Gå til innhold

Knipsing av barna / barneloven !!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Anngående knipsing av barna og barneloven. Ja ja dere kan si mye om det, men det blir et stort MEN der. Dette med knipsing av fingre og munn når de spytter, rekker tunge eller banner er jo for å vise de at slik gjør vi bare ikke. Hva med de som setter barna i barnehagen (så tidlig som det går ann av alder), så direkte på skole med sfo etter dette. Det er veldig veldig mye av dette. Når det er slik, hvor mye tid har barna med sine foreldre i løpet av uka????!!!!! Begynn å regne timer! Barna er i barnehagen 5 dager i uka og kanskje foreldrene er på jobb i helgene også, hva da. Det hadde vel skulle vært en lov der også, med at barna har rett på å være minimum så så mange timer sammens med sine foreldre for uka også! Dette er det ikke noe snakk om. Hvorfor er det så mye kriminalitet for tiden da? Jo for det er ikke foreldrene som har oppdragelsen av barna lengre, de blir sendt i barnehage fortest mulig, så på skolen, deretter på sfo osv. Verken barnehagen eller skolen har noe med oppdragelsen å gjøre. Oppi alt dette får barn alt det de har lyst på, fordi foreldrene har dårlig samvittighet fordi de har ikke vært så mye sammens med barna. Og så er det noen som lager det styret med at noen knipser fingrene på barna, skjerp dere! Tenk langsiktig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tusen takk for et flott innlegg :)

er så enig så enig, og det kommer sikker mange negative komentarer til dette inlegget. men det er et faktum at barn i dag er urolige og uopmærksome og borstsente. dette kommer av overbeskyttelse, mangel på kosekvenser. har skrivd noe om dette selv på et annet forum og da var det noen som sa at i sede for å straffe barna avledet de dem med andre ting. men halo det er jo rett og slett og belønne barne for en negativ handling. vi gjør bare barna våres en bjørnetjeneste med og være så firkantet og overbeskyttene. det er forskjell på misshandling og et lite knips som en kosekvens av en negatov handling

Skrevet

Er helt enig med dere jeg. Å avlede barna fører bare til at man forskyver problemet. Hva gjør du da når barnet er 14 år og ikke får det som det vil. Du klarer ikke lenger å avlede det da:)

Jeg er helt for et lite knips på fingeren som et bevis på at det ikke er lov, ivertfall så lenge de er så små at du ikke kan forklare de hvorfor de ikke får lov. Men etter det må man på best mulig måte bare være konsekvent å forklare etter beste evne at "DET ER IKKE LOV". F.eks at de må ta en timeout eller sitte i "skammekroken" eller hva man selv synes passer. Dersom man som voksen "truer" med det må man også gjennomføre det dersom barnet fortsatt ikke lystrer. Eller så vil de bare tvinne oss rundt lillefingeren til slutt:)

Skrevet

Jeg tror også at foreldrenes mangel på tid sammen med ungene, og mangel på oppdragelse, er skyld i mye av ungdomskriminaliteten som har eksplodert de siste årene. Barn trenger klare grenser og konsevente foreldre. De trenger ikke puter under armene eller å få alt de peker på. Dagens foreldre må prioritere tid samme med barna sine, prioritere å kjøre/følge barna på diverse aktiviteter og ikke være så opptatt av å prioritere seg selv. Dagens foreldre kan med fordel kjefte litt mer på barna sine, bruke husarrest, ta fra de goder, knipse forsiktig på lanken når de ikke skjønner et nei, være stenge. Foreldre skal først og fremst være foreldre, og ikke ungenes beste venn!

Unger begynner å miste respekt for autoriteter, være seg foreldre, lærere, politi eller voksne generelt. Det var ikke slik i "gamle" dager da lærere og foreldre hadde lov til å bruke litt hardere metoder mot negativ og uønsket handling... Klart at en knips på lanken ikke skader barnet!!!

