Gå til innhold

Teite naboer som ikke har annet å bry seg med.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hvor vi bor har vi en grend med hus rundt. Alle har 2 m. høyt gjerde eller husvegg mot grenda vår. Jeg har bilen min parkert i grenda, ingen har sagt noe til meg at den er i veien for noen. Og når det er snøfall så setter jeg den på plenen vår på innsiden av porten vår. Men pga. at det er litt knotete for å få ut bilene våre og sånn, så står min i grenda ellers.

I dag så skulle jeg ut og kjøre med ungene. Bilen var bånn frossen etter å ikke ha vært i bruk på noen dager. Det var 10 kalde hos oss når jeg gikk ut. Jeg startet bilen, skrapte den og gikk inn for å hente unga. Jeg var borte max 5 min. og hørte etter bilen hele tiden. Plutselig var det blitt stille. Jeg løper ut og ser at bilen ikke går lengre. Når jeg setter meg inn i den så skjønner jeg jo rimelig fort at noen har vært og slått av tenninga.

Jeg er 99,9 % sikker på hvem det er som har gjort dette. Og er rimelig forbanna. Dette er da pensjonister som jeg vet har hatt bil selv før mannen ble for gammel til å kjøre. Dersom det plaget dem at bilen min sto der og ble varm sånn at jeg kunne sette småsyke unger inn i den, så kunne dem vel ha gått 10 m ekstra og sagt i fra til meg.

Bilen hadde ikke rukket å bli varm ennå og dugga som f. på rutene når vi satte oss inn i den. Ergo måtte vi stå der litt til.

Hva hadde dere gjort?

Jeg har bestemt meg for å ikke si noe før dem nevner dette. Men da kommer jeg til å si i fra klart og tydelig at om dem ikke har andre ting og ta seg til, så får dem se til å skaffe seg det. Det er IKKE akseptabelt å bare stoppe bilen på den måten der. Dersom det plaget dem så burde dem være smarte nok til å si i fra til meg. Og hvorfor jeg har latt bilen stå og gå raker dem like mye som det raker dem hvor mange tørker meg i baken etter å ha driti på dass.

Det hører også med at her tidligere i høst så kom jeg hjem litt før jeg pleier. Da traff jeg denne pensjonistkona og hun damen som vi kjøpte huset av. Dem kom ut av vår port og mente dem bare hadde tittet inn i haven. Ikke snakk om at dem hadde gjort det. Det var nemlig merker på de nypussede rutene våre. Merker som var for høyt oppe til at hngene her i huset hadde lagd dem. Så med andre ord hadde dem rett og slett vært og klint snørr på rutene våre.

Om den tidligere eieren hadde så lyst til å se hvordan det var blitt etter oppussing, så kunne hun vel ha ringt meg og fått kommet på besøk.

En ting er sikkert. Heretter når jeg skal la bilen stå og gå litt så kommer jeg til å bruke reservenøkkelen og låse den sånn at ingen kommer inn i den.

Se så, nå har jeg fått ut litt irritasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man lar da ikke en bil gå på tomgang i 5 minutter? Da hadde jeg blitt litt irritert på naboen jeg også, tenker jeg.

Skrevet

Noen ganger bare må man det. Ikke noe jeg normalt sett gjør. Men når sønnen som var småsjuk måtte kjøres så var ikke valget stort. Rett og slett.

Hadde det vært noe som ble gjort ofte så hadde jeg skjønte det, men hadde da sagt i fra.

OG når det er sagt så vet jeg at sønnen dems gjør akkurat det samme før han putter sitt barn inn i sin bil når han er hos dem. Og der er han så og si hver dag.

Skrevet

Jeg hadde helt klart latt bilen stå på tomgang, jeg gjør det enten ungen er syke ller ikke. Gidder ikke sette oss inn i en kald bil hvis jeg slipper.

Skrevet

Gjør man ikke?

