Gå til innhold

Vil ikke spise. Hjelp oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten er 5 år, liker svært lite variert mat, men brun saus, poteter, gulrøtter, pølser og kjøttkaker liker han. Men han vil ikke spise det, han er sulten men han vil ikke ha det. Slik har det vært leeeeeenge. Idag har vi satt foten ned å han får ikke gå fra bordet før han ha spist (for vi vet han liker det). Men hva skal vi gjøre ? Det nærmer seg to timer nå, han er sulten. Når skal han lære at han må spise middag, smake på ting. Hadde det vært opp til han så ville han spist skalk med fisk på dagen lang. .... noen med gode tips ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville iallefall ikke mast på ham. Jeg ville satt fram maten, og så, hvis ikke han spiste, så ville jeg tatt den bort etter en stund. Ikke mer mat før neste måltid. Eldstemann her hadde vi det problemet med. Han er 11 år nå, og ikke storspist akkurat. Men nå spiser han litt til hvert måltid, for han vet at det ikke kommer annen mat før. Pass på at du ikke maser så ekstremt, du kommer ingen vei med å la ham forbinde mat med tvang. Han overlever å gå uten mat noen timer. (Trenger jo ikke å vente helt til neste måltid, men å fremskynde litt for eksempel).

Skrevet

jaja... nå måtte vi gi oss, vi føler oss fæle. men han fikk ei tørr skive og ett glass med vann. vet dere hva han sa "åh, det var godt med ei tørr skive og vann". Det verste av alt er jo at det er det beste han vet. Men han spiser det andre også.. jeg forstår ikke hvordan han kan bli så sta.

Skrevet

Da fikk han det som han ville. Du burde ikke gi ham noe alternativt. Han kunne jo fått gå fra bordet, og tilbake til maten når han ville selv. Han spiller nok på trass nå.

Skrevet

Ja det har vi gjort... sist han spiste i dag var halv 11, middag kl 14.30, han har sittet der i to timer, selv om han liker maten.Vi har ikke mast,han har vært sulten lenge, sluker i seg skivene. vi når aldri frem til ham i matveiene.

Skrevet

hvor lenge skulle han ha sultet da ?

Skrevet

Jeg ville ikke satt fokus på dette på den måten dere gjør når dere tvinger ham til å spise. Da får han jo masse respons på en oppførsel dere egentlig ikke vil ha, ikke sant?

Jeg ville forlangt at han skulle sitte ved bordet sammen med familien under måltidet, og jeg ville ikke ha servert noe annen mat. Enten spiser han denne maten, eller så kan han vente til neste måltid. Jeg ville prøvd å la samtalen dreie seg om helt andre ting enn mat. Når dere andre er ferdige å spise er måltidet over, og alle kan gå fra. Ikke kommenter det om han ikke har spist. (Hvis han har spist litt eller smakt på middagen ville jeg ha kommentert det på en positiv måte, men uten å overdrive.) Server kveldsmat et par timer senere, og da kan han vel gjerne få skalk med fisk? Alldeles ikke det verste han kan spise. :)

Tipper dette er noe som går over av seg selv - i hvert fall hvis dere ikke gjør en stor sak utav det. ;)

Skrevet

Til han spiste selv. Han får så mye oppmerksomhet for å ikke spise nå, at jeg tror det er derfor han gjør det. Bare ikke kommenter det, så spiser han selv. Det er jeg sikker på.

Skrevet

Det høres veldig fornuftig ut 17:03. vi har prøvt ut, men har så lyst at han skal smake, og i allefall spise det han liker til middag, som resten av oss. Men det blir nok til at vi gjør det som du skrev. hehe, Men hvordan skal han lære seg å like forskjellig mat når han ikke vil smake på noe ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...