Gå til innhold

Første time til utredning... hva kan vi forvente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg endelig krøpet til korset og skal i gang med utredning.

Jeg ville jo helst at alt skal skje med en gang... Vi har prøvd å bli gravide i to laaange år, men hva kan vi forvente at skjer?

Dersom det viser seg at pergo-eller-hva-vi-nå-får ikke fungerer, hvor lang tid bør det ta før vi kan prøvd ass. befruktning eller lignende?

Jeg er virkelig helt blå, og vet ikke hva jeg ser for meg at skal skje. Jeg vet jeg har eggløsning relativt ofte og jeg vet at vi treffer på noen av de rette dagene...

Det føles så håpløst, og jeg har en følelse av at vi må få mer hjelp enn en pergorunde for å få dette til.

Hva ble gjort hos dere og hvor lang tid tok det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det er ingen fasit på hvordan en utredning forekommer, kommer veldig ann på legen. Anbefaler deg å ha en god gynokolog når du starter med utredningen, er du ikke fornøyd i dag så bytt med engang.

Både ei venninne og jeg er under utredning for tiden og vi opplever dette heeeeelt forskjellig kan jeg love. Hun tar tester jeg ikke tar og i annen rekkefølge, og samme for meg.

Men min erfaringer er som følger:

- Kontaktet lege og hadde undersøkelse og innvendig UL

- Ingen feil kunne ses, men pga lang syklus på opp mot 40 dager var de usikre på EL så derfor fikk jeg pergo.

- Blodprøve på dag 23 i første mnd med dobbel pergo, for å måle EL. Sterk El viste prøven.

- Pergo i 6 mnd (3 mnd på pergo, med annenhver mnd som pausemnd fordi du har masse hormoner i kroppen og for å la eggelederne mine hvile).

- Ny time hos gyno, sammen med mannen min.

- Han ble testet, alt veldig bra med hans svømmere.

- Søknad om lapraskopi når mannens resultater kom frahans tester, operasjonen består av at de går inn i navelen din for å se/kjenne på eggelederne og livmoren - sikre at alt er bra og om de kan se noe de ikke ser på UL.

- Hvis de ikke finner noe der som er alvorlig, er det da for min del ca 3-4 mnd ventetid før prøverør. Ulike varianter av prøverør, alt kommer ann på om de finner en grunn til hvorfor mann ikke får barn. En lap er med på å bestemme neste steg rundt IVF (prøverør)

Venter nå på time til lap, regner med den kommer i februar. Håper derfor at jeg har en spire innen sommeren kanskje, det er lov å håpe. Har prøvd i snart 3 år, og er veldig sliten av å bli skuffet mnd etter mnd:)

Lykke til med utredning, og som sagt: legene er svært forskjellige i måten de foretar utredning på og hvilke prøver de tar, så her gjelder det å ha en lege du har troen på gjør det beste for deg og fokuserer på å få ting til å skje raskt!

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar. Vi har jo alle mulige slags forventninger, og håper selvsagt i det lengste at det ikke er noe i veien- med noen av oss. Samtidig hadde det vært godt å kunne si at "det er feilen, og det kan fikses ved hjelp av dette".

To år føles lenge, men tre år er jo en halv evighet. Hvertfall i en slik fase av livet. De som ble gravide den første tiden etter at vi startet å prøve venter snart nummer to, og stadig flere kommer med ruvende flotte mager.

Jeg har stor tro på gynekologen vi skal til og håper vi kan få det til snart.

Lykke til videre, jeg krysser fingrene for dere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...