Gå til innhold

Hvor mange her har opplevd MA??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste litt rundt, å en MA skal vist være svært sjelden. Personlig kjenner jeg kun ei som har hatt en MA. (håper aldri jeg opplever det selv)

Hvor vanlig er det egentlig?? Håper med dette at vi får avkrefta at det er så "vanlig". at det forekommer skjønner vi jo, men kanskje ikke så ofte som man får inntrykk av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd MA, den lille sluttet å vokse i uke 6 og det ble oppdaget på UL i uke 11. Har 2 venninner som har opplevd det samme..

Skrevet

Samme her, MA oppdaget på UL i uke 11, hadde sluttet å vokse i uke 6.. Har også ei venninne som har opplevd det samme.

Skrevet

Jeg har opplevd både en sa og en ma før spira ble sittende denne gangen. Tror ikke det er så uvanlig i grunn, er bare ikke så mange som snakker om det...

Skrevet

Jeg har også hatt en MA.

Ble oppdaget i uke 9 etter en liten blødning fosteres hadde sluttet og vokse i uke 5-6.

Jeg måtte ha utskrapning i uke 10-11 da det ikke ville komme ut av seg selv.

Tror ikke dette er så uvanlig desverre!

Har forøvrig også hatt 4 SA.

Skrevet

Jeg har opplved MA i uke 9 i september..mistet alle symptomer og fikk bekreftet dødt foster.Vet ikke hvor vanlig det er egentlig..

Men har en datter på 8 år fra før og en jente til på vei ,i uke 31 straks:)

Skrevet

Må jo få med att jeg har en frisk gutt på 1 år og er i uke 21 med nr 2:)

Skrevet

Det var godt å høre suss@. Jeg har en liten jente på 15 mnd og har prøvd på nr 2 i 1 år nå. Har vært gravid og mistet 2 ganger, så jeg ble nesten litt redd for at det aldri skal gå.. Godt å høre at det er mulig å få til:)

Skrevet

Trilletraralle uten lykketrollet

Jeg har fått hormoner med de to siste sv, det er med gutten min og dette sv.

Med en gang de ser ett hjerte slå i uke 5-6 ca får jeg hormoner.

Det har funka kjempebra, og har fått helt fantastisk oppfølging hos spessialist, med ukentlig ul fram til uke14 for å se att alt står bra til med mini:)

Du kan jo snakke med legen din og få hennvisning til en gynnekolog:)

Lykke til!!

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Har opplevd 1 MA + 2 SA. Ved MA hadde fosteret dødd i ca uke 6, men det ble ikke oppdaget før uke 11. Men selv om jeg har vært uheldig 3 ganger, har jeg også vært heldig; har en sunn, frisk og sprell levende gutt på snart 1 år + en ny liten junior i magen.

Skrevet

Jeg merket (da jeg skulle ha nr 4) en liten blødning i uke 15 og var sikker på at noe var galt. Lege mente jeg skulle slappe av, men sendte meg til UL.

Hadde kjent litt liv i uke 11 og en uke frem, men ikke etter dette. Viste seg at lille spire sluttet å vokse i uke 12.

Jeg nektet utskrapning med en gang og dro hjem over natten. Da kom han ut av seg selv. Likevel måtte de gjøre en utskrapning, da det alltid finnes rester når man har kommet så langt.

Har to venninner som har opplevd noe liknende, men tidligere i sv. skapet. Men de fleste jeg kjenner som har mistet har hatt SA tidlig, rundt uke 6

Skrevet

Jeg hadde en utskrapning i uke 13 nå i desember. I følge legen hadde ikke barnet vært dødt så veldig lenge, kanskje maks halvannen uke. Jeg har bare fortalt det til noen få i vår innerste krets, og vi er nok mange som takler dette for oss selv.

Men, for de aller fleste er sjansen stor for at alt går helt fint - tenk på hvor mange flotte barn som blir født her i landet hver eneste dag året rundt.

Skrevet

Hei. hadde en MA i januar i fjor. Var da 11 uker på vei men fosteret hadde stoppet i uke 8. Er nå i uke 35 og ble altså gravid 4 mnd etter MAen. Har ei god venninde som har hatt 2 MAer og kjenner 4 til som har opplevd det samme. Tror nok dessverre at det er ganske vanlig med enten MA eller Sa, men at folk sjelden snakker om det.

