buggi med 2 jenter Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Er blitt utrolig sår på brystvortene og det gjør vondt å legge babyen til. Har blød litt også.Er det en salve som hjelper? Har forsøkt å luft tørke dem og ha mm på , men det er liksom ikke helt nok. Hvor lenge er det vanlig at de ligger ved brystet av gangen? Her er det full suging i ca 5 min så er det litt sånn forsiktig suging i det uendelige eller til hun sovner med puppen i munnen. Siden jeg er så sår vil jeg helst ikke ha henne på puppen lengre enn jeg må.
MiLady Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 De kan ligge ved brystet alt fra 5 min til en halv time. Og ja det finnes en krem som er beregnet for såre brystvorter, du har også brystskjold. Hvis hun små suger så kan du jo fri henne fra brystet ditt. Du skal ikke sitte å lide i det uendelig til hun slipper brystet selv. Bruk en finger for å fri deg fra munnen hennes. Hvis du ikke vet dette fra før da
lykkeligmortileinydeligjente Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Prøv Purelan fra apoteket, den er helt uten tilsetningsstoffer og er fin og mild. Fortsett å lufttørke og smør deretter Purelan på. Hvis du føler at babyen er ferdig etter fem minutter og bare ligger og småsutter, ta lillefingern i munnvika til babyen slik at han glipper taket fra puppen. Det er absolutt ikke bra for såre brystvorter at babyen ligger og småsutter lenge.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 Anbefaler Purelan og albueskjell fra apoteket. Mildison kan også brukes 2-3 ganger pr dag, men den må vaskes bort før amming.
AlmaN Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Enig i at purelan er bra! Har også brukt en barnesalve/ barnekrem, fet type. Men purelan er best på sår. Etterhvert gikk jeg over til bare brystmelk. Helsesøster sa til meg at babyen suger ut det aller meste de første 10 minuttene (noen ganger sikkert raskere også). Jordmor sa at brystmåltidet til sammen bør var i minst 20 minutter for at melkeproduksjonen skal opprettholdes. Men har du mye melk gjør det sikkert ikke noe om du ammer raskere heller. Jeg ammet også i det uendelige i starten, han slapp jo aldri taket frivillig.. Men det var utrolig slitsomt og helt unødvendig.
AlmaN Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 Er det vondt å legge til barnet kan det hjelpe å håndmelke ut littegrann for å dempe det verste sprenget. Det beste er å håndmelke til melka begynner å strømme av seg selv, men det gjør den kanskje ikke så tidlig? Uansett blir det lettere for barnet å få ut melka, den trenger ikke å suge så hardt og det blir mindre vondt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå