Gå til innhold

Til dere førstegangsgravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veit dere hva? Dere må slappa av litt,slutt å stresse sånn.... Dere stresser jo med alt. Dere har akkuratt tissa på en pinne(som regel 3-4 dager før IKM) og super bekymmra fordi dere ikke har noen symtomer. Nei dere har ikke mistet bare fordi dere ikke er kvalme eller ikke har øme pupper...

Så kommer dette med svangerskapskontroll. Den første er som regel etter uke 8,noen etter uke 12. Det er ikke noe vits å løpe ned dørene på lege kontore bare fordi man er gravid. Graviditet er INGEN sykdom,derimot en helt normal tilstand...

Akkuratt som vi alle er ulike mennesker,er alle svangerskap ulike,så ikke sammenlign deg med andre. Jeg er selv gravid med nr 2 og jeg veit ikke helt hvor langt jeg er på vei engang. Stresser ikke noe med det fordi jeg veit jeg får svar på det ettervært. Jeg var akkuratt like hysterisk som noen av dere her inne med nr 1. Viste til en hver tid hvor langt jeg var på vei i uker,dager og timer. Var så redd får å spise noe som var farlig at jeg ente opp med brød og syltetøy. Satt hjemme og kjente etter om det var noe galt å løp til legen 2 ganger i månden. Hva fikk jeg ut av det? Ingen ting... Blei bare stressa å sliten....

Dette svangerskapet skal jeg ta helt med ro. Har første lege time om 4 uker da tror jeg at jeg er ca 14 uker på vei. Jeg skal spise akkuratt det jeg har lyst på om det er frukt,goderi eller en skikkelig blodig biff... Og i steden får å bruke masse tid på lege besøk å stesse med om det er noe galt,skal jeg bruke tiden på meg selv... Pleie kroppen min,den skal jo gjøre en kjempe jobb nå fram over. Og den fortjener litt ekstra pleie,IKKE masse stress...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er slett ikke alle som opplever dette som stress... Mange liker å finne ut av hva man bør og ikke bør spise, og finne ut av hva som er normalt og ikke normalt... Det er vel bare en prosess man må gjennom. Du har jo vært gjennom det alt en gang, så er vel ikke så vanskelig for deg å slappe av nå, du vet jo disse tingene...

Når det kommer til mat, så synes jeg ikke du skal hinte frempå at man bare kan spise det man vil... Gravide bør følge de anbefalingene som er gitt. Man tar da bilbelte på selv om risikoen for å kræsje ikke er så stor...!

Skrevet

Jeg er førstegangsgravid. Dette er da myntet på meg, da overskriften tildeler den til alle som er førstegangs.

Har dessverre ikke tid til å kommentere hvorfor dette er et av de DUMMESTE innleggene jeg har lest, men kommer kanskje tilbake til deg hvis jeg ramler over innlegget igjen.

1. Du kan ikke skjære alle over en kam!

2. LÆR DEG NORSK RETTSKRIVING!!

Skrevet

Bare fordi du var sånn er det ikke sikkert alle andre er sånn... Du vet ikke alt bare fordi du har vært gravid før...

Men skal si meg enig i at enkelte stresser nok litt for mye med dette her... Og tror bim har skylda for mye av det... Man stresser hverandre her inne...

Skrevet

Til anonym 12.31: HVorfor er dette det dumeste du har lest??

Kan ikke du lære meg Norsk rettskrivning? Var ingen lærer på skolen som klaret det så kanskje du klarer det?

Hilsen HI

Skrevet

Jeg er vel egentlig sånn halveis enig med HI, på noen punkter.

Vi skal prøve på nr 2 nå på nyåret, å jeg vet jeg skal sette mye mer pris på gravidetiden, heller nyte å ikke stresse helt frem til fødselen er over.

Slappe mer av, kjenne at jeg er mer trygg på meg selv å det som skjer i kroppen min under ett svangerskap.

Jeg elsker å gå gravid, eneste plagene jeg hadde var at spyspruten sto de første 3 mnd, å en del kynnere som forårsaket prematur fødsel. Jeg ELSKET det, men samtidig så så jeg bare fremover og fremover, klarte ikke leve i nuet. DET er det jeg skal gjøre nå neste gang:-) Å jeg gleder meg!

MEN, dette kan man jo ikke vente av en førstegangs! Alle må gjennom den første gangen, å sånn er det bare.

Det var såå mange som sa til meg at jeg burde nyyte gravidetiden, ta ting helt med ro og bare nyyte. Men tror dere det hjalp? Nei. Noen ting må man bare gjennom uansett.

Skrevet

Jepp, det tror jeg også. (at man må gjennom det)

Mange som stresser med å bli gravid, hvorpå de graverte sier "det er bare å slappe av, det gjorde jeg, og vips..." Ja, lett å være etterpåklok...

Erfaring kan man ikke lære av andre.

Jeg elsket min første graviditet. Selv om det var mye "uro". Slapper mer av nå med nr 2. Men det går ikke an å få noen andre til å slappe av bare ved å si det til dem...

Skrevet

Eg er førstegangsgravide, og eg gleder meg til dette svangerskapet vis det går bra de 3 første mnd. Ut fra terminkalkulaturen er eg 4 + 4 på vei, og har ringt legen idag og fikk timen den 13 januar.

Eg bekymrer meg ikke over symptomene eller plager.

Eg syns selv at innlegget ditt er litt latterlig, alle reagerer jo på ulike måter. Noen stresser mer enn de andre, sånt er det bare.

Til vedkommenden som klagde på norsken til HI, ingen klarer vel å skrive 100% perfekt!!?? Så lenge en gjør seg forstått, så da spiller ikke tastefeil noe roller!