Skrevet

MA med trillinger for ett år siden, de døde i uke 9, 11, 14.. Tøff opplevelse, med påfølgende medisinsk og kirurgisk abort.

Skrevet

Fikk konstantert ma i dag (i går blir det nå da). Var 8+4 på vei, men spira var ikke mer enn 5 uker. Skal inn på ahus i morgen til vurdering for videre behandling. Har 3 barn fra før, så jeg er heldig tross alt.

Skrevet

Jeg opplevde en ma i oktober. Var 15-16 uker på vei da det ble oppdaget på ul, men selve livet hadde forlatt oss to uker tidligere. Hadde aldri trodd at jeg skulle oppleve dette selv, og spesielt ikke siden jeg både hadde sett hjertet slå i uke 7 og i uke 12 og at jeg var kommet over i 2 trimester. Men jeg har lært at man aldri kan vite og at det alltid kan skje noe uventet.

Vi hadde jo spredt nyheten, og holdt ikke hemmelig hva som skjedde. I ettertid kom mange og sa til meg at de enten hadde opplevd det selv eller at de kjente flere som hadde vært gjennom det samme. Men det er ikke noe man snakker om til vanlig. I ettertid ønsker man jo mest å tenke framover og så er det mange tanker om hvordan en ny graviditet vil føles. Det er ikke akkurat et emne som vanligvis kommer opp i lunsjpausen eller på kafe, det er for privat og ømtålig. Det er nok mange skjebner rundt oss, som tar del i en dyster statistikk.

Skrevet

hei har to friske barn på 4 og 6 år men har og opplevd to MA en i 2003 og en i 2008. måtte til utskraping med begge to, og siden jeg blir ganske dårlig visste "alle" det. både en trøst og litt slitsomt, men det er desverre veldig vanlig har faktisk møtt flere som har opplevd det enn som ikke har opplevd det. nå er jeg 7 uker på vei og krysser fingrene, men som oftest er det jo noe galt med foster som gjør at det dør.

Skrevet

jeg har det. merket det egentlig selv, v at jeg følte meg langt fra gravid.

jeg hadde fått mensen etter jeg hadde tatt en test som var neg. syns det var så rart for følte meg gravid(har følt det sånn med mine graviditeter..) to uker etterpå kom morgenkvalmen og testen var positiv. etter da min uke 8 var jeg på ul. og dem fant tom fostersekk og var redd for at det var utenfor livmoren..men det var på vei ut. jeg hadde tydligvis gått sånn i 4 uker for legene begynte nesten i en sint diskusjon m hverandre.. blodpr. viste at jeg var 8 uker som stemte og den andre legen mente jeg var 4 uker pga at fostersekken var liten, men det hadde jo vært umulig i fht. at jeg visste når jeg ble gravid...

men fikk tatt en utskrapning iallefall. jeg hadde ingen smerter som tilsa at noe var galt, bare min egen magefølelse..

Skrevet

Har hatt 2 MA. Den siste nå i Juni. Men ble gravid 1,5 mnd etterpå og nå er jeg 22 uker på vei med en tilsynelatende frisk gutt :-)

Så det er håp, men jeg er redd det er mer vanlig med MA og SA enn vi får beskjed om.

Skrevet

Jeg har også mista i Ma nov-07.Var da 21 uker på vei.Døde i uke 20.

Tok ett års pause fra hele prøvinga.Måtte komme over det jeg hadde mista først.Stakkars lille jenta mi..veide bare 240 gr og 22 cm lang.

Er i gang med prøvinga nå.(3pp)

Legen min sa at det var faktisk 60% av alle andregangs gravide som ville miste på denne måten.

Jeg hadde over 30% innfarkter på morkaka,så jeg blødde som en gris 2 ganger fra morkaka også var det slutt.

Jævelig bittert,men dessverre er det noen ganger livet og døden er nærmere enn vi ønsker.

Er ved godt mot nå da og fått 1 år bak meg til å sørge over det jeg mista,men prøver å se fremover og pluttselig en dag har jeg ny spire i magen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...