Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Har en treåring med veldig alvorlig nøtte- og citrusallergi. Han må rett på sykehus om noen skreller en appelsin i samme rom, for da tetter det seg igjen i luftveiene hans. Ville dere syntes det var greit å få beskjed om at barna deres ikke kan ha nøttepålegg eller peanøttsmør på brødskiven i barnehagen pga dette? Har til nå ordnet det slik at han spiser alene på et annet rom, og ikke er sammen med barn som har spist dette de første timene etter måltidet. Men det er jo utrolig mye styr for dem i barnehagen, fordi jeg ikke har ønsket at alle skal gjøre ting annerledes pga oss. Hva hadde dere tenkt om dere fikk den beskjeden? At vi krever for mye?
overkill Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Eg hadde syntes det var adskillig viktigare at alle borna fekk ete saman, enn at mitt born skulle ha peanøttsmør på skiva (noko eg aldri hadde funnet på å sendt med uansett). Syns faktisk barnehagen burde tatt tak i det på eige initiativ.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Det er da vel helt OK å be om det? Helt vanlig at det er totalforbud om det er et barn med allergier, å ta med sånt på brødskiva.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Det er barnehagen som har foreslått dette, men jeg har vært litt redd for å være storforlangende. hi
KaMa Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Hadde selvfølgelig syntes det var helt i orden. Hadde kanskje reagert på at du som forelder måtte spørre selv og at ikke barnehagen tok ansvar og spurte i stedet.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 barnehagen har plikt til å følge opp hvert enkelt barn på best mulig måte. For meg høres det ut som en selvfølgelighet å ta vare på barna på barnas premisser. Men i barnehager er det ofte vikarer o.l så jeg ville hatt en tett oppfølging av barnehagen for å passe på at de gjør jobben sin. Nei jeg syns ikke dere krever mer enn alle andre i barnehagen, altså passe på barnet.. Helse og sikkerhet kommer i første rekke, pedagogisk tilnærming, kreativitet, turer og alt det andre kommer i andre rekke... slik er det for alle. Du kan ikke noe for at ditt barn krever noe mer i matveien en andre barn,ikke noe du har valgt.. Andre barn har kanskje andre "ting" som krever mere av de ansatte. Det er som sagt deres JOBB og den bør de gjøre på best mulig måte... lykke til...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Synes barnehagen kan henge opp en plakat i gangen, hvor dette blir informert: "Vi har et barn med nøtte og citrusallergi, og ber derfor om forståelse for at ingen bringer mat eller citrusprodukter til barnehagens område" ENKELT OG GREIT Samtidlig som de sender med brev hjem til hvert enkelt barn. Alle bør forstå dette.
<3Lykkelig<3 Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Ja jeg syns at det burde taes hensyn til sin sønn, han kan jo ikke noe for at han har den allergien stakkars. Ikke noe særlig å måtte sitte alene og spise pga det, så syns det er bra hvis det blir forbud mot pålegg han ikke tåler. Det er jo viktig for barna og spise i fellesskap
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Vi har fått beskjed om å ikke ta med nøttepålegg osv i barnehagen, og det er ikke noe problem. Når det gjelder sitrusfrukter osv, tror jeg at jeg måtte ha hatt litt ekstra påminning fra tid til annen. F.eks. i disse mandarintider blir det lett sånn at poden får med seg en, siden det er sunt og han liker det godt. Men det går ikke på "vrangvilje", altså, bare litt vanskelig å huske på alle de store og små beskjedene man får i hverdagen - særlig om det er lenge siden man fikk den. Det holder altså ikke å gi beskjed en gang for alle, det er mitt poeng. Det må henges opp en påminning eller sendes ut sammen med generell info fler gange ri året om det skal fungere.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 Nei, synes faktisk det er litt selvsagt at barnehagen skal ta hensyn til det. Eller foreldrene til de andre ungene, da:) Ungene trenger ikke å ha peanøttsmør på brødskiva si. Finnes masse andre alternativer:) For ikke å si sunnere alternativ:)
lillebøllaspringmadrass Skrevet 2. januar 2009 #11 Skrevet 2. januar 2009 nei, jeg synes det hadde vært helt greit å få den beskjeden. Gå med på den løsninga som barnehagen har foreslått du Høres slitsomt ut med så ekstrem allergi. Kan han plutselig bli syk om noen spiser en nøtteblanding på bussen feks?`?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #12 Skrevet 2. januar 2009 Det hadde jeg respektert. Jeg hadde husket på det også, rart med det når unger kan DØ. Da syntes jeg sunt og godt er en merkelig unskyldning for å glemme.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #13 Skrevet 2. januar 2009 Barnet blir dødsyk av at andre har nøttepålegg på brødskiven? Dette har jeg faktisk vanskelig for å tro.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #15 Skrevet 2. januar 2009 Når det er "tørre" nøtter, pleier det å gå greit, men knuste nøtter og citrusfrukter gjør at han hyperventilerer umiddelbart. Vi må alltid følge med, for en appelsin går greit, men i det man river litt i skallet, finnes det han er allergisk mot i lufta, og da blir han syk. Eneste som hjelper er ei sprøyte. Han har vært innlagt på sykehuset mye, så det er blitt en livsstil dette også. Heldigvis er citrus og nøtter lett å unngå, verre å ha cøliaki o.l kan jeg tenke meg, for da er det så lite man kan spise. HI
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #16 Skrevet 2. januar 2009 Måtte på nett å sjekke info ang nøtteallergi...fy f.n.... Dette er ingen spøk... Dere har virkelig en utfordring i hverdagen med den allergien..:-S Hilsen den tvilende anonyme her oppe....