Skrevet

Vel, vet du hva. Jeg gidder ikke stresse, jeg. Ja, jeg har sett liten over mat som bør unngås. Jeg liker nesten ingenting på den, så det er ikke noe stress. Gravidtilskudd og omega-3 tar jeg da. Regner ikke det som hysterisk da. Ikke renner jeg ned dørene hos legen, skal dit om noen uker for å få lagt inn rekvisisjon til UL i tide. That's it.

Ser du etterlyser litt hjelp til rettskrivingen. Mye kan du klare med litt egeninteresse og innsats. Man plukker da opp mye dersom man leser litt. ;)

Her er uansett en liten liste du kan merke deg (de ordene som er skrevet feil stør først, etterfulgt av korrekt skrivemåte):

Veit - vet

slappa av - slappe av

super bekymmra - superbekymra

øme - ømme

lege kontore - legekontoret

akkuratt - akkurat

ettervært - etterhvert

viste - visste (du viste vel ingen noe?)

en hver - enhver

får - for (får sier bæ)

ente - endte

galt å løp - galt og løp

månden - måneden

Blei - ble

stressa å sliten - stressa og sliten

lege time - legetime

goderi - godteri

lege besøk - legebesøk

lege besøk å stresse - legbesøk og stresse

kjempe jobb - kjempejobb

Der du ville brukt "and" på engelsk, kan man i hovedsak bruke "og" på norsk. Der man ville brukt "to" på engelsk, kan man i hovedsak bruke "å" på norsk. Ellers er du litt for glad i å dele ord, der de ikke skal deles, samt at du skriver en del "dialektord".

Litt innsats og interesse er alt som skal til.

Skrevet

Jeg sugde til meg informasjon ved første graviditet, hvordan barnet vokste, visste nøyaktig hvilken uke og dag jeg var i, leste om hvordan babyen utviklet seg måned for måned osv. Det var kjempespennende! Jeg var gravid - det var et under som skjedde akkurat meg!

HI framstår som veldig hoven og usympatisk, hvorfor rakke ned på gravide som bekymrer seg litt?

Ved en ev. graviditet nr. 2 vil jeg være like påpasselig med hva jeg spiser som jeg var med nr. 1!

Skrevet

Opsideisi!

Heter vel legebesøk å stresse, ikke og...

Selv den beste kan feile ser du...

Skrevet

Anonym 14:42 bør kanskje følge sine egne råd?

Vel, vet du hva! = Vel, vet du hva?

liten = listen

Ikke renner jeg ned dørene hos legen, skal dit om noen uker for å få lagt inn rekvisisjon til UL i tide. = Ikke renner jeg ned dørene hos legen. Skal dit om noen uker for å få lagt inn rekvisisjon til UL i tide.

Stør = står

Ellers er du litt for glad i å dele ord, der de ikke skal deles, samt at du skriver en del "dialektord". = Ellers er du litt for glad i å dele ord der de ikke skal deles, samt at du skriver en del "dialektord".

Dessuten har du en tendens til å legge på "da" i setninger. Selv om det høres greit ut å si det, er det ikke så pent i skriftlig form:

Gravidtilskudd og omega-3 tar jeg DA.

Regner ikke det som hysterisk DA.

Man plukker DA opp mye dersom man leser litt.

Jeg for øvrig bryr meg ikke så mye om skrivefeil. Jeg er såpass intelligent at jeg forstår hva vedkommende mener.

Skrevet

For meg finnes det iallefall noe som er langt mer irriterende enn nervøse 1. gangs gravide og det er altvitende 2. gangs gravide. åååååå så mye du vet og kan... Jeg synes det var like gøy å følge med med min 3. jeg.

Skrevet

Jada, men ørten ganger i det samme innlegget, som HI? Her må man også se ting i kontekst. At man kan glippe en bokstav på tastaturet er så sin sak, men HI har bevist at hun er veldig dårlig på norsk rettskriving. Skremmende dårlig.

Skrevet

Her ser jeg at jeg har hisssa opp en del gravide damer ja... Hahaha så morro!!!

Jeg mente ikke at dere skal følge med i svangerskapet,men bare ta det litt mer med ro. Siden førstegangsgravide bare MÅ være bekymra,er det jo fint at vi flergangsgravide kan si at det trenger dere ikke.

Anonym 14.42 tusen takk for rettskrivnings kurset:-)

Hilsen HI

Skrevet

Fader ta deg, anonym! Det var ikke meg som skrev dette. Javel, så er jeg ikke 100% perfekt selv. Dog er jeg langt bedre enn TS, selv når jeg skriver i hetens øyeblikk.

Skrevet

til hi...

jeg er gravid med mitt fjerde barn og det er 114 dager til termin!

Jeg løper til legen dersom jeg føler meg uvell!!!

Jeg følger anvisninger på matvaner slik at barnet i magen min er så trygg som mulig

Jeg slapper av når jeg kan (ikke så lett med tre viltre barn rundt meg)

Jeg nyter å være gravid...og det å følge med.

Jeg er også usikker på mange ting!! Mest fordi reglene har endret seg fra 1 mann for 10 år siden til 4 svangerskap som er nå..

Jeg var på første legetime da jeg var 5 uker på vei... syns det var greit..

Jeg blir mer stresset av å ikke vite en å vite..

jeg bruker også mye tid på å ta vare på meg selv, og nyte de små ting i hverdagen....

Ikke døm mammaer som vil passe på seg selv og sitt foster!!!! Det er en mors plikt å følge med, og passe på sine barn..både før og etter fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...