Gå til innhold

Toåringen vår maser om mat hele dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er det egentlig vanlig for en toåring å spise?? Gutten vår maser om mat nærmest hele dagen, og styrer og bærer seg fryktelig. Det går ikke an at han er sulten 5 minutter etter et måltid, og vi gir ham helt normale porsjoner -- tror jeg! Blir jo usikker når han snakker om mat hele tida. Er det normalt?

Er ikke bestandig han spiser opp det han får, men mase gjør han lell. Er det bare fordi han har funnet en måte å terge oss? Virker som han er besatt av mat, og det er skummelt, syns jeg. Han leker også at han lager mat i dusjen, og ute.

Han snakker om både brødskive og middag og frukt, såvel som brus og kake, så det er ikke nødvendigvis snop han maser om. Han er helt vanlig slank, litt bollekinn men helt vanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også et skikkelig matvrak. Har du prøvd å gi litt ekstra proteiner for å øke metthetsfølelsen? Uansett kan det godt hende at han bare synes det er gøy med mat, så hva med å ta ham med og lage mat eller noe? Etter at vår fikk seg lekekjøkken, har det blitt litt bedre, fordi hun leke-spiser mer.

Skrevet

hva mener du med "gir ham vanlige porsjoner"?

en unge på 2 år må vel få lov å spise så mye han orker til hvert måltid vel?

dere kan da ikke begrense inntaket hans?

gi ham så mye du antar han spiser opp, og spør om han er mett når han er ferdig... om ikke han er det så la ham få mer da vel...

har selv en på 5 år nå som glatt spiste 8 brødskiver i et måltid om han var sulten når han var 3 år....

og han er faktisk ganske tynn....

mye bedre at han spiser seg mett 3-5 ganger om dagen enn at han går og småspiser hele dagen vel?det er jo å legge inn utrolig dårlige matvaner...

Skrevet

Her er det iallefall et problem at barnet vårt blir mett fort, og sulten igjen like fort. Da er det bedre å endre kostholdet til litt mer mettende mat. Vi ville ikke gitt 8 brødskiver i et måltid iallefall. Merker selv at jeg kan spise en million brødskiver uten å bli mett, men det betyr ikke at jeg ikke har fått nok mat. Å bytte ut en brødskive med frukt kan for eksempel hjelpe, bytte et helt brødmåltid med havregrøt eller andre ting.

Skrevet

Selvfølgelig får han spise seg mett, jeg har da ikke sagt at jeg nektet ham mat? Problemet er at han spør om mat like etter at han har spist seg mett (og ja, jeg vet når ungen er mett, han sier det selv). Han snakker om/maser om/leker om mat hele tida, og jeg lurte på om det var vanlig....Har ikke sagt at jeg nektet ham å spise seg mett når det er måltid.

Det er veldig greit at han interesserer seg for mat, han følger med på når vi lager middag, og det er jo selvsagt greit, og hyggelig. Jeg prøver å forhindre at han småspiser hele tida, men det virker som det bare er mat som står i hodet på ham nå for tida.

Og nei, jeg ville heller ikke gitt ungen min 8 brødskiver på en gang, da hadde han garantert fått kjempevondt i magen. Heller middag.

Hi.

Skrevet

ok bare så det er sagt... det har ikke skjedd hver gang at han spiste 8 brødskiver hehe, men alt fra 2 til 5 er normalen og så slår han til med noen ekstra en gang i blant...men dette er ikke frokost! det er oftest til kvelds han utfører sånne stunt ;)

om det er slik at han sier han er mett, men er sulten igjen etter en halvitme, ville jeg prøvd å putte i ham mer proteiner. det fordøyes senere og man beholder metthetsfølelsen mye lenger fordi blodsukkeret stiger lagsomt og ikke faller plutselig igjen som etter et brødmåltid som ofte har lette kabohydrater i store mengder.

det funker i allefall på voksne, så hvorfor ikke på barn!

Skrevet

Frøkna her (4,5 år nå) har altid hvert sånn i perioder. Har tenkt at det har noe med voksing og gjøre jeg da. Alt av mat er av innteresse i de periodene. Men plutselig er det stopp og da vil hun omtrent ikke ha mat i det hele tatt.

Hun er lang og helt normal i vekt i forhold til alder. Så bekymrer meg ikke.

Skrevet

Jeg har en treåring som har med seg ti skiver i barnehagen. Kommer hjem og spiser gjerne fem, seks pølser etc. 8 fiskeboller er ikke uavanlig For å si det sånn; han spiser mer enn meg. Jeg synes det er deilig å slippe å stresse med maten. Han er ikke tykk i det hele tatt og veldig aktiv. Regner med at han trenger det og priser meg lykkelig for at jeg bor i et land der jeg kan gi ham god mat + masse frukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...