Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 er det slik at man får det, og så blir man aldri kvitt det? Prøver å sette meg inn i det, siden ei venninne av meg har bulimi. Men det er ikke mye jeg skjønner, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 Det er så kompleks tema og hvert tilfelle er unikt med tanke på HVORFOR man får/utvikler en SF at det er nærmest umulig å svare på.. Tror muligens at anorexia er "lettere" å bli kurert fra en bulimi, da oppkast rett og slet kan bli en refleks fra kroppen sin side etter matinntak..... Altså en fysisk lidelse... Har selv slitt med anorexia og anser meg for frisk, men føler at jeg på en måte ikke kan slanke meg mer...Er litt sånn,- kan jeg kutte ut pizza, sjokolade og snop,- noe jeg ELSKER,- så kan jeg kutte ut grønnsaker, grovbrød og frukt også....Også blir det til at jeg spiser lite/ingenting istedenfor å bare kutte ut det usunne...Og jeg har en tendens til i perioder hvor jeg har vært mye sulten (lange dager med mye stress og lite mat på jobb) begynt å like sultfølelsen og å føle meg "vellykket" når jeg er sulten.....Da må jeg ta meg sammen... Tror det er litt sånn med noen tilfeler av SF at man kan være "disponert" for å få det under en slankekur, på samme måte som noen er disponert for å bli avhengig av nikotin eller alkohol lettere enn andre..Men det er en teori jeg har... Er det psykiske problem som har utløst SF,- så må den behandles jamfør med SF'en..Jeg skulle bare slanke meg da jeg utviklet det, men det er visst ikke "lov" å påstå har jeg funnet ut...Man MÅ ha en eller annen psykisk knekk som utløser det.... Lykke til med venninda di
Eplejuice Fødeklar Skrevet 1. januar 2009 #3 Skrevet 1. januar 2009 Bulimi Karakterisert ved tilbakevendende spiseanfall/orgier samt en overdreven opptatthet av vektkontroll, som fører til et mønster av spiseanfall, fulgt av oppkast eller bruk av avføringsmidler. Personen er overopptatt av utseende og vekt og kan være normal-, under- eller overvektige. En bulimiker ønsker ikke å spise, men sprekker og storspiser. Deretter tømmer eller ”renser”personen seg ved oppkast eller bruk av ulike tabletter/midler. Bulimikere isolerer seg ofte, blir deprimerte og kan få tanker om å ta sitt eget liv. Noen for økonomiske problemer fordi de bruker mye penger på mat. Symptomer * Spisetrang * Mister kontroll over matinntak, ofte ved hurtig tilførsel av store mengder mat som er kaloririk og lett fordøyelig * Spiser oftest alene, i smug og om natten * Overspiser og deretter kaster opp. * Etterpå selvpåført oppkast føler ofte personen seg renset * Overspisingen resulter ofte i følelser av tomhet og anspenthet, skam, depresjon og vemmelse av sin egen adferd og svakhet * I mellom spiseanfallene spiser ofte personen kalorifattig kost, faster eller spiser kun visse typer matvarer * Gjentatte forsøk på å gå ned i vekt ved hjelp av strenge dietter, viljemessige brekninger, bruk av avføringstabletter, vanndrivende eller overdreven fysisk aktivitet * Depresjon ses ofte i tilknytning til bulimi. Behandling * Individuell-, gruppe- og familiebehandling * Kognitiv terapi * Psykodynamisk psykoterapi * Føre dagbok over matatferd * Medisiner Komplikasjoner * Ødelagte tenner kan oppstå pga magesyren. Det er viktig å ikke pusse tennene like etter oppkast. Skyll heller munnen godt med vann eller fluor Irritasjon fra slimhinnen, spiserør og svelg(rift, og halsbrann) * -Mavesekkbrokk * Håret kan falle av og bli ekstra tørt * Sprengning av spiserør og magesekk * Forstyrrelse av nyrefunksjon * Hjerterytme forstyrrelser * Metabolske forstyrrelser blant annet nedsatt blodsukker * Forstoppelse * Magesmerter, luftsmerter og diaré * Infertilitet * Menstruasjonsforstyrrelser * Selvmord * Muskelnedbrytning * Tørr hud * Mangelsykdommer * Kriminalitet hentet fra: http://www.amab.no/spiseforstyrrelser/generelt_om_spiseforstyrrelser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå