Gå til innhold

Trenger en utblaasning... svigerfar og hans evige kommentarer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig en fantastisk svigerfar, men han har noen sider som irriterer meg. Han kommenterer ting, ja hver minste ting! Han har kommentert alt fra hva jeg har hatt paa meg, til ting jeg gjoer. I negativ forstand altsaa....

Naa i dag kommenterte han for n´te gang at JEG MAA DRIKKE MELK. Av alle ting!! Jeg har sagt til han at jeg ikke liker melk, enkelt og greit! Det har jeg sagt hver gang han kommenterer dette, og i dag ble jeg sint.

" Du MAA drikke melk. Det spiller ingen rolle at du ikke liker det, du maa laere deg aa like det... Bla bla bla bla"- (Han gjentok det samme naa som for 3-4 dager siden og som han har gjort de siste aarene)

(Han har ikke alzheimers eller noe saant :)

Hakk i plata hakk i plata hakk i plata......................Og svigermor tar sin kjaere mann i forsvar....

Og jeg svarer irritert tilbake om hvorfor han maa kommentere dette saa ofte, og at han vet jeg ikke liker melk, og at han faar begynne aa drikke det selv hvis det er saa viktig, osv. Han ble litt stille da, nesten litt.... Sur?

Foelte meg litt ille til mote etterpaa egentlig... Jeg var nok litt skarp til han, men det faar vaere maate paa!

Enten roeyker jeg for mye, eller saa har jeg paa meg for lite klaer, eller gaar litt uanstendig kledd,og maa tenke paa mennene som kan se meg, ( Nei, jeg gaar ikke uanstendig kledd, og folk som kjenner meg blir sjokkert over alle uttalelsene hans) eller jeg kler best aa ha haaret saann og saann, eller jeg maa passe paa ungen min at den ikke er ute i 10 PLUSS GRADER, for det er for kaldt, osv osv.... (han er ikke nordmann) Hadde jeg latt ungen min sove ute i vogna en time eller to hadde han vel stegla for lengst. Derimot er det helt ok aa kjoere med baby paa fanget inni bilen!!!!! Hallo!!! Ellers saa er det viktig aa kommentrere alt og ingenting egentlig...Spiller ingen rolle hva det er, bare han faar si sin mening.

Hadde jeg bodd i midtoesten og familien var muslimsk saa kunne jeg skjoent at vi har forskjellige verdier og syn paa ting og tang. Men vi bor saa naere nord europa som overhodet mulig, bare saa det er sagt! Han er saann som person, ikke pga. religion eller kultur.

Jeg maa nok bare ta det med et smil, heve meg over det... Men enkelte ganger blir jeg bare drittlei av alle kommentarene... Skulle oenske soennen hans, mannen min, kunne sagt i fra, men nei... Kan jo ikke saare pappaen sin, for han er jo egentlig snill og grei! Jada....

Dagens utblaasning!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann får stadig vekk høre (av sin familie) at nå må han bli voksen og drikke kaffe....av alle ting!

De setter alltid frem en kopp til han og han sier for n'te gang at han ikke liker kaffe, og de kommer med den samme kommentaren HVER gang: "Høhø...nå må du se å bli voksen da, gutt! Høhøhø"

Utrolig irriterende!

Det er nok sånne ting man bare må godta -akkurat som fluer om sommer'n, nysgjerrige truser og spysjuke en gang i blandt ;-p

Skrevet

Hehe:) Og kaffe som er saa godt da :D

Ja, enkelte ting maa man bare godta. Men det er lov aa bli irritert! For hver gang han kommenterer ting, saa snakker jeg til han. En gang var det fryktelig ille at jeg hadde ett foto av en eks! Det var et helt ordinaert bilde, ikke noe tull. Men det var ILLE ja!! Jeg maatte jo tenke paa mannen min!

Men min kjaere mann har mange bilder av sin eks, og vi bryr oss overhodet ikke noe om disse bildene. De er fortiden vaar. Men svigerfar har tydeligvis problemer med saant. Da jeg sa at soennen hans hadde bilder av eksen sin liggene, blaanektet han! Haha! Som om han kunne vite det. Jeg fortalte eksakt hvor de laa, og at jeg hadde sett dem... Da mumlet han ett eller annet uforstaaelig, men tidde stille da.

Skrevet

Svigers er værst ;)

Jeg har selv satt ned foten til svigers, å sagt i fra at jeg er voksen å bestemmer selv, å heldigvis har jeg en mann, som har baller nok til å fortelle faren sin at han skal behandle kona hans med respekt.

Skjønner at mannen din ikke vil såre faren sin, det ville ikke min heller det.

Men han syns absolutt ikke det var greit at faren derv å hakket på meg, å sa da heller klart i fra til faren sin, som ble fornærmet og såret en stund, men det gikk over.

Å mannen min syns det var mye bedre, at faren var fornærmet og såret en liten stund, enn at jeg skulle måtte forsette å høre tullete kommentarer år etter år etter år.

Skrevet

Det er jammen ikke lett med svigerfamilie. Skjønner godt at du blir irritert! Min svigerfamilie sier alltid til mannen min "dette vet vi at det ikke er du som har funnet på" og liksom gir meg skylden selv om han mener sakene selv og sier han til dem at det faktisk er han sine egene meninger får han bare beskjed om at han ikke alltid trenger å ta meg i forsvar at de vet at han ikke tenker og mener det han sier....

Det er jo på en måte det samme som du opplever, nettopp at de må rakke ned på deg på en eller annen måte hele tiden!

Skrevet

Men synes dere det min svigerfar gjoer, er aa hakke ned paa meg? Hmm...Jeg har faktisk ikke tenkt saann paa det jeg :-/ Bare at han kommenterer og skal bry seg med hva jeg gjoer....

Her i sommer hadde mannen og jeg er diskusjon paa gang, der jeg ville si fra en gang for alle til svigerfar, at han maatte slutte med dette der, og at jeg ble lei av det. Men det fikk jeg ikke "lov" til. Han mente at sivgerfar ville ta det ille opp, begynne aa grine eller noe saant :o

Saa jeg sa ingenting. Men jeg holdt paa aa eksplodere da! Da jeg satt hoeygravid og svigerfar sa for andre gang at det ikke var bra at jeg var gravid, at vi skulle ventet siden vi er saa unge ( nesten 30!!)

Da jeg laa paa sykehus med den nyfoedte fikk jeg beskjed om aa ikke faa noen nestemann! Fordi det er dyrt og fordi det er mye jobbing... Jeg sa at det var en sak mellom min mann og meg.....

Skrevet

Jeg syns det er hakking, eller hakking er kanskje et feil ord.

Men han snakker til deg, som han har rett til å fortelle deg hva du skal gjøre, som at du er et barn som ikke kan ta egene avgjørelser, istede for at du er et voksendt menneske.

Du får si til mannen din, enten så sier du i fra, eller så sier han i fra.

Er jo ikke vits at du skal måtte finne deg i disse tåplige kommentarene.

Du har funnet deg i mange, da får svigefaren din tåle EN kommentar om at han skal gi seg.

Mannen (da mener jeg svigefaren din) er da voksen, å syns tydeligvis det er greit når voksende forteller hverandre hvordan man skal oppføre seg, kle seg ect, så da må han jo tåle at du gjør det tilbake også.

Skrevet

Ja, jeg er enig med deg. For dette oedelegger mye for vennskapet som jeg kunne hatt (og egentlig har) med svigerfar. Han er jo en kjempegrei fyr paa mange maater, men dette her overskygger ganske mye egentlig. Det er jo slike kommentarer hver eneste gang vi er sammen, saa jeg blir jo mildt sagt lei. Ofte er vi alene naar han sier slike ting ogsaa, men mannen min er klar over det da.

Han synes nok det er greit aa oppfoere seg slik, men han takler ikke saa godt naar andre sier i fra. Da blir han mutt og fornermet virker det som.

Var svigerfaren din likedan ogsaa?

Skrevet

Det er så irriterende med svigerforeldre som hakker og gnåler om ting om igjen og om igjen...

Har selv en svigerfar som ALLTID skal lære meg å steike biff sånn at det blir "ordentlig". Dette fordi min samboer fortalte at det er han som steiker biff her i huset. Det er dritt kjedelig å høre på samma dritten hver jævla gang vi er på besøk. For det første liker jeg ikke biff og for det andre så har han fortalt "hemmeligheten" bak steiking nå hvertfall 50 ganger........

Også er det ett evig gnål om den helvetes C-vitaminen og den jævla solhatten.... "Ta masse C-vitaminer, masse masse masse"... "Drikk masse solhatt når du merker at du blir syk, gjerne hele flaska på en dag"...

Også er det ett evig gnål om masse anna rart. Som BARE MÅ nevnes HVER gang jeg ser han. Han er verdens snilleste mann, men blir bare så leeeeeeei av det samme om igjen og om igjen..

Skrevet

vanskelig dette her...

men melk er jo ikke særlig sunt....(ikke meningen å kaste inn en brannfakkel her, men dog)

man må tåle litt, men kan godt sifra når det blir så ille som du beskriver. det har jeg gjort (på en pen måte)

Vi er voksne, og ferdigoppdratt. Det må være lov å kle seg som man vil, spise slik man vil osv...

Ingenting av det som blir påpekt går vel direkte utover han gjør det vel (såsant du ikke blåser røyken i øynene hans da....noe som kanskje er fristende når du for endte gang hører at ikke det er bra???)

uansett... hva sier mannen din om dette da?

lykke til med svigers, det er ikke lett når det blir slik!

Skrevet

Svigefaren min har det med å oppføre seg som en borskjemtdrittunge, forventer at han skal kunne si alt til alle, men ingen skal kunne si noe tilbake til han.

Men han sier ikke noe til meg lengre i allefall da.

Svigefar har mange fantastiske sider han også.

Å det er trist når en slik ting kan ødlegge så mye. Å det ødlegger jo mest for han selv.

Man kan jo si i fra på en fin måte, kan jo være han skjønner, å ikke blir fornærmet. (det ble min svigefar så det ble en stor stygg krangel ut av det, men har jo blitt bra etter det. Han har jo sluttet å si slike ting til meg i allefall.)

"Jeg skjønner du ikke mener noe vondt, men jeg føler ......"

Skrevet

Mannen min han sier ingenting han! Og det er jo en irritasjon i seg selv...

Det virker som at denne familien skal beskytte hverandre, no matter what.

" Jeg kan jo ikke si noe til pappa, han blir jo lei seg. Han mener det da ikke vondt. Hev deg over det. Tenk paa alt det gode han gjoer"....

Naa det er sagt da, saa ser de paa meg som familien sin ogsaa, og de er oppriktig glade i meg, svigerforeldrene mine. Men... Svigerfar er dominerende...

Lypsyl: Vaare svigerfedre virker veldig like. Min tror jo ogsaa han kan si hva han vil til andre :-/

Skrevet

Høres ut som en snodig kompleks mann med endel issues -rett og slett!

Det er lov å si i fra til voksne folk -om det blir grining eller ei!

Jeg har et litt omvendt forhold til mine svigerforeldre -der det er jeg som blir forherliggjort (helt uten grunn, for de kjenner meg svært dårlig, da jeg holder kortene tett inntil kroppen siden det er mange minefelt som man kan fort vekk trå i;-). Beklager lang, dårlig setning! ).

De har bl.a. en tendens til å skylde på at mannen min er så streng, når det egentlig er jeg som er det. Jeg har sagt ifra mange ganger at det er vel jeg som er mest streng, men de vender det døve øret til. Sånn er det i de fleste tilfeller -det er han som får skylda.

Trist!

Og en god grunn for at han heller vil tilbringe mer tid med min familie enn sin egen.

Skrevet

AndreVonDrei:

Ja det er trist :-/ Og veldig vondt for mannen din tenker jeg... Skjoenner godt han heller vil trilbringe tid sammen med din familie, enn sin egen.

Jeg har mista noe av lysten til aa vaere sammen med svigerforeldrene mine, pga. svigerfar. Det er ikke slik at de forherliger han fremfor meg, men de er utrolig overbeskyttende overfor soennen sin da. Da er det daaaaaakars, huff, og troest, om mannen min feks, er troett, litt sliten, litt syk, eller lignende. De blir alvorlig bekymra rett og slett.

Mens jeg ber han gaa aa legge seg om han er troett, er han litt uggen saa ber jeg han ta en paracet eller to. Gjoer ikke noe sak ut av det.

Skrevet

Hehe, han har et mer...ja, hva skal man si...tilbakelent forhold til det. Det er vel mest jeg som syntes det er trist -han blir mer oppgitt.

Det høres ut som at du har et mer sunt forhold til deres sønn enn kanskje de har ;-)?

På tide å kutte navlestrengen for den ene og den andre.

Hvordan reagerer din mann på dette?

(har ikke lest alle svarene, så beklager hvis jeg ber deg om å gjenta deg selv)

Skrevet

Jeg tror han liker omsorgen de gir han. Om jeg blir syk saa er han overbeskyttende ogsaa. Da er det liksom aa ringe legen med en gang. Jeg ikke vant til saant jeg :-) Men han er det, saa da er han slik overfor andre ogsaa.

Jeg tror han ser paa meg som litt kald :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...