Gå til innhold

Har dere harmoniske barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler vår jente på 4 år er i litt ubalanse om dagen.

Trodde trass og det verste var over for en stund siden, men nå er det på`n igjen..

Hun trasser, skriker, er slem mot lillebror og har til og med begynt å være litt småramp i bhg. Fikk et par beskjeder før jul som jeg dessverre ikke satt så stor pris på, hvor hun hadde klort og dyttet et par andre barn ved to ulike anledninger..

Det er noe som herjer kroppen hennes i alle fall, hun virker uharmonisk, og jeg skulle så gjerne hjulpet henne på beste måte for å komme igjennom det.

Noen med tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merker godt på barna hvordan vi har det hjemme. Hvis vi har slitsomme perioder eller de ser en av foreldrene lite så blir de utilpasset, sinte og ukonsentrerte. Kan være noe slikt som skjer med datteren din også? Det kan være små ting i deres øyne hun reagerer på, f.eks "for mye" oppmerksomhet til lillebroren som dere kanskje ikke har registrert engang?

Ekstra oppmerksomhet er ofte en "kur" som fikser slike problemer og uønsket adferd, f.eks å gjøre en aktivitet med bare henne, at hun legger seg litt senere enn lillebroren slik at hun får alenetid med foreldrene sine. Viktig å gi henne positive tilbakemeldinger og overse det hun gjør galt (hvis det ikke er alvorlige ting) eller som er uønsket. Hva man kan ignorere må selvsagt vurderes, enkelte ting må forklares, men det kan tenkes at hun oppfører seg uønsket fordi det gir henne oppmerksomhet, selv om det er negativ oppmerksomhet.

Skrevet

Mmm..

Vi har faktisk tenkt i de baner selv også, satt å diskuterte det igår og fant vel ut at denne oppførselen har kommet mer og mer siden i sommer, da jeg begynte å jobbe igjen etter permisjonen..

Så nå er det plan a ut i livet, mer oppmerksomhet og tid med storejenta, så får vi tro denne oppførselen forsvinner etterhvert:-)

Takker så mye for svar!

Skrevet

Min 3 åring er verdens staeste lille hissigpropp.

Veldig sta! :o)

Men han er jo en kos unge, han bare vet så inderlig vel hva han vil.Sikkert en grei ting å ta med på veien, men jeg blir enormt sliten til tider av å diskutere med en 3 åring, over hver minste ting...

Han vet virkelig hva han vil, denne gutten.

Skrevet

Min gutt kan også være slik. Noen ting kan man diskutere med barn, mens andre ting skal være udiskutable. Å ha en så sta og utholdende gutt stiller store krav til min egen tålmodighet og kreativitet, for hvis jeg blir for bestemt på hvordan ting skal være er det som om han går i vranglås og ikke klarer å sno seg ut igjen. Da blir ting mye verre. Men så tenker jeg at det er til hans beste å kunne ta imot en beskjed, å ikke bli oppfattet som frekk av andre voksne. I noen sammenhenger er det farlig å ikke høre på hva jeg sier, f.eks i trafikken. Vil ikke være en autoritær mamma, men tydelig og konsekvent. Det er ikke bare bare. Hva jeg oppfatter er jo ikke alltid det samme som hva han oppfatter i den samme situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...