middagsglass + en flaske helmelk? Er ikke det dobbel porsjon?

Han har nettopp hatt omgangssyke, og drakk da stort sett bare vann. Min mor foreslo at de måtte fortsette å gi ham vann når han ble frisk igjen, Men da svarte min svigerinne at det var da ikke nødvendig for da kunne han jo drikke melk igjen.

Han var normalvektig da han ble født.

De bor i Sverige.

Skrevet

Det KAN være sykdom som gjør han overvektig.

Skrevet

Tja ikke vet jeg om det er for mye, jeg ga min "dobbel" etter dine beregninger når min var rundt 10 mnd, ikke uvanlig å gi begge deler. Min var god og rund og er en lettvekter i en alder av 3 år og jeg var glad at min hadde litt å gå på når barnesykdommene kom som pærler på en snor.

Men ærlig talt tror jeg ikke dine ord til dem, kommer til å synke inn om både mat, bevegelse og påkledning, I allefall om du legger tonen, slik du gjør i dette innlegget.

Skrevet

Mellomste min kunne lett spise ett middagsglass og drikke en flaske melk etterpå.

Han har alltid vært lang & slank, så vil nok ikke være der prob ligger.

Hva skal du si til BV, at han spiser for mye??

Regner med at HS har greit kommunikasjon med foreldrene, tror du ikke?

En ting er å gi velmenende råd, men om du kommer å kjefter så tror jeg dem aldri vil høre...

Skrevet

Frokost : Grøt av 2 dl vann

Lunch : 1 skivebrød og en yoghurt med melk og drikke

middag : Middagsglass eller vår middag og vann

Skrevet

og kvelds skive eller grøt av 2 dl vann + flaske med litt mme fortsatt.

:)

Skrevet

Syns det er litt vanskelig å vurdere sånne ting jeg.

Feks Søsteren min har veldig lite klær på sine to barn og klager alltid på at jeg har alt for mye klær på mine... Jeg mener selvsagt at jeg har rett og hun tar feil, men det er svært lite jeg kan gjøre for å endre på hennes meninger. Et eks er at de bærer minstemann i bæresele ute på tur. Han har vanlig bukse (ikke strømpebukse og gud forby ikke ull) og jakke på seg i 5-6 grader. Alt for lite syns jeg. Men ungen er jo aldri syk og klager ikke. Har jeg eller hun rett da?

Ang mat er det også veldig vanskelig å vurdere. Noen barn spiser mer enn andre. Vet om mange små som drikker en flaske melk etter et middagsgass eller en porsjon grøt. Hvis barnet ikke er interessert i å bevege seg noe særlig ennå så kan de ikke tvinge ham. Når han på eget initiativ begynner å krype rundt/gå så vil sikkert gå ned i vekt.

Jeg jobber i barnehage og har hatt flere sånne store babyer der. Vekten jevner seg ut etterhvert når barnet strekker seg og begynner å bevege seg.

Personlig ville ikke jeg gi babyen helmelk, men mange mener (fremdeles)det er det beste for babyer. Dersom de ikke forer babyen på sjokolade og saft er det lite du kan si. Babyen må jo få mat hvis han er sulten.

Jeg er enig i mye av det du sier, men det er faktisk deres barn og de som avgjør hva de vil kle på ham og hvilken mat de vil gi ham. Eller hur? ;O)

Skrevet

Hvorfor mener du hi er et forumtroll?

Skrevet

Hvis de er oppegående mennesker, slik hun mener de er. Så har de ikke ungen ute uten lue. Ingen oppegående mennesker har en 10mnd gammel gutt ute på vinteren uten lue... eller jakke for den sakens skyld.

Der dro hun den for langt.

For ikke å snakke om måten hun skrev om hvordan hun skulle oppføre seg neste gang hun besøkte dem.

Innlegget er helt klart skrevet bare for å få reaksjoner.

Skrevet

vet ikke om jeg skal tro på dette innlegget jeg. Hvordan kan HI vite hvor mye de forer ungen og hvordan de kler ungen når de bor i sverige? hun ser da de ikke så ofte eller?

Skrevet

Min på 10 mnd veier 12 kg. Men han er forøvrig også veldig lang 82-83 cm. Men han spiser glatt ett middagsglass og ett dessertglass eller en flaske melk. Og tro ikke at han er fornøyd lenge da.. Da er det vel knappe to timer til kveldsmat som er en stor porsjon grøt med frukt og en stor flaske melk.

Så jeg synes ikke du skal reagere på ett middagsglass og en flaske melk... Det blir for dumt!

Og hvis du ikke ser de jevnlig hvordan vet du egentlig at de ikke kler på han o.l.? Hvem informerer deg?

Skrevet

Vel angående å vite hva de gjør og ikke gjør: Vi har vært på besøk til dem 3 ganger i løpet av det siste året, og de har nettopp vært på 2-ukers juleferie i Norge. Jeg skriver ikke for å få en reaksjon, min bekymring er høyst reell, i alle fall for meg. Jeg er bekymret fordi jeg har kjent min bror i snart 35 år. Min bror har alltid kjørt sitt eget løp og vært sosialt inkompetent. Det må han gjerne være på egen hånd. Men når han blåser i å kle på ungen sin ytterklær og lue i desember i 2 grader og i stiv kuling fordi han tror det er så lunt og godt inni vogna, så går han for langt.

Skrevet

Huff, stakkars barn :(

Håper de har vett til å bruke vognposen du sender de da. Absoulutt grunn til bekymringsmelding, hvis det er tilfelle at barnet må fryse. (Sverige har vel også et slags barnevern?)

Skrevet

Med mindre ungen er sjuk eller vantrives så skjønner jeg ikke helt hvorfor du legger deg opp i hva de gjør.

Unger er forskjellige. Vi valgte å ta til oss det alle andre sa når småen var nyfødt og kledde på han mer enn hva vi selv følte var riktig. Det endte med at vi påførte han feber. Etter det har vi lyttet til oss selv og gjort ting på vår måte. Han er så og si aldri sjuk.

Å legge seg opp i at en baby får for mye mat (etter din mening) syns jeg også er rart. Hadde sett problemet om han sultet, men en baby som får spise seg mett?

Det er ikke alltid sånn (egentlig er det veldig sjeldent) at man kan sette en normal-standar på bakgrunn av egne erfaring. Unger er forskjellige. Godt mulig folk rundt deg har reagert (bak din rygg) på hva du har gjort når du hadde babyer, men du har jo gjort det som er riktig for deg.

Så la nå din bror og svigerinne få være de beste foreldrene de kan være for sin unge. Med mindre du faktisk ser noe som er alvorlig omsorgssvikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...