Gå til innhold

Keisersnitt og bandasje

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg tok KS for lit over en uke siden. Når jeg dro ut fra sykehuset sa de at det hadde grodd fint og at jeg kunne ta av bandasjen. Men jeg klarer det ikke! Jeg har helt noia for å gå uten bandasje, med klær som kommer rett mot såret.

Noen med erfaring? Hva gjorde dere? Hadde dere fortsatt bandasje en stund, eller gikk dere uten og hvordan var det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tale30
Skrevet

Bare sånn for å spesifisere.. jeg har skiftet i mellomtiden altså, fikk med noen av de vanntette bandasjene fra barsel.. men nå er den siste klar til å tas av, og jeg har ikke noen ny.. yaiks!

Skrevet

Gratulerer med vel overstått Tale. Jeg gikk selv med bandasje i ca 14 dager rett og slett for at det da mulig gjorde å bruke de trusene jeg likte. Etter det kan du stripse, men det fungerte ikke veldig godt for meg. Også et lite ps. Det finnes en tube med noe som får arr til å gro pent på apoteket. Lurt å bruke, selv om det er grusomt dyrt. Hvordan gikk ks ditt?

Hilsen MM

Skrevet

Husk bare å kjøpe lange nok, når du går på apoteket.

Gjest Tale30
Skrevet

Mitt KS gikk kjempefint! Jeg har ikke hatt noe særlig smerter i ettertid, legen var overveldet over hvor lite jeg hadde bedt om av smertelindring.. jeg glemte hele tiden å ta de tablettene jeg fikk for jeg hadde jo ikke noe vondt. Heldigvis ble jeg minnet på det for hvis ikke hadde nok smertene slått meg i huet :)

Vel hjemme har jeg tatt paracet noen ganger per dag, og utover det har jeg ikke trengt noe. Jeg kjenner det mer i såret nå enn på sykehuset, men det er nok fordi jeg beveger meg mer, og såret strammer når det gror.

Noen tips til hva jeg kan bruke nå som jeg ikke har noe apotek i umiddelbar nærhet?

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med ks, men jeg har hatt andre operasjoner. Jeg ville faktisk anbefalt deg å bruke bandasje til du får tak i feks. silikontape, jeg. Spør på apoteket (når du kommer deg dit) hva de anbefaler for å få arret til å gro pent. Slik tape kan du gjern bruke i flere måneder, om du orker. Blir penere arr da enn om du lar arret bli utsatt for klær osv som "skrubber" litt mot det.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta den av etter et par dager. det gikk helt greit. Best at du tar den av snarest mens du fremdeles kan gå rundt nærmest "uten klær".

Skrevet

Godt å høre at det ble et godt keisersnitt. Mitt var også veldig problemfritt. Jeg prøvde også å finne substituter for bandasje (hadde kjøpt inn noen på forhånd, men da jeg hadde brukt opp disse prøvde jeg meg litt frem) her er i allefall et råd. IKKE bruk medisinsk tape. Av en eller annen mystisk grunn hovnet det opp veldig! Brukte bukser med vid stram strikk, det fungerte.

MM

Skrevet

Med ordentlig bandasje får såret nok luft og det klemmer i sammen arret ser ingen grunn til å ta av dette for tidlig. Bytt ofte.

Skrevet

Ps, Tale. Jeg kjente ikke såret i det heletatt etter 14 dager. Så jeg tror nok det er snakk om bare bittelitt tid nå før det slutter å stramme. Men jeg vil også legge til at det kan være lurt å smøre med litt basimysin salve. Sånn for helgardering.

Var ute på Geocaching etter 9 dager. (Involverte klatring)

MM

Skrevet

som sykepleier så vil jeg anbefale deg å droppe bandsjene nå. helt unødvendig. men hvis du virkelig syns det er ekkelt så kan du dra på apoteket og kjøpe hudfarget tape til å ha over såret. men det allerbeste er å la såret være tørt (dusjebandasje gjør gjerne huden klam) ikke smør noe kremer på (bacimysin er ett dårlig råd) la det få luft og hold det tørt. du kan jo ringe barselavd og snakke med en sykepleier der.

Skrevet

En tørr bandasje beskytter såret godt.

Skrevet

He-he, jeg kjenner meg igjen i det med noia for å ta av bandasjen!

Det tok meg mange dager før jeg orket å se på snittet. Mannen min tok en titt med en gang og synes det var veldig pent. Var han som skiftet bandasjer i starten :)

Jeg gikk med bandasje lenger enn man behøvde jeg også (fikk også med meg bandasjer hjem).

Du har jo fått noen gode råd her. La det få luft er viktig (samt ikke smøre på ting dersom det ikke er nødvendig). Dette fikk jeg vite etter forrige ks.

Hva du kan ha på istedenfor bandasje? Kanskje gassbind? Eller sånt tynt truseinnlegg (av de lengste, må jo være litt langt)? Vet ikke om dette funker, kom på det i forbifarten.

Mitt grodde fint, ingen problem. Men noen mnd etterpå fikk jeg plutselig en ørliten infeksjon (sikkert noe som hadde gnagd eller en hårsekk som ble infisert eller noe). Men det var bagatellmessig - fikk en salve.

Men det kan altså være lurt å sjekke jevnlig "hvordan det står til" selv om det har gått en stund.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om, av hun som opererte meg at jeg kunne fortsette å bruke bandasje så lenge jeg ville så lenge jeg byttet bandasje hver dag og alltid byttet etter å ha dusja.

Skrevet

Går ut fra at bandasjen jeg fikk på Universitetssykehuset jeg fødte på hdde "ordentlige" bandasjer? Går videre ut at rådet jeg fikk var "ordentlig" - det grodde i alle fal veldig fort og greit. Jeg går ut fra at HI er sydd eller stiftet? Da er det ingen grunn til å bruke bandasje så lenge som hun har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...