Gå til innhold

hvordan er det å føde med...

Anbefalte innlegg

Skrevet

underlivssopp?? Jeg har vært veldig plaget med det i svangerskapet, og har bare en mnd igjen til termin.. Jeg er renslig, men får det hele tiden.. Jeg kan være uten soppinf i 7-10dager, også kommer den tilbake... Legen har sagt under hele svangerskapet at jeg bare skal smøre meg med salve, og bruke den vaginale tab som følger med..

Men viss jeg har soppinf når jeg skal føde, er det vondere enn vanlig? Kan ungen bli smittet?

Var ikke plaget med dette under forrigje sv.skap. Det 2,5år siden...

Håper noen vet noe om dette, og vil gi meg svar på det ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke prøvd, men vil ikke tro det spiller noen rolle (er jo så vondt unsett)

Nei, ungen kan ikke bli smittet. Sopp smitter ikke..

Skrevet

Smører mannen din seg, også? Han må behandles når du behandles.

Og ikke overdriv rensligheten, ikke bruk såpe, og spis mindre søtt.

Vet ikke hvordan det er å føde med det, men har hatt mye soppinfeksjoner tidligere.

Skrevet

Ja, han smører seg...Vi har faktisk kjøpt inn en egen salvetube til han..Vi har jo brukt så mye av det i det siste at vi fant ut at han kunne få sin egen :)

Jeg er kanskje litt for renslig da? Jeg vasker meg nedentil med dr.greve hver dag i dusjen (som regel på morgenen), og viss jeg ikke dusjer på kvelden, vasker jeg meg med våtservietter uten parfyme... Bruker da våtserviettene fra Dermica....

Skrevet

Jeg vet en kan ha litt ekstra utflod når en er gravid, men jeg ville kuttet ut å bruke annet enn vann. Og begrense bruken av annet til en gang annenhver dag eller så. Ikke vaskeservietter, selv om de er aldri så parfymefri.

Ellers kun skylle med vann, og aldri vaske inni sprekken(mellom indre kjønnslepper):)

Skrevet

Ikke for å skremme, men huden er tørrere og mindre elastisk når en har sopp. Sjanen for å revne blir da også større.

Hadde gjort som skrevet over her, ikke vært overrenslig og trappet ned på bruken av såpe og intimservietter.

Fortsatt med Canesten og ikke hatt sex før soppen var helt borte....selve om også kjæresten din behandler seg.

Kom også til å tenke på første gang jeg hadde underlivssopp, da var det så kraftig at stikkpille ikke ville være nok. Fikk en tablett på resept av legen som gjorde susen. Men om den kan brukes under graviditet vet jeg ikke, spør.

Skrevet

Virker som du er for renslig, faktisk. Hadde kuttet ut såpe tvert, spist mindre søtt og gjærete ting, gått med bomullstruser som vaskes på høy varme og ikke trange bukser, sovet uten truse og unngått sex uten kondom. Selv om mannen din ikke skulle ha sopp så er sæd ikke særlig bra for underlivet hvis man sliter med sopp.

Jeg sleit veldig med sopp da jeg var gravid med andremann, som hun ovenfor så var ikke stikkpille nok. Men gravide kan altså ikke få de tablettene man tar oralt, så jeg måtte føde med kraftig soppinfeksjon. Fikk faktisk en spesiell stikkpille fra føden før jeg fødte, men fødte før jeg var ferdig med kuren på 3 netter. Husker ikke hva de heter, bare at den var i en grønn og hvit embalasje, men antar at det var sterkere enn canesten og pevaryl (har du hittil kun brukt én av disse ville jeg ha gått over på den andre for å se hvordan den var).

For det er slik at man er mer utsatt for å revne hvis man har soppinfeksjon. Hvor mye utsatt og hvor mye mer man revner vet jeg likevel ikke, kanskje det ikke er snakk om særlig mye. Jeg revnet faktisk mindre enn med førstemann, selv om han i tillegg var mye større og fødselen gikk fortere. Jeg bekymret meg for å føde med soppinfeksjon, men det gikk altså helt ok.

Hvis det klør mye, så kan du jo smøre på yoghurt naturell og la det lufte. Var faktisk yoghurt naturell som fungerte best på meg, bedre enn det fra apoteket. Jeg ble kvitt soppen uten behandling etter at jeg fødte, så tror det var hormonene i kroppen som gjorde at jeg ikke ble kvitt den da jeg var gravid.

Lykke til med fødselen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...