Jeg springer ut hver morgen jeg har tidligvakt og setter den på før jeg går inn og ordner meg og spiser.

Så den durer fint i 10 min før jeg drar på jobb.

Jeg hadde latt det passere, men tatt det opp om det hadde gjentatt seg.

Skrevet

Nei, det gjør man ikke. Det er faktisk ikke lov engang.

Det finnes mye fint i motorvarmere og kupevarmere, fullt lovlig :)

Skrevet

Jeg skraper alltid bilen mens motoren står på og så drar jeg så fort som mulig.

Men nå tror jeg jammen ta meg jeg skal begynne å gå ut og starte bilen og la den stå og bli god og varm til jeg skal dra. På den måten slipper jeg jo å skrape den for is også. Bare huske å låse den med reservenøkkelen før jeg går inn igjen.

Skrevet

Forstår godt de syns det var irriterende at du står og spyr ut eksos og lager støy i et så lite og avgrenset område, men syns likevel det var litt spesielt å bare slå av tenningen.

Er ikke redd noen skal stjele bilen da?

Skrevet

Bryr meg ikke om støyen, men en bil med nøklene i er veldig fristende for mange unger, og derfor et mulig drapsvåpen. Synes det er uforsvarlig å gå fra den. Noe annet er det om bilen står på ens egen eiendom, langt unna unger som reker forbi.

Skrevet

Joda, det var første tanken at noen hadde tatt den. Derfor jeg løp ut igjen. Så heretter kommer jeg til å ta med reservenøkkelen og låse bilen om jeg skal la den stå og gå på tomgang.

MEN dersom dem skal bry seg og henge seg opp i hva jeg gjør, så bør dem vel først og fremst se litt i egne rekker og få sin egen sønn til å slutte med det før dem faktisk slår av tenningen på min bil.

Skrevet

Du har ikke sett hvem som har gjort det

Du gjør noe ulovlig og blir sur for at noen reagerer

Fint naboskap dere legger opp til :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Når var dette? På dagtid? Ufint av han å skru av tenninga di (om det var han som gjorde det), men..... hehe... naboen her setter på bilen i 7tida HVER morgen. Dvs, vi våkner av at han setter på bilen, og det er faktisk veldig irriterende... dog, han bruker LANG tid på å få start på den da, type start-stopp-start-stopp-start-kvele---and so on.

Men som sagt :o) godt nytt år da ;)

Skrevet

Dette var kl. 14.30 i ettermiddag. Og ja jeg blir irritert og sur for at han stoppet bilen. Han kunne faktisk ha stukket hodet inn porten vår og sagt i fra at jeg måtte stoppe den. SÅ jeg vet ikke helt hvem som legger opp til godt naboforhold jeg da.

Bilen min startet så fint som bare den den da. Hadde det vært før kl. 7 om morran og det hadde vært start-stopp osv. og den hadde stått i votter og vintre på tomgang SÅ skjønner jeg at man reagerer. Men som sagt dette var kl. 14.30.

Skrevet

Jeg lar alltid bilen stå på tomgang om morgenen, minst 10 minutter. Nekter å stå og skrape is som nesten ikke går av uten at bilen er varm.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Neisj, da hadde jeg ikke giddi å reagert (om jeg var naboen din). Han er vel en bitter gammel kar da, som ikke har så mye annet å drive med ;) Så meldinga di på fjesboka, skal svare når jeg har lasta opp resten av bildene :P Haha

Skrevet

Lite å hisse seg opp over om det kun har skjedd denne ene gangen, og blir du så irritert over det, som det kan tyde på her, så unngår du problemet ved å ettermontere WEBASTO på bilen.

Da kan du slå på varmingen med fjernkontroll og komme ut til varm kupe, isfrie ruter og ikke minst; varm motor som forurenser mindre..:-)

Mange, viktigere ting å hisse seg opp over her i verden enn en slik fillesak.

