Gå til innhold

ang overgangstønad...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg jobber 100%, har ca 32000,- brutto i mnd, er det da noe vits i å søke om overgangsstønad? Jeg og ei venninne som ikke er helt enige om dette... jeg mener på at overgangstønads bare er for studenter, deltidsarbeidere o.l... hun mener jeg skal søke. Hjelp oss litt her da :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det skader ikke å søke, det verste som skjer er att du får avslag, men det virker jo ikke som du kommer til å slite av den grunn.

Skrevet

Det står ei liste på nav over hvor mye overgangsstønad du får til hvilken inntekt. Jeg tjener 16000 og tror jeg får 3000. Tror du tjener for mye.

Skrevet

Jeg har ca 20000 i brutto...å får 2500...så da tror jeg du tjener for mye..

Skrevet

Jeg har årslønn på 350 000, pg har funnet ut st jeg vil få ca 1000,- imnd i OS.

Her er regnestykket (basert på informasjon på nav.no):

Min årsinntekt er 350 000 brutto.

Fra denne trekker jeg halve grunnbeløpet (som er fribeløp - man kan tjene dette uten at OS reduseres): (350 000 - 35 128 =) 314 872,-

Stønaden reduseres med 40 øre pr krone jeg tjener ut over grunnbeløpet, altså (314 872,- *0,4=) 125 948,80.

Full overgangsstønad er 1,97 G etter de nye satsene, altså

(70 256 * 1,97=) 138 404,32

Jeg skal da (etter denne informasjonen) få OS redusert med 125 948,80, som trekkes fra full OS på 138 404,32, altså skal jeg ha 12455,52 i året i OS.

Dvs (12455,52/12=) 1037,96 i mnd.

Noen som har peiling på dette, og kan si jeg har regnet riktig?:) Skal sende søknaden i morgen. Har termin i slutten av januar. Greit med noen ekstra kroner i mnd, prøver å spare egenkapital til bolig...

Hvis mitt regnestykke er riktig, så vil vel det si at HI vil kunne få 705 kr i mnd? Det er jo noen ekstra kroner det også, så det er jo verdt å søke:)

Skrevet

I følge oversikten på nav.no har du krav på ca 300 kr..

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Det skader vel ikke søke... blir nok ikke så lei meg om jeg får avslag, sålenge det ikke er vesentlige summer jeg går glipp av liksom... Nettopp blitt slutt med meg å typen, god start på det nye året kan man vel si... vi har ikke tenkt så mye over det økonomiske enda, før jeg og venninna mi begynte å diskutere hva alenemødre har rett på.

Skrevet

Men du har jo berre rett til det i tre år. Kva om du mister jobben din etter at du har brukt opp stønadstidå? Når det berre er ein tusenlapp i månaden, så lønn det seg å ikkje søke om det fordi uforutsette ting kan skje. Om barnet blir sjukt og du må slutte i jobben din feks.

Eg ville ikkje gjort det når du tjen så mykje og berre vil få ein tusenlapp.

Skrevet

Hvor finner jeg denne oversikten? Linken virker ikke:( Noen som kan fortelle, steg for steg, hvordan jeg finner den på nav.no?

En annen ting: kan det være at denne oversikten er ut fra at OS er 1,85 G, og ikke 1.97 G slik det nylig ble vedtatt at den skulle være? På nav.no under familie og omsorg - enslig mor/far, er det i alle fall ikke oppdatert etter oppjusteringen.

Skrevet

Jo, har tenkt over det. Men sannsynligvis vil årsinntekta mi være mye større i årene framover, og da vil jeg jo ikke få noe OS... så hvis jeg skal få de kr jeg har krav på, så bør jeg vel egentlig søke nå når jeg skal ha fødselsperm og ikke etter jeg har gått opp i lønn..?

Skrevet

Se i høyre marg på enslige foreldre oversikten. Det står Enslig Mor og Far folketrygden kap. 15 eller noe. Gå inn der. Så trykker du på vedlegg 2. Den er oppdatert.

Skrevet

Men akkurat det veit du jo ikkje noko om. Du veit jo ikkje om du mistar jobben din eller om ungen blir sjuk og alle dei greiane. Då er det betre å ha overgangsstønaden istaden for sosialstønad.

Forøvrig har du ikkje "krav" på overgangsstønad, du har rett til den. :)

Eg er berre redd du gjer noko veldig dumt om du velger å ta den no, eg hadde skjønt det om du hadde halvparten å leve for, eller enno mindre. Du kan jo også se det slikt; om du får 1000kr kvar måned i tre år så får du 36000kr ifrå nav, om du mistar jobben og får full OS så får du 396 000. Så om du mister jobben og må leve på sosialstønad ei stund, så har du gitt frå deg 360 000 berre for å få ein tusenlapp ekstra i månaden. Og med overgangsstønad så har du også moglegheiten til å ta tre års ulønna permisjon om du finn ut at du vil reise rundt eller berre vere heime med ungen i eit år eller to ekstra, og då er det iallefall synd å ikkje ha den moglegheita.

Eg feks brukar no opp stønadstida mi mens eg går skule, noko som er usannsynlig dumt, men eg har ikkje noko valg. Så det vil sei at om eg mistar jobb/ikkje får jobb etter endt utdanning så slit eg max.

Skrevet

Husk bare det at dersom en søker om stønad til barnepass, så begynner de 3 årene med os å løpe, selv om en ikke søker os.

Skrevet

tror ikke du får... jeg har 375000 i året, har ikke os lenger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...