Gå til innhold

Dette med syke barn, og rett til fri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver av foreldrene har jo 10 dager hver, ikke sant?? Men vet noen hvordan det er når den ene jobber turnus utenfor hjemmet?? Kan man søke om at den andre får ta alle 20 dagene alene da??

I vårt tilfelle er det vel liten sjanse for at gubben får kjørt 20 mil hjem midt på natta hvis guttungen skulle begynne å kaste opp, og jeg har brukt opp mine 10 dager...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det tviler jeg på.. de er ganske strenge på det. pappaen til emilie jobber i hele norge og reiser endel så vi har et problem selv når mine 10 dager er brukt..

Skrevet

Tviler på det, men dere kan jo prøve.

Heldigvis kommer ikke all sykdom i løpet av et år brått på slik at dere kan passe på at han tar sine dager når dere vet at det er sykdom på gang og noe som kanskje varer i flere dager.

Skrevet

Men seriøst, mener Nav virkelig at hvis mine 10 dager er brukt opp, så får vi være skikkelig kreative?? Gubben har jo ikke sjangs til å komme hjem på sååå kort varsel, lissom.. Er jo noe helt annet hvis ungen har blitt sjuk før han rekker å reise på jobb..Jammen meg firkanta, denna Nav'en, altså...

Skrevet

ja, de er utrolig firkanta.. jeg blir ganske provosert over det selv..

jeg spurte legen om vi kunne få sykemelding når emilie hadde lungebtennelse og ørebtennelse på begge sider.

det gikk ikke.

så jeg spurte hva vi måtte gjøre når våre sykedager var over og fikk

beskjed om at da måtte vi få hjelp av besteforeldre..

skikkelig bra svar på jeg bare si.... veldig imponert... herregud..

Skrevet

Da 20 dager med sykedager er over må man bruke ubetaltfri eller ferie. Sånn er det bare, synes du virkelig det er rart at legen ikke sykemeldte DEG når barnet ditt var sykt?

Skrevet

Kan man ikke søke omsorgspermisjon? Det tror jeg kusinen min gjorde da de hadde brukt opp alle sykt-barn dagene..

Skrevet

Trøsten får jo være at du begynner på nye 10 dager nå da....er jo 10 dager hver pr kalenderår. Men 10 dager går fryktelig fort når de små først blir syke. jeg brukte 7 dager de siste ukene i desember...:o/

Skrevet

Skal snart tilbake i jobb, og gubben har sine uker til gode, så det er jo ikke aktuelt før utpå mars en gang da.. Men sjefen min er ikke så veldig happy når andre på jobb er hjemme med syke barn- selv om de har full rett til det!

Men vi får bare være kreative, ser vi at det er sykdom på gang mot slutten av helga, får han bruke sine dager da, så får vi håpe det holder, sånn at jeg tar "oi, feber ja-"dagene midt i uka..og er sjefen i godt humør når dagene er brukt opp, får jeg kanskje anledning til å jobbe litt hjemme innimellom oppkast og hva verre er;)

Uansett, synes Nav er virkelig firkanta- burde jo ikke spille noen rolle om hvem av foreldrene som er hjemme med syke barn?? Eller er dette regjeringens politiske satsning på likestilling i heimen?? Vel, si det til mannen min sin sjef, som bestandig vil ha han ute på jobb..hadde jo vært mye enklere om han hadde jobba i byen der vi bor..

Skrevet

Nav...? Det er jo arbeidsgiver som betaler opp til 14 dager er det ikke det, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...