Skrevet

Ha ha. Ja, tenk. Så lite tid sammen med barna, og så skal dere foreldre (eller besteforeldre som jeg mistenker svarer her) som ikke har satt dere inn i kunnskapen som i løpet av de siste 20 årene har kommet om slike temaer og utdatert gamle myter om hva som er bra/ dårlig oppdragelse, bruke tiden på å "disiplinere" barna deres isteden for å lære dem å kjenne, lære dem empati og at det er lov å føle sinne og liknende. Lite samvær med barna+ autoritær og disiplinerende når man først er til stede = Flott oppskrift for dem som ønsker å oppdra en psykopat!

Les litt mer barnepsykologi før dere uttaler dere.

Og HI: Det holder lenge med ett utropstegn. Du fremstår som uintelligent ved å konsekvent pøse på med slike tegn.

Skrevet

Jeg er småbarnsmor og mer sammen med mine barn enn mange andre. Selvfølgelig er det lov for barna å føle sinne og de skal lære empati, men det er fullt mulig å kombinere med disiplin! Som jeg sa, vi skal ikke først og fremst være bestevenner med barna våre, men foreldre.

Du kaller HI uintelligent siden hun bruker mye utropstegn - synes det sier litt om dine holdninger til andre jeg... Du er ikke perfekt og heller ikke barna dine. Heller ikke vi eller barna våre. Vi vil sikkert alle det beste for våre barn, men vi er uenige om hvordan.

Skjønner egentlig ikke hvordan det er mulig å være uenig, når man ser hvordan dagens ungdom har blitt. Noe har jo feilet veldig i oppdragelsen de siste tiårene. Jeg mener det bl.a er mangel på disiplin, grenser, samvær. Travle foreldre som prioriterer sine kveldsaktiviteter i stedet for å engasjere og følge opp barna på aktiviteter.

Mindre steinerskoler, montesorri osv som legger opp til respektløse ungdommer som vil bestemme ALT selv. Barn skal ikke bestemme alt selv, de kan si sin mening. Det er voksne som bestemmer.

Hilsen anonym litt lenger opp

Skrevet

Hæ?

Dette var noe av det mest usammenhengende sprøytet jeg har lest på lenge. Forsøker du å si at det blir mye kriminalitet fordi folk ikke knipser fingrene til ungene sine?

Eller vil du frem til at selv om det er negativt å knipse, så skal man drite i å ta opp tematikken - for det finnes jo andre ting som er negative også? "Visst er de slemme med folk på Gaza, liksom, men vi driter i det, for de er enda slemmere i Kongo altså!"

Svada.

Dersom du ikke er i stand til å signalisere til ungene dine at det å spytte, slå, rette tunge og banne er lite aksepterte handlingsmåter uten å utøve vold mot dem - ja, så burde du ikke oppdra barn.

Skrevet

Hei. Må si du er ganske hard i ordbruken din. Det er veldig drastiskt å kan hevde at noen ikke skulle ha oppdratt barn. Må si jeg lurer på hva du hadde sagt til ting som jeg reagerer på da, når du reagerer slik på dette??? Da hadde vel de skulle vært sterilisert!? Det er ikke alle som vil ha tøffe barn vet du, det er noen som vil ha barn som har respekt for voksne og får læren tidlig nok til å forstå rett og galdt før det er for sent. Du blåser det opp som at man rett og slett banker opp barna. Jeg ble banket opp når jeg var barn, så kom ikke med dette når det er snakk om en enkel knipsing nei!!!! Som vi sier, det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hode, menneske!!!!!! Ja du satte vel deg ned å forklarte det du, samme hvor små barna var. Da må du si meg, hvordan får du en liten en på 11 mnd til å slutte å klipe i hunden. Eller skal man da vente med at hunden får skikkelig vondt eller er så lei at den biter???? Jeg har 2 voksne barn, og får slik skryt av dem. De ble knipset, men det holdt med ett knips, da gjorde de ikke det mere. Det er ikke mange knipsa på hver av de ( 3 ganger ). De er høffelige, vet hva rett og galdt er og har omsorg for medmennesker. Jeg arbeider i barnehage, der er det ikke lov til sånne ting, det er greit. Men si meg hvem har oppdragelsen når barna er i barnehagen hele dagen 5 dager i uka? De vinner jo bare hjem å spise middag, legge seg for de skal jo dit dagen etter også. Man ser mye rart skal jeg si. Det er en sammenheng med at foreldre er ute i arbeid begge to, slik at det er ikke de som har oppdragelsen lengre. Sånn var det ikke før, og det var ikke like mye kriminalitet eller. Vi er forskjellige alle sammen, men det er forskjell på en enkel knips og slå barna!!!!!!! Hvis du ikke vet det, så kom en tur så skal jeg knipse deg på den ene hånden og slå på den andre, så skal du få se om det er forkjell på det :-) :-) :-)

