Gå til innhold

blødning i uke 16. flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 16+2 og nå er det kommet litt blod i trusa og litt på papiret. ringte sykehuset og de vil jeg skal se det litt an. er ganske engstelig. håper så inderlig at alt er bra der inne. flere som har opplevd dette? skulle ønske jeg bare kunne komme inn for å sjekke slik at ikke helgen blir helt ødelagt. har ikke kjent liv enda heller. huff....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt blødninger i alle mine tre svangerskap. Første svangerskapet kom blødningene tidlig (mellom uke 7-14) og da kom blodet fra livmortappen, og ikke fra selve livmoren - helt ufarlig.

De to siste svangerskapene har hatt morkaken helt nede ved åpningen, slik at blodet har kommet fra morkaken når livmoren har strukket seg. Disse to svangerskapene har blødningene kommet senere, rundt uke 16-17. Er ingen ekspert, men om man ikke har blødd tidligere i svangerskapet og ikke har hatt sex eller soppinfeksjoner de siste dagene, tror jeg slike små blødninger rundt denne tiden i svangerskapet ofte kan komme fra morkaken. Jeg fikk i alle fall beskjed om dette. Ikke farlig så lenge du ikke blør mye friskt blod, men jeg har fått beskjed om å ta det helt med ro. Er 25% sykemeldt nå (fra en sittestillende jobb), og regner med at jeg blir 50% sykemeldt nå på nyåret. Ikke så lett å ta det med ro når man har to aktive små fra før, men prøver å legge meg ned litt uansett når jeg ser at det har kommet litt blod på papiret etter at jeg har tørket meg. Blødningene stopper gjerne når morkaken flytter seg opp etterhvert som livmoren vokser :-) Jeg blødde ikke noe etter uke 30 med nummer to.

Du gjør imidlertid helt rett i å sjekke blødningen på sykehuset. Om feks hele morkaken ligger framfor åpningen (foranliggende morkake) skal dette følges nøye opp. Lykke til :-)

Skrevet

Jeg hadde også blødning i uke 16, på samme måte som du beskriver. Ble også engstelig og kom inn til en lege. Fikk beskjed om å ta det helt med ro og måtte sykemeldes om det kom igjen. Han sa han ikke likte det når jeg var kommet 'så langt'. Trodde selv det var relativt normalt så tok jo rådet hans seriøst og hadde en rolig helg. Hadde heller ikke kjent liv. Vi lytta selvsagt og hørte hjertelyden helt fint. Deilig.

Hadde planlagt time hos fastlege uken etter, han tok det hele med slående ro og sa dette var helt normalt.. Hadde imidlertidig ikke mer blødninger.

Tror du gjør det lurt i å undersøke det om du er veldig engstelig, for din egen del..

Men går sikkert helt fint;)

Skrevet

I første svangerskap så hadde jeg en ganske kraftig blødning ca i uke 16. Vi dro på akutten (var sambo som ringte sykehuset, så jeg vet ikke om han ringte akutten eller føden eller sentralbordet...) og fikk en sjekk og ul. Alt stod bra til og jeg ble sykemld en uke eller to pga stress.

I dette svangerskapet så¨har jeg hatt småblødninger i hele første og langt ut i andre trimester, men det har ikke vært noe fare for hverken det ene eller andre. Har bare en ømfintelig skjede, blodkarene sprekker lett og gir da litt blødninger. (har også til tider en ganske tung fysisk jobb som gjorde sitt...)

Så lenge det bare er litt blod og ikke noe smerter så synes jeg du skal ta det helt med ro!

Skrevet

Tusen takk for svar! Beroliggende å høre. Jeg har sluttet å blø. Lurer på om det kan komme av at jeg har vært mye ute sammen med 2åringen min alene i dag. blitt en del løft ut og inn av bil og vogn. skal på ordinær ul på onsdag så det blir spennende. men nå skal jeg slappe av og ta det med ro.

lykke til videre alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...