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #17 Skrevet 2. januar 2009 anonym 17:29. tenk litt logisk da, eller er det litt vanskelig? en ting er voksne som spiser maten sin hver for seg, i en barnehage så blir det klin og gris, samt plutselig så spiser barnet med allergi litt av skiven til ett annet barn. hvis det har nøttepåleggt på seg så er det jo opplagt hva slags situasjon som kan oppstå..... til HI, det er helt naturlig at en barnehage tilpasser seg slike barn, ikke frekt eller noe. ikke tenk noe på det. hvis det er evt foreldre som syns at dette er problematisk så mangler de noe i topplokket.
† I Jesu Navn † Skrevet 2. januar 2009 #18 Skrevet 2. januar 2009 Så flott at du sjekket. Var nemlig en mann på samme fly som meg som holdt på å dø. Veldig ekkelt.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #19 Skrevet 2. januar 2009 På skolen til min mellomste har vi fått beskjed om å ikke bruke nøttepålegg pga ekstrem allergi noe jeg synes er helt uproblematisk. Skulle jo bare mangle at man tar hensyn pga sykdom. Synes barnehagen skal ta tak i dette og informere de andre foreldrene, de er jo pliktig til å tilrettelegge. Og jeg synes sønnen din skal få anledning til å spise med de andre barna. Måltidene er jo en viktig sosial arena i barnehagen. Synes det er trist å lese at han spiser alene.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #20 Skrevet 2. januar 2009 ja de må jo ta hensyn til en som er så allergisk i en barnehage. Ser heller ikke noe problem i at man kutter ut nøttepålegg og peanøtt pålegg pga sånt. Finnes mye annet godt pålegg å gi barna som også er mye sunnere..
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #21 Skrevet 3. januar 2009 Vel. Nå er det nøtter ditt barn er allergisk mot slik at peanøttsmør skal unngås. Samtykke overalt. Nugatti o.l. er jo usunnt. Hva hadde egentlig dere sagt hvis barnet var superallergisk mot melk eller fisk? Ikke noe ost og makrell i tomat på skiva, da ville flere her tenkt seg om. Hvis det er stor barnehage syns jeg ikke at 40 barn pluss foreldrene og resten av patchworkfamilien må ha allergien til et av barna i hodet til enhver tid. Det er for mange. Så hvis ditt barn ikke kan være sammen med andre når de spiser helt vanlige ting, da må kanskje ditt barn spise litt adskilt.
Mom2Two Skrevet 3. januar 2009 #22 Skrevet 3. januar 2009 Nei, det er ikke å kreve for mye. Det er ikke ting det er så vanskelig å holde seg unna på brødskiven. Dessuten synes jeg man må skille mellom så alvorlig allergi, og allergi der man kanskje får bare utslett ol. Dette er potensielt dødelig for gutten din, og det er en selvfølge at andre tar hensyn. Jeg hadde i hvert fall ikke reagert på det. På småbarnsavd. de eldstemann gikk, var det et barn med esktremallergi mot egg, og ingen kunne ha med noen form for egg. Helt ok for meg, og tror ingen andre reagerte på det heller. Tror alle greier å sette seg inn i situasjonen når det er så alvorlige ting.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #23 Skrevet 3. januar 2009 huff,stakkars gutten din:-( Håper han vokser det av seg..veldig upraktisk,da..særlig rundt juletider..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå