Gå til innhold

Er det vanlig at menn/samboere kjefter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg som en idiot hver gang han kommer fra jobb og kjefter fordi det er noe jeg ikke har gjort, evt har gjort noe feil osv. Siden jeg BARE er hjemmeværende (har permisjon med en på 7 mnd), skal jeg gjøre husarbeidet akkurat sånn som han vil, for det har jeg tid til da. Av og til spiser vi middag (treåringen og jeg også) hos ei venninne eller noen i familien min, og da blir han dritsur hvis jeg ikke har laget middag til ham. Syns det er noe nedverdigende med måten han snakker på, men han mener at det er jobben min å ha maten klar til han kommer. Men jeg mener faktisk egentlig at han må være i stand til å lage middag selv hvis det ikke er noe den dagen. Jeg spiser jo borte for letthets skyld, og da er jo det bortkastet om jeg skal begynne å lage mat til ham når jeg kommer hjem. Han gjør forresten ALDRI husarbeid selv lenger, han setter ikke engang sin egen tallerken i oppvaskmaskinen. Dette er oppførsel han begynte med når jeg var hjemmeværende med forrige baby, men nå er han helt ekstrem... Hva mener dere? Beklager at det ble langt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, når han har sine permisjonsuker hjemme.. Hva gjør han da?

Uansett, jeg syns det er ufordragelig at mannfolk kjefter og smeller om husarbeidet ikke er gjort eller middagen ikke står klar.

Men nå har jeg jo ikke sett huset deres da, for alt jeg vet ser det ut som om en bombe er slått ned og du aldri gjør husarbeid ;))

jeg går selv hjemme og har aldri fått kjeft om huset ikke er strøkent når mannen kommer hjem eller om middagen ikke er klar.

Skrevet

Her er det motsatt.. Pappaen er hjemme med babyen og gjør ikke en dritt hjemme.. Når jeg kommer hjem fra jobb må jeg vaske og brette tøy, rydde skittentyt fra badet, lage middag, rydde leker i stuen, ta oppvasken, husvasken, legge 3 barn og når jeg tar meg en kaffekopp foran tv'en etter at alle 3 har sovnet, får jeg DET blikket..

Hva gjør han mens jeg er på jobb?? Joda sitter og trøkker på facebook.. Jeg kommer hjem og sier: Har du ikke gjort noe i dag mens jeg var på jobb!? Han svarer tørt at det ikke ble tid til det... Han har bare en unge mens jeg er på jobb....

Det er fryktelig irriterende det der og jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne slippe å lage den middagen og heller sette meg ned litt etter jobben. Men sånn er det ikke.

Skrevet

Det er ikke motsatt 1806, Det er nemlig akkurat så langt likestillingen har kommet. Det å ta vare på barn er heldagsjobb. Selv om man av og til kan snike seg til små stunder for seg selv på nettet eller tv. Kanskje på tide å senke kravene til husarbeid en smule?

Skrevet

min mann sier jeg har permisjon av en grunn, nemlig å ta meg av ungen... Han jobber på båt, å når han kommer hjem etter 6 uker mener han at han ikke trenger gjøre noe på de seks ukene han er hjemme for han har jobba kvoten sin han. Viss han hadde hatt dagjobb hadde han jo ikke vært hjemme på dagtid så da mener han at han ikke trenger gjøre noe... huff... blir så sliten av sære mannfolk!!!

Skrevet

ehm.. Det er motsatt når det er jeg som kjefter på mannen og ikke han som kjefter på meg?

Mine krav til husarbeid er enkle: Klær skal vaskes og brettes, det skal være ryddig og rent på badet og i stuen (og egentlig alle andre rom også) Middag skal lages og oppvask sla tas.. Er ikke dette helt normalt?

Jeg gjorde alle disse tingene mens jeg var hjemme, så at han sitter gj.snitt 4 timer på facebook i stedet for å hjelpe til litt hjemme synes jeg ikke noe om..

Det er han som er hjemmeværende og jeg som jobber nå, så da kan vel han klare å i det minste rydde bort skittentøyet sitt fra badet etter en dusj. Er det for mye forlabgt?

1806

Skrevet

Disse mennene er jo rett og slett ikke snille. Men det går mest utover dem selv. De mister så mye verdifull tid med sine små. En ting er at mannen velger å være en dårlig venn og far, en annen ting er å la seg styre og bli tråkket på. Sett ned foten, sett på tvn eller ta deg en helgetur.

