Gå til innhold

Jordmor eller gynokolog for kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurte på om man kunne velge om man ville til gynekolog eller jordmor på kontroll?

Videoannonse
Annonse
Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Jeg har både og, går annenhver gang til jordmor og gynekolog. =)

Skrevet

Sist gikk jeg annen hver gang hos lege og jordmor, alldri hos gynokolog

Skrevet

Bortsett fra her inne på bim har jeg aldri hørt om noen som går til svangerskapskontroll hos gynekolog...? (Annet enn noen som hadde prøverørsbarn)

Hvorfor skal man gå til kontroll hos en gynekolog fremfor jordmor/lege i et "vanlig" svangerskap?

Koster ikke det mye mer for "helsenorge" at gravide går til gynekolog fremfor lege/jordmor? De skal jo uansett ikke sjekke noe annet enn lege/jordmor...

Ikke meningen å være kritisk altså, skjønner bare ikke hva som er "vitsen"... ;)

Skrevet

Jeg bare lurte på om man kunne velge det!

Skrevet

eg går annehver hos jordmor og lege;) synest det er helt fint;)

Skrevet

Vel, det må jo være mulig å velge det, ettersom det er så "mange" her inne som gjør det. Men hvorfor vil du heller til gynekolog da?

Som sagt, ikke ment å være kritisk, jeg ser bare ikke fordelen av å skulle gå til gynekolog i stedet? Føler det blir litt som å gå til øyespesialist for å ta synsprøve, på en måte...?

Skrevet

Jeg går bare hos lege hittil :)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Fastelegen min er gynekolog. Jeg syns det er en kjempefordel, og er veldig glad for å kunne gå til noen med spisskompetanse på akkurat det med svangerskap. En veldig hyggelig bieffekt er at hun tar en ultralydundersøkelse nå og da=) Nå skal det nevnes at pga tidligere svangerskap så skal jeg følges opp litt tettere, så hadde ikke legen min gjort det, ville sykehuset fulgt opp i stedet for henne.

Skrevet

Som regel kan man ikke velge mellom lege og gynekolog, gynekologene har ikke kapasitet til å ha alle kontrollene på friske gravide og har det bare på de som har risikosvangerskap og har blitt henvist til dem.

Men det er selvfølgelig noen unntak, man kan gå til en privatpraktiserende gynekolog (og betale selv), eller man er så heldig å bo et sted med masse gynekologer som har ledig kapasitet.

For meg er det en mellomting, jeg har hatt ganske tøffe svangerskap, kompliserte fødsler og vært i "konflikt" med sykehuset pga min forrige fødsel som endte med tilsynssak fra fylkeslegen og etterspill for fødeavdeling pga feilbehandling. Da fastlegen min i tillegg sluttet så jeg måtte finne en ny fikk jeg tilbud om å ta kontrollene hos gynekologen og takket ja til det.

Så jeg går annenhver gang til gynekolog og jordmor, og siden jeg trenger litt ekstra oppfølging og ultralyder gjør det at jeg slipper å reise til sykehuset men kan få det på de vanlige kontrollene. Jeg er superfornøyd!

De tidligere svangerskapene mine har jeg gått annenhver gang til fastlege og jordmor og har vært fornøyd med det også, men da ble det flere turer til sykehuset gjennom svangerskapet for å ta ultralyder.

Skrevet

Jeg er ikke fornøyd men min forrige Jordmor fordi hun konsentrerte seg på vekten min istedenfor for å fokusere på barnet. Hun fikk meg til å ta flere unødvendige tester som verken fastlegen min eller de på sykehuset synes jeg skulle ta. Hun fikk meg til å følge meg som verdens verste person som valgte å ha barn når jeg var litt overvektig.. Jeg hadde ikke en eneste plage under svangerskapet.. Men det dreit jo hun i.

Og fastlegen min for jeg jo aldri tak i så jeg har byttet fastlege. Men synes at når jeg er hos legen så føler jeg at de ikke kan svare meg godt nok på ting jeg lurer på. Det er lissom å bare måle meg og høre på babyen og ut..

Jeg har ikke bestemt meg for å dra til gynekolog men har tenkt på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...