Gå til innhold

Røyking og amming. Hvor skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sluttet og røyke med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Har gått knirkefritt. Fram til nå i julen.. Skjedde masse greier som jeg ikke vil gå inn på og jeg var UTROLIG lei og stresset. Og ene kvelden gjorde jeg det store. Jeg tok en røyk.. Det er et utrolig nederlag.. Nå klarer jeg ikke gi meg. Må ha en røyk for dagen nå. Ikke noe mer men har utrolig sug på den ene røyken.

Babyen min er 7 mnd og jeg er så redd for å skade han på noen måte. Hvor skadelig er dette i lengden?

Har så ufattelig dårlig samvittighet..:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nikotinen går jo i melka, og ungen får det i seg. Mener virkelig du kan slutte igjen, siden du har klart det før.

Har virkelig røyken mere vilje enn DU??

Skrevet

Babyen min er 6 måneder og jeg røyker selv om jeg ammer. Røyker 4-5 om dagen. Tar en røyk med en gang h*n har spist, så det går 3 timer før jeg ammer igjen. Det annbefales å amme selv om man røyker pga de viktige næringsstoffene i morsmelka. Står det i boka jeg fikk med fra sykehuset.

Babyen min legger godt på seg og er alltid veldig blid. Ikke hatt kollikk og aldri vært syk.

Skrevet

Dytter. Vil gjerne høre fleres meninger.

Takker for innspill.

Skrevet

Det er mer skadelig å gi morsmelkerstatning enn å røyke og amme.

Skrevet

må jo bare oppfordre deg til å slutte igjen...

men har også lært at det er bedre å amme og røyke enn å ikke amme fordi man røyker...

men røyk når du vet det er lengst mulig til neste måltid. da vil det være minst mulig nikotin i melka di.

Skrevet

Haha det er mer skadelig å gi morsmelkerstatning. Du kan ikke være den meste skarpeste kniven i skuffen.

Skrevet

Det ER mer skadelig å gi mme. Ellers hadde de ALDRI anbefalt å gi mm selv om man ikke klarer å slutte å røyke, enn å gi mme.

Det er faktik bedre med niktin-infisert mm enn mme, VET det høres ulgisk ut, men har snakket med jm g lege m det..

Skrevet

grunnen til at lege og jm har sagt dette nn 19:27 er fordi leger og jm helst ikke skal reklamere for mme.... Mme er da ikke farlig,eller skadelig, ihvertfall ikke her til lands! Herrefred jente, skjerp deg!

Skrevet

Det er faktisk "mer skadelig" med mme enn røykemm. Dvs. røyker man og skal velge mellom å gi erstatning eller morsmelk, så anbefales det å velge (røyke)morsmelk fremfor erstatning.

Har ennå tilgode å lese noe sted at dette ikke er anbefalt.

Skrevet

så, hvorfor er det "mer skadelig" da? er det gift i større grad i mme enn i nikotinbefengt mm?? skjønner ikke logikken!

Skrevet

fordi mm har nen veldig gunstige stoffer i seg som mme ikke har. Og de er tydeligvis så viktige at det ikke gjør så mye at det er nikotin i morsmelka.... Bedre det enn å ikke få i seg de stoffene.

Det er IKKE gift i mme! hehe

Skrevet

"mer skadelig" blir feil uttrykk. Heller at røykemorsmelk er bedre enn mme, fordi de fordelene man får gjennom morsmelken oppveier de dårlige stoffene røyken fører med seg.

Skrevet

Og da kan man jo begynne å diskutere hvor farlig røyking egentlig er under amming...

Tror et røykemijlø er farligere for barnet igrunnen.

Skrevet

Nå sitter ikke jeg inne med så forferdelig mye kunnskap om hvor mye skadestoff som går over i morsmelk, og hvilken effekt disse har. Men går da utifra at det ikke er spesielt skadelig nei (siden anbefalingene er som de er)

Og at ja, røyk i barnets miljø (passiv røyking) er nok definitivt mer skadelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...