Skrevet

Hvorfor er det du som skal sette standarn for hvordan huset deres skal se ut og hva som skal være gjort av husarbeid? Blir ikke noe hyggelig familie liv av et menneske som krangeler og stiller krav hele tiden. Han er ikke hjemme for å passe huset deres som en 50 tallskone, han er hjemme for å ta vare på og oppdra felles barn.

Skrevet

Men han gjør jo ikke det du forlanger. Du skriver jo at du må gjøre det selv. Ergo kan du kanskje dempe den kravstore tonen du har. Og jeg syntes så absolutt du forlanger ALTFOR mye.

Skrevet

helt ærlig!

du kan da ikke finne deg i å bli kjeftet på?

det er da vel ikke å være likeverdige?

du må da kunne vente at han har respekt for deg?

og ærlig talt han er da en voksn mann... hva skjer om han en dag er alene da? sulter han forran brødboksen?

djiises!!!

Skrevet

Jeg ønsker ikke at huset mitt skal flyte av skittentøy og rot og leker.. Det ser ut som om det har vært en orken hjemme hver dag når jeg kommer hjem.

Jeg forlanger at han tar sine møkkete boksere i skittentøyet, rydder inn maten etter måltider (har ikke telling på hvor mye mat og melk som må kastes pga dette) og lar vær og slenge sokker og bukser og oppvaskkluter ned trappa for så å vente aat jeg skal ta det når jeg kommer fra jobb.

Jeg gjør dette selv fordi vi må ha rene klær og fordi vi kan ha det litt ryddig og se gulvet og fordi det er hygienisk å vaske en gang i uken og tørke bort frokosten fra bord og gulv. Er det ikke slikt et normalt hjem er? Jeg skal i hvertfall ikke gå i rot og møkkete klær fordi du mener at dette er unormalt og fordi gubbe syes likegodt at jeg kan fikse det.

Skrevet

Dere må huske på, når dere kjefter og kritiserer hverandre at barn hører det. Er helt sikker på at de fleste barn foretrekker en krøllete, ubrettet skjorte i forhold til at mor og far krangler hver dag.

Skrevet

Kjære Hi

Det er IKKE din jobb å lage middag til han heller ikke å vaske hans klær. Han burde se på det som en bonus siden du går hjemme,ikke en selvfølge. Siden du tjener penger(noe jeg regner med at du gjør) er dere sammen om å forsørge så han kan ikke skryte av det heller. Sett deg ned å prat med han,hjelper ikke dette hadde eg streika. Slutt å lag middag,vaske klærne hans og gjøre ting for han... Når han da komentere dette sier du bare at det ikke er din jobb,og at du er dritt lei av å være morra hans...

Eller gi han bank det hadde jeg gjort!!!

Skrevet

Du kan faktisk ikke slave mannen din rundt. Han er voksen og har ikke giftet seg med morra si. Du kan ikke forandre an, men du kan gå om du ikke liker han. Det er hans hjem også.

Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig jeg, men vi kjefter ihvertfall ikke på hverandre, vi er da voksne mennesker begge to... Selvfølgelig kan vi være både uenige og misfornøyde med hverandre av og til, men vi kjefter da ikke.

Mannen min hadde også ganske høye forventninger til hva jeg skulle gjøre hjemme da jeg hadde min første persmisjon. Men da det hadde gått en uke av hans pappapermisjon (med meg tilbake i full jobb) kom han faktisk med en stor bukett blomster og tok tilbake all kritikk han måtte ha kommet med, for hvordan jeg hadde rukket å både handle, holde det ryddig, lage mat og passe barn samtidig var mer enn han kunne begripe. Jippi for pappapermisjon, en skikkelig øye-åpner det ;)

Nå venter vi vårt fjerde barn og vi deler på arbeidsoppgavene hjemme, både med ungene og med huset. Han spanderer vaskehjelp hver 14.dag og det er verdt hver krone! Har nok en ganske tradisjonell deling ellers, men vi har begge funnet de oppgavene i huset vi trives best med og tar ansvar for det (jeg vasker klær, han sorterer og bærer ut søppel, jeg handler, han lager mat, han støvsuger og rydder, jeg vasker badet osv).

Hvis dette skulle være ting vi måtte kjefte og krangle om hadde vi ikke passet til å stifte familie sammen og hadde antagelig ikke gjort det heller.

Skrevet

For noen teite menn dere har!!!! Manen min er min superhelt, andre mener sikkert han er tøffelhelt:)

Men tror likevel han nyter stor respekt av de fleste, fordi han er en ansvars mann. Min far sa han var imponert over han fordi han hadde kjøpt julestjerne med en gullengel dekorasjon, OG røde kubbelys:)) Pappa virket svært fornøyd da han sa det:) Var bare jeg og pappa i stuen da han sa det, så han var nok oppriktig imponert:)

Men altså, poenget mitt er at mannen min, gjør husarbeid som en hvilken somhelst ansvarsfull husmor med litt støv på hjernen. Han hiver seg over middagskokngen når vi kommer hjem om ettermiddagene, og det er han som ene og alene har ansvar for vasking av klær, blander meg ikke særlig oppi det lenger (gjorde det i begynnelsen, for å "lære" han hvordan ikke å krympe klær og blande hgvite og røde klær osv- hehe, jeg var ikke vant med en mann som KUNNE vaske klær!)

Han er litt "kjerring" når det gjelder å ha det ryddig hjemme, han liker å sette seg ned med kaffe koppen sin og boken sin etter han har ryddet av middagsbordet eller ryddet litt i stuen. Og alt sånt her gjør han uten at jeg rekker å tenke tanken en gang.,

ikke for det, ikke tro jeg ikke gjør husarbeid, det hørtes kanskje sånn ut nå, men med tre småbarn i hus skal jeg love deg det er nok husarbeid til oss begge to! I tillegg bor vi trangt, en liten leilighet på ca 60kvm midt i sentrum av byen. Så her vokser rotet spontant av seg selv.

Forøvrig er han aldri kjeftete. han har aldri ropt til meg, og klager han en skjelden gang er det fordi han er i dårlig humør, som er sjelden.

Eksen min var sånn som mannen til HI, en god grunn til at han er en EKS. Teite late mannfolk er ingentng å samle på, de ghar lyst at samboeren skal fungere som en mor for de, og de later selv at de er tre år og skal vartes opp som om de var småbarn. usj!

Skrevet

Din heldiggris 19.21:-)

Han der synes jeg at min mann skal ta et lite kurs hos:-)

Betaler gjerne for det, jeg:-)

Jeg forventer ikke annet enn at det skal se ut som et koselig hjem eller i det minste et hjem når jeg kommer hjem fra jobb. Men når det ser ut som at det har landet en bombe i huset og ting flyter rundt så fort jeg går ut døra, synes jeg at jeg får lov å si "har du ikke gjort noe i dag heller" uten å diskutere det videre.

At jeg får "har du virkelig tenkt å sette deg med kaffekoppen og tv'en" blikket når jeg enelig kan sette meg ned i enn halvtime før jeg legger meg, da synes jeg det er lov å si ifra at det er min "lille rett" JA.

1806

Skrevet

Jeg tror du har misforstått meg. Jeg var hjemme i permisjon og gjorde alt i huset i tillegg til alle 3 barna. Nå er han i permisjon og han forventer at jeg fortsatt skal gjøre akkurat det samme som jeg gjorde mens jeg var i permisjonen. Jeg jobber 100% og gjør alt i huset i tillegg. Det han gjør er å gi babyen mat og bleier og litt kos. Ellers sitter han bare på facebook og han synes det er min jobb å gjøre alt hjemme i tillegg til jobben. Når jeg tar opp med han at det går an å sette på en vaskemaskin eller å rydde inn maten etter seg, ser han rart på meg som at jeg er dum som spør om dette.

Pappapermisjonen var ikke en eyeopener her.. Den ga han en sjanse til å gjøre bare det han har lyst til i stedet for å bidra litt med å ta opp klærne sine fra gulvet på badet.

1806

Skrevet

Hva får dere til å bli hos sånne menn? Hvor mye tid av døgnet går med til å være misfornøyd og ulykkelig i forhold til tilfreds og lykkelig. Er det verdt det?

Noen vil ha det sånn, men da må da for svarte mannen tjene nok til å forsørge en hjemmeværende kone og samtidig vise at han setter pris på jobben hun gjør for familien. Er begge tilfreds er det ikke noe problem, men når uenighetene overskygger alt annet kan det da ikke være liv laga for foholdet? Er det noen varme følelser igjen etter utbruddene og kranglene om husarbeid?

Jeg har faktisk aldri sagt noe på disse sidene om å kaste ut ubrukelige menn, men jeg kan for mitt bare liv ikke forstå hva disse forholdene gir dere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...