Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Kan man ta røntgen hos tannlegen når man er gravid? Jeg er bare 6 uker på vei og vil ikke si til tannlegekontoret at jeg er gravid. Bor på en liten plass og er redd det kan komme ut... Så derfor spør jeg dere og håper noen vet dette...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Man skal ikke ta røngten når man er gravid. Du bør opplyse tannlegen om dette. De har taushetsplikt, å det skal ikke komme ut på noen måte fra dem. De kan miste jobben da.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Jaja, men det er vel ingen vits i å gå til kontroll til tannlegen når jeg ikke kan ta røntgen? Og jeg kan jo heller ikke få bedøvelse eller noe hvis jeg skulle ha hull og må borre... Så egentlig er det vel bare å avbestille timen?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Det er alltid lurt å ta en kontroll mens man er gravid. Men du kan sikkert vente til du er lengere på vei. For man kan får noe som heter svangerskapsperiodontitt. Men da bestiller man time for å rense og se over. Ingen bilder.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Hvorfor er det så lurt det da? Har lest at det ikke finnes noen sammenheng mellom graviditet og dårligere tenner... Det eneste de har funnet er at oppkast som ofte forbindes med graviditet kan gi syreskader. Uansett... jeg fikk bare en innkallelse. Hadde ikke noen planer om å dra til tannlegen, men når man blir innkalt er det jo greit å få tatt en sjekk, tenkte jeg. Tror jeg avbestiller timen likevel jeg...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Periodontitt er sykdom i tannkjøttet. Men det er jo helt og holdent opp til deg.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Det er sammenheng mellom graviditet og dårlig tannhelse hos noen, og ikke pga oppkast. Røntgen vet jeg ikke, men jeg spurte legen min om det å ta bedøvelse hos tannlegen. Siden det var lokalbedøvelse, var det ikke noen i veien for det sa hun.
jordbærsjokolade Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har tatt røntgen hos tannlegen samtidig med at jeg var gravid. Tannlegen sa det var helt ok i og med at røntgen strålen ikke er i nærheten av der hvor barnet er (altså magen din). Lokalbedøvelse var visst også helt ok.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har tatt røngten i løpet av graviditeten, i uke 17. Så lenge utstyret er relativt nytt skal det ikke være noe problem, fordi nyere utstyr har mindre stråling og fordi det er rettet mot et lite og konsentrert område. Man kan også få et forkle/krage som beskytter. Min tannlege forsikret om at det ikke var skadelig, og jeg valgte hvertfall å stole på henne.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 Typisk bim... Man får forskjellige svar... Jeg avbestiller timen, så er jeg sikker på at jeg ikke gjør noe galt ihvertfall! Har aldri hatt hull, og tennene mine led ikke under forrige graviditet, så går vel bra nå også... Takk for svar likevel :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå