Gå til innhold

Flere som sliter med irritabel tarm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt noen slitsomme uker (snart måneder) med en plagsom mage. Stadige luftsmerter, verk og ubehag. Hadde det slitsomt i jula, spesielt etter at jeg hadde spist ribbe. Plutselig fikk jeg kjempe smerter i magen og diarè og litt kvalme. Kastet opp en gang og trodde det var vanlig omgangssyke, men ingen andre i huset ble dårlig og jeg var heller ikke spesielt kvalm, mest bare verk i magen. Så hadde jeg noen roligere dager og i går spiste vi kalkun og magen var fin. I dag var jeg så dum at jeg spiste kebab og da fikk magen fart på seg igjen og siden da har den vært urolig og vond.

Har også i det siste begynt å små-rape, uten at jeg har drikket noe spesielt med kullsyre i. Hva kommer det av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har vert til full utgreiing nå i desember. Eg har holdt på i snart 15 år da. Det starta med at eg fikk diare hvis eg åt noko med mjølk i og slik var det i ca 10år. Det gjekk greit for da kunne eg velge om eg ville eta det med mjølk el ikkje. MEN nå dei siste åra så har det vert heilt ute av kontroll. Eg kan eta ein soft ice uten å få problemer med magen også kan eg eta gryterett med skummamjølkspulver i og sitta på do 10min etter at eg har ete. Og da ikkje ete noko med mjølk i tidligare den dagen.

Eg har også vert på do tre gonger inna kl er 11, får da mageknip og bare må på do med ein gong. På gastroen så var det litt "salami" dvs ein plass som var litt raud og da muligens betendt, hurtig testen av ein spes bakterie som gjer at det ser slik ut var neg. Sjekka for cøliaki også som var neg. Var på kolonskopi og der var også alt fint. Overlegen ville gjerne ta noko ekstra blodprøver, da ein som hadde med noko hormoner å gjera men sjansen for at den kom tilbake pos var som å vinne i lotto to laurdagar på rad, også ville han sjekke antistoff for den bakterien som lagar "salami". Detta siste blei gjort 17.des så eg får ikkje noko svar på det før ut i januar ein gong.

Men som han sa "du har ein funksjonabel tarm" Eg syns jo ikkje det da sida eg stadig får så uforklarlige problemer. Veit aldri når magen krøllar el ikkje. Og resultatet hvis dei siste blodprøvene ikkje viser noko så er det klasifisert som "irritabel tarm"

Skrevet

Har sjekket gluten intolleranse og cøliaki, men har ingen av disse. Legen har også tatt alle mulige slags blodprøver og avføringsprøver og alle var helt normale. Hun har ved siste legebesøk tilbudt meg en type medisin som kalles tolvon. Når jeg leser om den på nettet, står det at den ofte er brukt som antideprissiva. Jeg tok en halv tablett og ble fort veldig trøtt og fikk fryktelig urolige bein. Jeg vil helst ikke ta slike tabletter som gjør meg så søvnig, det er ikke sovinga jeg sliter med.

Jeg har flere ganger spurt legen om jeg kan få tatt en ordentlig undersøkelse av magen min, coloskopi, ultralyd eller hva det måtte være. Men hun sier bare at hun ikke ser noen grunn til at jeg trenger det, da alle mine prøver var fine. Men jeg blir helt sprø av å ha en slik mage. Stort sett hver dag kjenner jeg en eller annen form for ubehag, så nå har jeg nesten glemt hvordan det var å ha en "normal "mage. Må jeg virkelig måtte leve med dette resten av livet uten å få noe svar på hva det er?

Skrevet

hehe.... dette var kjent:) Eg har hatt problem med tarmen i ca 10 år... Diare/laus mage dei aller fleste dagar.

Eg har ein bakterie i tjukktarmen(ikkje farleg), som gjere at det blir slik. Dette fann dei ut etter colonoskopi og gastroskopi.

Og så har eg funne ut at spesielt egg er dårleg for meg. Men også nokre andre ting. Eg kan ete litt av og til, men neste dag kan samme mengda gje meg svie og smerter øverst i magen. Då hjelper syrenøytraliserande medisinar som PepsidDuo.

Der er mange ting det KAN vere hos deg. Krohn's, ulcerøs colitt, irritabel tjukktarm(utan kjent årsak), Katarr og slike bakteriar som eg då har.

Det luraste du gjere, er å gå til legen, slik at du får henvisning til utredning.

Skrevet

Det her kan jeg litt om.

Det er vanlig å gi antidepressiva når noen har irritabel tarm, fordi irritabel tarm ofte skyldes stress.

Legen har kanskje bedt deg følge en spesiell diett en stund? Lett mat, unngå alt som er krydret, har melk i (joghurt er ok), kullsyre og annen syre, unngå med andre ord mye juice, appelsiner.... Spis helst kun kokt eller grillet kjøtt uten tilsatt olje osv. Unngå fett. Tygg maten nøye.

Skrevet

Då vil eg berre seie at min lege sa det samme til meg, då eg maste meg til henvisninga til colonoskopi og gastroskopi. Eg kom ikkje til å få noko meir svar, for prøvene hos legen var fine.

Men som sagt; det fekk eg. Og for meg finst behandlig, men det utset eg foreløpig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...