overkill Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Kvifor er ein eit offer når ein har teke opp meir lån enn ein maktar å betene? Om den som eig gjelda er eit offer, kva er då utlånaren? Overgripar? Eller er alt saman staten sin feil? (som det meste anna når noko går skeis).
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 En kan jo miste jobben, bli langvarig syk, og på den måten gå ned i inntekt. Og så er der utlånere som ikke alltid er like flinke til å sjekke hva en klarer. Og som legfolk i økonomi, så har en vel en tendens til å stole på fagfolk? Mange ting som kan gjøre det slik.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Man er vel heller et offer for sin egen svake beregning for hva man klarer å betale.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Du spør godt nå. De er vel helst offer for sin egen korttenkte handling.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har også reagert på den betegnelsen. For meg så ligger det en veldig ansvarsfraskrivelse i den. Litt sånn "jeg våknet en morgen og plutselg så hadde jeg tre mill i forbrukslån!" Det er også stor forskjell på folk som låner over evne for finansiere et forbruk de ikke har økonomi til, og de som havner i uføret fordi de mister jobben el. Gjeldsslave synes jeg derimot er et bedre uttrykk. For når regningene dumper inn fortere enn du greier å smøre brødskiver så er du virkelig en slave. Det er sikkert lett for meg som har god økonomi, og aldri har handlet noe jeg ikke har hatt penger til, å tenke som jeg gjør, men jeg er i grunnen veldig for ansvarlighet for egne handlinger... Hilsen ei som for tiden sparer til nytt kamera!
Gjest Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Nå har det seg faktisk slik at definisjonen på et gjeldsoffer er meget konkret. Den lyder som følger; Et gjeldsoffer defineres som en privatperson med en gjeldsbyrde han/hun i utgangspunktet greide å betjene, men som på grunn av forhold vedkommende ikke har vært herre over er blitt umulig å betjene i overskuelig fremtid.
Gjest Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Jo, trykket litt fort. Og at andre bruker ordet gjeldsoffer FEIL er en helt annen sak! Det er like lett å gjøre noe med som skrivefeilene her inne...
Gjest Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Merkelig at så mange her inne tror livet er statisk over en låneperiode på 20 år. Hvor mange her inne har tatt med i beregningen f.eks uførehet osv når dere søkte om lån?
overkill Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. januar 2009 Ein er jo ikkje herre over t.d renteoppgang. Likevel burde det ikkje kome som jula på kjerringa at det er sannsynleg at renta vil auke når ein tek opp lån til 5% rente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå