Gå til innhold

Hvilket parti stemmer du, og lar du barnet ditt blir vaksinert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er interessert i å se om det er noen sammenheng mellom vaksinestandpunkt og politisk syn, så spørsmålet er som overskriften sier:

Hva stemmer du, og vaksinerer du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kystpartiet, jeg digger nyvaksinert laks, så jeg dropper mennskevaksiner da.....ressure sløs å vaksinere oss mennsker når alle næringsmidler vi inntar likevel er full av faenskapen.....men du dersom du lurere på vaksnebivirkninger....så kan du lese om oppdrettslaks,....vetrinærere har en stygg tendens til å se sammenhenger lenge før mennskeleger gjør det....dyr trenger nemlig vitaminer....noe vi mennsker ikke gjør i følge helsemyndighetene!!!!!

Skrevet

Hva får deg til å tro at det er noen sammenheng mellom vaksinestandpunkt og politisk syn? Du Mmaja formidler i mine øyne et budskap om en mulig båssetting av vaksinemotstandere, hvilket er både snevert og fordomsfullt.

For alt du vet stemmer alle vaksinemotstandere frp, er menzamedlemmer, pakistanere, frimurere og piercet både foran og bak. Fortsatt like interessant?

• 4 uker senere...
Skrevet

Ja, like interessant fortsatt.

Hvorfor er dette fordømmende?

Å takke ja eller nei til vaksine handler om å ta et valg som påvirker både sitt eget og andres barn, og ikke minst samfunnet forøvrig.

Jeg synes derfor det er interessant og se om de finnes noen sammenheng mellom hvilket standpunkt man kommer til som det riktige for seg og sitt barn, og det synes man har på samfunnet forøvrig. Vaksine er jo også er politisk spørsmål?

Vaksinemotstandere som derimot hveder at vaksinetilhengere ikke har noe kunnskal om vaksine, opplever jeg som ganske fordømmende.

Skrevet

På hvilken måte mener du at det å takke nei til vaksiner påvirker andres barn og samfunnet forøvrig?

Da går du selvsagt ut ifra den oppleste og vedtatte, men dog udokumenterte sannhet; at alle vaksiner er effektive. Til din store forbløffelse vil du oppdage at de fleste vaksinemotstandere ikke svelger denne påstanden.

Basert på din egen "trosretning" innen temaet vil dette budskapet fra folkehelsa være høyst aktuelt, og svar på fordommene dine:

Revaksinerer du ikke deg selv hvert 4 år utsetter du andre barn og samfunnet forøvrig for en like stor smittefare som et hvilket som helst uvaksinert barn.

Mulig du er så politisk "korrekt" at du stadig revaksinerer deg for å trygge samfunnet, men 95% av alle voksne i Norge gjør faktisk ikke det..!

Skrevet

hehe...sant nok...for det er vel ikke bare unger som kan smittes???? og det søteste av alt er at det finnes omtrent ingen helsevesen ansatt spesielt ikke leger som vaksinerer seg....skulle man tro denne gruppa om tenksomme humane riddere hadde noen som helst interesse av loyalitet med de syke....så burde de da virkelig forsikre seg om at de ikke drasser rundt på smitte fra pasient til pasient...meg bekjent er det legene som sliter mest med å skulle klare å vaske "små-fingrene" sine mellom hver konsultasjon....samt denne ytterst "illoyale" vaksinestatisikken de representerer i samfunnet vårt...men gud bedre for et rabalder det skulle bli om man tvangsvaksinerte de der de surrer rundt på sykestuene over det ganske land....nei takke meg til ingen moral framfor dobbeltmoral.....jeg tenker primært på mine egne unger når de IKKE vaksineres.....

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så vanskelig å svare på det jeg spør om, og hvorfor dere må dra en vaksine/ikke vaksine-debatt inn i denne tråden, når alle andre tråder her inne åpner for det?