Skrevet

Halloooooooo!!!!!! Kalder du det vold å knipse barna enkelt på fingrene. Hva sier du om det som foregår i landene nedi der da? Det du skulle ha gjordt, er å dra nedi der å hjelpe til hvis du er så engasjert! Det er ikke rart det er krig i verden, for de fleste har jo ikke oppdragelse på barna sine. De legger den oppgaven over på barnehagen, skole og sfo. Eller så er det fri barneoppdragelse, og det ser vi jo hvordan det er nå til dags. Veldig mange foreldre har jo så snille barn, tror de ja, ingen er perfekte!

Skrevet

Nei, det er ikke rart det er krig i verden når barn oppdras til at knipsing og andre former for vold er en god fremgangsmåte å lære noen en lekse på. Gjentatt bruk av knipsing som oppdragelsesmetode defineres av den norske stat som vold. Og all forskning viser at vold ofte avler vold.

I tillegg vil disse utad sympatiske psykopatene som man risikerer å oppdra med svært disiplinære og autoritære metoder, gjerne misbruke og/ eller utøve psykisk eller fysisk vold mot sine partnere og barn. Noe som ikke nødvendigvis ses på kriminalstatistikken, da slike saker sjelden ender i retten eller med domfellelse.

Forøvrig er det tydelig at dere som støtter knipsing og disiplin rett og slett ikke vet om annen måte å oppdra deres barn på. Motbevis meg gjerne, og fortell meg hvilke alternative oppdragelsesmåter som kan gi høflige, harmoniske og kloke barn- om dere har noen ide...

Skrevet

Du synes jeg er helt blåst i hodet tydeligvis. Jeg synes vel det samme om deg hvis du er så fjernt fra min tankegang. Du sier det selv : "fortell meg hvilke alternative oppdragelsesmåter..... Du er kanskje litt enig med meg likevel da?? hehe

Skrevet

Hei. Jeg har 2 høflige, harmoniske og kloke barn + at de bryr seg om medmennesker. De ble knipset på fingrene hvis det ikke hjalp å ta dem vekk eller si nei i situasjonene. Der har du ditt bevis!

Dere snakker jo som at lett knipsing på fingrene er det samme som å gi barna ris eller bank! Tenk dere om da. Det er som en annen anonym over her sier "det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hode".

Barna trenger og skal ha grenser og det er det samme som disiplin. Det store problemet er at foreldre vil være bestevenn med barna istedet for å sette grenser, for det er så mye enklere. Det er vel da vi kan snakke om vedkommende skulle ha hatt barn. Foreldrene oppfører seg som barn, da kan man ikke forvente noe annet av barna heller.

Skrevet

Jeg er enig i veldig mye av det du sier, unntatt det med knipsing. Jeg mener helt ærlig at hvis man som voksen må ty til knipsing eller tilsvarende for å oppdra sine barn, så har man tapt. Da er man ikke en god rollemodell.

Hvordan kan det være greit å knipse, men ikke å rekke tunge / banne? Ingen blir skadet av at barnet rekker tunge eller banner. Gjør sønnen min slike ting så sier jeg at det gjør man ikke. Gjør han det igjen så ignorerer jeg det og da er det ikke gøy lenger.