Denne løser du enkelt selv.

Skrevet

De (naboene) burde definitivt finne seg noe annet å gjøre, en bil på tomgang er da ikke noe problem, man hører jo såvidt dagens biler...

Og du over her som driver å viser til "at det ikke er lov med biler på tomgang" Hvilken lov er denne hjemlet i? Har aldri hørt om at det ikke er lov med biler på tomgang i Norge...andre land så greit...

Hilsen ei med bilen på tomgang hver morgen (og ellers ved behov)

Så sant det er kaldt selvsagt, er et mareritt med skinnseter og kald bil..

Skrevet

Er det ulovlig å la en bil gå på tomgang??

Jeg tenker ikke på miljøhensyn, akkurat nå...

Men å kjøre med isete vinduer er iallefall farlig og ulovlig...

Ikke alle har kupevarmer ol....Her er det ikke ofte jeg har bruk for det heller!!

Skrevet

Tja, la oss si det sånn at jeg nekter å bruke masse penger på noe fordi naboen er for dust til å gidde å si i fra til meg. Det jeg irriterer meg over er at han faktisk er inne i bilen min og slår av tenningen. Han kunne sagt i fra. Da hadde det hele stilt seg anderledes.

Og ja, som sagt så kommer jeg heretter om jeg skal la bilen stå på tomgang til å låse bilen med reservenøkkelen.

Skrevet

Når naboen vår lar bilen stå på tomgang så spyr han eksosen rett mot vårt inngangsparti. Jeg kan ikke gå ut døra uten å måtte puste inn denne dritten. Kanskje det er noe sånt naboen din opplever også? I såfall har han all min sympati...

Jeg har forøvrig sagt fra til naboen min, og han setter nå bilen en annen vei.

Skrevet

Tomgangskjøring i eller ved bebyggelse er forbudt ifølge veitrafikklovens forskrifter om trafikkregler, paragraf 16.

Skrevet

Som sagt, sier naboen i fra så stiller saken seg anderledes. Men neida, det er han for feig til tydeligvis. DERFOR er jeg irritert.

Kan ikke se at det skal være noen grunn til at bilen min som en skjelden gang går på tomgang skal være i veien for dem. Dem hører den nok, men ærlig talt. Dette er ikke noe som skjer så ofte som en gnag i uka engang.

Skrevet

Jeg visste det. Nevner man at man lar bilen stå på tomgang for å få den litt var og isfri her inne, vil det med en gang komme kommentarer om at "det er ulovlig", "du forurenser" pluss alskens mer eller mindre kostbare råd om hva man skal gjøre for å ikke forurense. Vis meg det menneske som ikke har gjort det samme? Joa. Hun finnes sikkert her. Likevel. Det er ulovlig å ta seg inn i annens eiendom. Og hi kunne hatt en veldig god grunn for å starte motoren. Syke barn som skulle på legevakt feks.

Skrevet

Helt enig med deg. Sånn er det her inne. Og til tider er det ganske underholdende å lese enkelte svar. Skulle tro ganske mange her var stinne av penger. Det er ikke alle som bare kan gå ut og kjøpe dyre parkdresser, dyre dingser og andre ting når det passer seg.

Men vi er alle forskjellig uansett hva dere måtte mene.

Og ja, i denne saken her så mener jeg faktisk at dersom det irriterte naboen at jeg hadde bilen stående å gå på tomgang, så burde dem vært smarte nok til å si i fra til meg. At dem åpnet døren og skrudde av tenningen er å gå over streken. Jeg var ikke mere enn 10 m. unna. OG det er ikke hverdagskost at jeg gjør dette.

Men så barnslig som jeg er så ble jeg litt provosert av at dem var inne i bilen min, SÅ det kan godt hende at jeg hver morgen før jobb starter bilen og går inn igjen og venter mens den blir varm. Kl. vil da være 07.30 så så alt for tidlig er det jo ikke heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...