Og hva vet dere om mine holdninger og kunnskap mht vaksine?

Jeg har ikke skrevt noe negativt om vaksine-motstandere annet enn at jeg opplever enkelte som fordømmende når de fremhever seg selv som de eneste med kunnskap om temaet. Da er det DEN holdningen og den enkelte jeg har problemer med, og ikke deres meninger angående vaksiner.

Selvfølgelig handler vaksinasjon om valg som påvirker både andres barn og samfunnet forøvrig, og om dere ikke ser det selv, så er det faktisk det dere understreker med deres argumenter angående vaksinering av helsepersonell. Det påvirker andre, men spørsmålet er i hvor stor grad, hvem det påvirker og om det er noen vits i å vaksinere barn når man ikke har en program for revaksinering?

Og dere av alle er vel med på at vaksinasjon handler om politikk, med tanke på korrupsjonsanklager og påstander om økonomisk vinning som bakgrunn av vaksinasjon av små barn?

Politisk ståsted avspeiler (eller burde i hvert fall avspeile) de verdier og tanker man legger til grunn for sine valg, og da kan det være interessant å se hvor man lander med tanke på vaksinasjonsvalget?

Om politisk parti blir for personlig, så kan man kanskje si hvilken retning/farge man stemmer, eller man kan signere anonymt.

Skrevet

Norsk partipolitikk har overhodet ingen innvirkning på mitt valg av ståsted i vaksinesaken.

På hvilken måte mener du det burde ha det?

Skrevet

Neivel. Men om du ikke vil svare, eller er redd for å bli satt i bås, så la være å svare da?!

Skjønt jeg blir litt forundret over at du mener at det absolutt ikke kan være noen sammenheng på dette området, og at vaksinasjon og politikk ikke har noen som helst kobling.

Tenker du at valget om vaksinasjon tas helt løsrevet fra all kontekst, og at folk ikke tenker hverken på egne barn, andres barn, samfunnsmessige konsekvenser eller lønnsomheten for legemiddelsindustrien ved at vi har et vaksinasjonsprogram?

De valgene vi gjør er jo basert på et sett med verdier, som igjen gjenspeiler vårt syn både på felleskapet og individets rett til å velge selv.

Mange velger vaksine selv om de ikke har så lyst, fordi de føler det er til det beste for felleskapet, og i solidaritet med de som ikke kan ta vaksine. Andre velger bort vaksine fordi de mener det er best for sine barn, og mener at det går foran hensynet til felleskapet. Andre igjen vil ikke vaksinere, og mener det er felleskapets beste at ingen vaksineres.

Mener du fortsatt at disse meningene ikke kan komme til syne i valg av politisk parti- sosialistisk/ikke-sosialistisk?

Skrevet

jøss så da skal du sette oss i bås forutsatt at vaksiner virker da???? ikke lett dette her med å forstå at vaksiner ikke fungerer. jeg kan veldig gjerne anbefale andre konstrukstive ting å gjøre med barnas helse som jeg vet virker....og kalle meg sosialist.....men min mangelfulle enkelhet forbyr meg dette....da jeg ikke ser politikk som et reealt verktøy og virkemiddel i dagens samfunn...for meg er både vaksiner og politikk et tilbakelagt stadie utviklingsmessig....jeg er strengt tatt ferdig med å by fram meningene og helsa mi til et slikt uvesen....

lykke til mmaja....du kommer dit en gang du også....og det er fantastisk å skjønne et disse ubetydelighetene er langt mere forstyrrende for både helse og samfunn!!!!

og jada selvsagt mener du eg er idiot, uten å ha belegg for dette!!!

Skrevet

Hvis du leser det jeg har skrevet, ser du at jeg uttaler meg på egne vegne, ikke andres, og jeg gir deg et helt relevant svar, selv om det øyensynlig ikke var det svaret du ønsket. I tillegg stiller jeg deg et enkelt spørsmål som er direkte relatert til innlegget ditt. Som svar kommer du med en rekke feiltolkninger.

