Gå til innhold

rhesus minus ..trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er rhesus minus og da jeg fikk min første fikk jeg en sprøyte rett etter fødslen noe som skal gjøre at jeg i senere sv.skap ikke danner antistoffer..men er det 100% sikker at jeg ikke gjør det eller kan jeg gjøre det? jeg er 10uker p vei redd for at det skal skje noe m barnet.da min 1 dannet antistoffer under fødslen .

vil vi som er rhesus - få extra oppfølging eller?

håper noe vet litt om det:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hatt noen spontanaborter tidligere?

Skrevet

nei har ikke hatt noen form for abort tidligere

Skrevet

Det skal tas blodprøve i uke 28-32 og 36 for å sjekke om det er dannet antistoffer:)

Skrevet

kan det ikke dannes antistoffer før de ukene da?

HI

Skrevet

sprøyta får ein som følge av at mor er rehsus minus og babyen er rehsus pluss,og ja,skal forhindre dannelse av antistoffer ved seinere svangerskap

Skrevet

Da trenger du ikke bekymre deg for det..

Du har fått sprøyte etter første fødsel, og da vil det være som å "starte på nytt" denne gangen..Før i tiden, da de ikke visste om denne problematikken, og de gravide ikke fikk behandling etter fødselen, var det først ved tredje og fjerde graviditet det kunne oppstå komplikasjoner..

Du vil bli testet 2 ganger i svangerskapet for å finne ut om du danner litt antistoffer..Husker ikke når første blodprøve blir tatt, men andre er i uke 32..

Uansett må du ikke bekymre deg..I dag er ikke dette farlig for barnet..Skulle du etter flere svangerskap plutselig begynne å danne store mengder antistoffer likevel, kan dette behandles..Barnet får ikke varige men`

Skrevet

Du kan helt sikkert be legen din ta en blodprøve før de vanlige om du redd for at det skal dannes antistoffer. Det er nok ikke noe problem:) Men uansett så kan det behandles, så det er ikke farlig:)

Skrevet

Jeg vet ei som har rhesus minus, og hun har 5 barn og en abort, men ingen SA eller MA:) Og hun har jo fått sprøyte. Ingen annen spesiell oppfølging for dette.

Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg i det hele tatt, dette er en problematikk helsevesnet har full kontroll på i dag. Blodprøvene blir helt rutinemessig tatt hos alle rhesus negative kvinner og skulle det være spor av antistoffer blir du tett fulgt opp. Da tar de jevnlig blodprøver for å sjekke hvor mye antistoffer som dannes og de vet akkurat hvor mye en baby tåler. Det aller værste som kan skje er at de henter ungen ut (igangsatt eller keisersnitt) litt før termin om antallet antistoffer i blodet blir for høyt.

Blir ungen født med antistoffer kan dette enkelt behandles.

Jeg er selv negativ og har født tre positive barn, har fått sprøyte etter alle svangerskapene. Alle mine unger har hatt litt gulsott, og det sa de på sykehuset at det var litt større sjanse for når jeg som negativ fikk positive barn, men dette er også helt uproblematisk i dag.

Ta en prat med legen eller jordmor om du er veldig bekymret, for dette er ikke noe du trenger bekymre deg for!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...