Hvis han skulle slå et annet barn (han er 3 år) så kommer jeg til å si ifra, strengt, at det er ikke lov og at gjør han det igjen så må vi gå. Gjør han det igjen så går vi.

(Ift det siste savner jeg derimot styrke og konsekvens fra andre foreldre som har barn i samme alder som til stadighet slår/ dytter. )

Skrevet

Dere må tydeligvis ha det inn med teskje..:

Det jeg sier er at dere som knipser tydeligvis mangler grunnleggende innsikt i og kunnskap om hvordan man oppdrar barn uten vold. For jeg kan ikke skjønne annet enn at dere må være helt forundret over at folk flest faktisk klarer å oppdra høflige, harmoniske og empatiske barn UTEN vold, siden dere ikke klarer det selv.

Hvis dere har kunnskaper om fremgangsmåte for å oppdra barna til harmoniske voksne uten vold og streng disiplin må dere gjerne fortelle meg hvilken fremgangsmåte man kan bruke da, og bevise at dere faktisk har kunnskapene men likevel velger veien dere har valgt.

Jeg tror likevel ikke dette er en oppdragelsesmetode dere har valgt, men rett og slett den eneste måten dere vet noe som helst om.

Skrevet

Har heldigvis ikke opplevd at noen av barna mine har slått andre, men dyttet har det gjort noen ganger. Får en advarsel, før vi går. Jeg har knipset de alle på fingrene når de som små ikke har skjønt betydningen av nei (ikke villet skjønne kanskje...) og det ikke har hjulpet å ta de vekk fra situasjonen. Dette har vært noen få ganger. Husker ikke hvor gamle de var, kanskje 1,5 år. Hadde gjort det samme dersom jeg skulle hatt 3 barn til.

En periode var eldstegutten fæl til å bite. Det gjorde vondt. Husker ikke hvor gammel han var, drøyt året tipper jeg. Det hjalp ikke å si nei når han beit. Det som funket var å ta skikkelig "klypetak" rundt munnen hans/på kinnene. Da fikk han vondt, akkurat som jeg fikk når han beit meg. Etter det beit han aldri igjen. Og ikke kom å si at han har tatt skade av det, for han er ikke voldelig hverken hjemme eller i barnehagen. Snart 6 år.

Har heller ikke hatt barn som skriker på butikken, for da vet de at mor umiddelbart løfter de opp og bærer de under armen ut av butikken. Setter de i bilen eller kjører de hjem før jeg handler ferdig. Og de mister goder. Jeg er foreldre og ikke deres beste venn. Jeg skal sette grenser og lære de disiplin.

Barna må gjerne diskutere med oss og bli sinte, men de skal oppføre seg og være saklige. Hvis ikke får det konsekvenser. Det samme gjelder overfor alle andre. Og det vet de.

Skrevet

Hmm...har jobbet med barn i mange år, og har til dags dato ALDRI opplevd et barn som klarer å være saklig når det er sint! Og jeg kan garantere deg, du lærer ikke barnet å være saklig ved å mishandle det! Og ja, ifølge norsk lov så er det barnemishandling å knipse, klype, dytte etc. Kan du ikke oppdra barna dine uten vold, så si fra deg foreldreretten til noen som ikke er fullstendig mislykket som forelder/omsorgsperson.

Skrevet

Med saklig mente jeg ut fra barnets ståsted, ikke hvordan vi voksne ville oppført oss. Og bør visst si fra meg foreldreretten til noen andre, kanskje barnevernet, for kommer ikke til å endre på min måte å oppdra barn på... Det er ulovlig å snakke i mobil når du kjører, selv med plugger i ørene, men jeg gjør det likevel. Det er visst også ulovelig å knipse barn, men jeg gjør det også. Det er vel også ulovlig å laste ned filmer, musikk, men gjør det også. Mon tro hva slags kriminelle psykopatiske barn vi vil få...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...