Mitt valg er basert på egne og nær families dårlige erfaringer med vaksiner. All verdens partipolitikk og samfunnsmessige hensyn trekker jeg langsomt ned i dass i den forbindelse, uansett hvor løsrevet fra "all kontekst" det synes å være for deg.

At noen helt uselviske mennesker vaksinerer barna fordi de tror det vil beskytte andres barn er jo svært så ridderlig, og i mine øyne unødvendig. Men vet du hva? Jeg tror de aller fleste vaksinerer fordi de vettskremt for all verdens sykdommer. Takket være skremselspropagandaen fra folkehelsa og helsestasjonen, hvilke er talerør for de store legemiddelselskapene og avleggere av WHO.

Og jeg svarer igjen; norsk partipolitikk har ingen innvirkning på MITT valg i vaksinespørsmålet.

Skrevet

Eh... javel?? Jeg vet jammen ikke hva jeg skal skrive jeg nå...

Jeg blir beskyldt for urettmessig å mene at andre er idioter, og jeg har tydeligvis ikke andre intensjoner med å spørre dette spørsmålet enn å kategorisere folk, og det er visst i seg selv en dødssynd!

I tillegg er det visst opp og vedtatt at jeg fullvaksinerer mine barn, at jeg er frelst, kjøpt og betalt av såvel folkehelsa og WHO som helsesøster, og har selvfølgelig ingen greie på hva jeg snakker om.

Dere har ikke tenkt over at dere kanskje selv har piggene så langt ute at de muligens skygger litt for både dagslys og virkelighetsbilde?

Skrevet

Hva med å svare på spørsmålet som relaterer til åpningsspørsmålet i ditt hovedinnlegg?

- Helt konkret på hvilken måte mener du norsk partipolitikk har innvirkning på den enkeltes valg i vaksinespørsmålet?

Jeg ser bare ikke helt poenget. Hva er det du er ute etter? Tror du virkelig at du med et innlegg her inne kan stadfeste hvorvidt det feks bare er folk som stemmer sosialistisk, har ungene på steinerskolen og har en alternativ livsstil som unnlater å vaksinere ungene sine?

Har du over hodet ingen tanke for at egne erfaringer med vaksiner og helsevesen generelt, i de aller fleste tilfeller er grunnleggende for enkeltindividers avgjørelser i vaksinespørsmålet? Helt uavhengig av politisk parti og trosretning.

Skrevet

Jeg har forsøkt å svare på det i hvert eneste innlegg, ved å forklare at jeg tror våre valg, meninger og verdier henger sammen.

Tenker du at jeg har en hypotese, om HVA de ulike stemmer, så har jeg ikke det.

Og jeg sier også at jeg lurer på OM det er noen sammenheng.

Jeg skjønner virkelig ikke når jeg tråkket noen på tærne....

Skrevet

De fleste har en mening både om emnet og motparten i en debatt. Hvorvidt vi lar det skinne igjennom eller ei i svarene våre er individuelt. Nettopp fordi vi ikke kan se motpartens reaksjon, eller ansiktsuttrykk for den saks skyld, blir vi nødt til å tåle litt mer i en nettdebatt enn i en vanlig diskusjon.

Når det gjelder vaksinemotstandere generelt, har mange av oss vært gjenstand for regelrett "slakt" for vår rett til å la være og vaksinere fra både helsepersonell, skole og ivrige "besteborgere". Som nevnt i et annet innlegg er vel dette bortimot den eneste plassen vaksineforkjemperne blir "angrepet" like hardt som motstanderne. Tonen her inne er skarp, det er det ingen tvil om.

I forhold til spørsmålet ditt har det nokså nylig vært foretatt undersøkelser blandt vaksinemotstandere, da de tidligere har vist seg å komme fra kategorien nevnt ovenfor. Jeg husker hverken hvor jeg finner link eller info om dette, det får du evt søke opp selv. Konklusjonen var iallefall at flertallet av dagens vaksinemotstandere kommer fra øvre middelklasse, er ressurssterke og har høy utdannelse. Partipolitisk retning var så vidt jeg husker, ikke nevnt.

Skrevet

Jeg forstår veldig godt at dette er et tema med sterke meninger fra begge sider, men man må passe seg så man ikke er så forutinntatt at man ikke evner å se hva som egentlig står skrevet. Da har man blitt så følelsesmessig engasjert at videre argumentering er nyttesløs.

Jeg har selv sittet på helsestasjon og måtte forklare hvorfor jeg ikke ønsker bla. prevenar til barna mine eller hvorfor jeg har utsatt MMR, og etterpå få "kjeft" fordi at jeg fortalte dette foran resten av barselgruppa så de også ble usikre, og takket nei.

Når det gjelder tonen her inne, så er den ikke mer enn jeg kan tåle etter årevis på i ulike foraer, men jeg har vel sjelden opplevd at noen til de grader har svart på siden av spørsmålet konsekvent gjennom 10-15 innlegg, for selv å kalle meg sneversynt og fordømmende fra første stund!!

Skrevet

Vel, siden du ikke gir deg på tørre møkka, og med fare for å bli stemplet som samfunnsfiendtlig, skal du få vite min store, stygge hemmelighet; jeg stemmer ikke!

Dermed kan jeg umulig svare på spørsmålet ditt.

Fratar dette meg all rett til å stille spørsmål ved hensikten bak hovedinnlegget ditt, og i den forbindelse utdype at jeg oppfatter det som fordomsfullt og sneversynt (om så var rett, hvilket det i dette tilfellet ikke var, men det skulle det altså en debatt til for å utrede pga undertegnedes fastlåste innfallsvinkel)? Det er vel tross alt andres reaksjon vi er ute etter når vi stiller et spørsmål, selv om svaret kan oppfattes som urettferdig eller overraskende!?

Jeg tar selvsagt all selvkritikk på at flere av mine svar er som du beskriver; forutinntatt.

Skrevet

fnis jeg vansirer heller ikke mitt gode navn og rykte ved å delta iform av stemmegivning i leke-politikk, har ikke stemt ved de to siste valgene, og skal nok mye til før jeg gjør det....politikk og vaksiner kan for mitt vedkommende ryke og reise....jeg er absolutt uintressert og uanfektet!

Skrevet

Så to av to innbitte vaksinemotstandere velger å ikke stemme?

Det er 100 % det! ;o)

Mener dere fortsatt at deres politiske standpunkt, eller skal vi si manglende tillit til de som styrer landet ikke har noen sammenheng med deres standpunkt? ;o)

I rest my case.

Takk for meg.

Skrevet

Du konkluderer altså med at "manglende tillit til de som styrer landet" er årsaken til at to individuelle vaksinemotstandere ikke stemmer? Du er vel ikke aldri så lite forutinntatt selv?

Bivirkningene jeg selv har opplevd og sett på mitt eldste barn ved vaksinasjon, er fortsatt årsaken til full vaksinasjonsnekt her! Ikke engang Dalai Lama kunne ha overtalt meg til å vaksinere om det var hans intensjon.

Det er klart at dess mer jeg leser om vaksiner, jo mer sikker blir jeg i min sak, men da jeg tok standpunkt i vaksinesaken hadde jeg kun egne erfaringer som referansepunkt. For mitt vedkommende kan politisk standpunkt ha skiftet fra rødt til blått til grønt og tilbake igjen siden den tid, uten å ha endret det spøtt på vaksinasjonsmotstanden.

Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Skrevet

Ta med meg også da, jeg vaksinerer ikke og stemmer heller ikke.

Skrevet

Jeg lar hverken mine barn eller megselv bli vaksinert. Jeg stemmer for øyeblikket Høyre.

Men jeg kjenner også an hel del andre som velger å ikke vaksinere, og noen av disse har fortalt meg hvor de står politisk;

- Min fetter og hans kone - sier de stemmer SV

- Min venninne og familien - sier de stemte Venstre sist

Tror neppe det er noen spesiell sammenheng mellom politisk standpunkt og vaksinasjon. Det eneste jeg kan si om de jeg kjenner som er vaksinemotstandere er at de er meget smarte, beleste og oppegående mennesker.

Kan også legge til at det er en betraktelig del av min omgangskrets (uavhangig av hverandre) som velger å ikke vaksinere barna sine. Noe som får meg til å betvile den dekningsgraden av vaksiner fhi opererer med. Men det er en helt annen diskusjon..

Skrevet

den har jeg også betvilt lenge...altså dekningsgraden de operer med...jeg anser det som strategi å almengjøre vaksinering...min mor visste om en person som ikke hadde vaksinert barna sine.....jeg vet om 40-50 personer......det er et element at denne 95% dekningen neppe er rett.....men en annen sak er at vi ligger langt lavere med tanke på totalen i samfunnet....en vaksine varer i snitt i 7 år, jeg vil anta at noe sånt som 2-3% av befolkningen er tjensetevillige eller hysteriake nok til å la seg revaksinere...sånn sett har vi neppe en vaksinedekning som ligger noe spesielt mye høyere enn 30% i praksis.....vi skulle vel da strengt tatt hatt epidemier jevnlig dersom dette med at det trengs 95% for å sikre samfunnet mot disse grusomme mikrobene.....

jeg er enig med deg i at de fleste jeg kjenner som unnlater å vaksinere et mer enn nok oppegående....men blir likevel sjokkert over hvor mange smarte mennesker som unnlater å stille spørsmål rundt vaksiner og som like kategorisk forfekter at 1+1 blir alt annet enn 2.

Skrevet

Ja, helt enig i det du sier. Jeg er Anonym 12.37. Hadde vært utrolig interessant å gjøre en undersøkelse på dekningsgraden med et signifikant utvalg av befolkningen. Et langt lavere tall enn 95% vil nok vise seg. Og om dette er tilfelle vil hele deres argument om å måtte holde dekningsgraden høy falle sammen da vi jo ikke har sett så mange epidemier av de sykdommene vi vaksinerer mot i senere tid. Men det er jo viktig å holde frykten hos folk oppe. Dessuten hadde nok flere begynt å stusse om de virkelige tallene for hvor mange som egentlig velger bort vaksinen kom ut.

Jeg er sjokkert over hvor mange som faktisk tror at vaksineprogrammet ikke er et tilbud, men tror det er noe alle må gjøre.

Skrevet

jepps, det er tragisk, hs presenterer dette som en selvfølge, og dersom man skulle mokke kommer de med lange avhandlinger om hvor ille det var før, men det som derimot er ille; er at jeg kjenner ikke en sjel som har hatt barnesykdommer med fatalt utfall og tilhørere deg generasjonen som ikke fikk mmr som små.

vi vet at alle helsearbeidere har PLIKT til å OPPLYSE om at vaksiner er FRIVILLIG i norge, og vi vet at det er ansett som direkte yrkesetisk uforsvarlig å unnlate dette. jeg vet at det finnes mange nordmenn som ikke vet at det ikke er plikt å vaksinere. og da kan man jo selv tenke seg hvor mange fremmedkulturelle som vet at dette er et frivillig tilbud. hadde man foretatt en slik undersøkelse hadde nok de fleste helsesøtere fått mye å stå til rette for! samt at dette i tillegg er en gruppe som mottar vaksiner allerede på barsel i form av bcg og hepatitt b. utrolig pinlig og tragisk, dette er direkte slakt! i frankrike er det søksmål i fleng pga dødsfall og skadevirkninger av hepatitt b vaksinen på nyfødte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...