Gå til innhold

Sove ute i kulden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det noen som vet hvor grensen ca går for når de ikke kan sove ute lenger. Hun nekter å sove inne. Vi forsøkte i går, men det ble bare skriking. Med en gang hun kom ut sovnet hun. Men har pakket henne veldig godt inn med pose,teppe, ullskinn og gode varme klær. Har også smurt kuldekrem i ansiktet.

Men jeg har selv tenkt at grensen går ved minus ti,

Har dere andre noen gode råd eller tanker rundt dette? Har hørt at det ikke er så kaldt nede i vogna, men at det er noe med at de puster inn rå luft.

Hun er god og varm når vi tar henne inn etter timen i vogna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mia sover inne hjemme, men i bhg sover hun ute. De har utegrense på minus 10 for de små, og det synes jeg høres greit ut.

Skrevet

Da vi skulle hjem fra sykehuset fikk vi beskjed om at så lenge det ikke var kaldere enn -10 så kunne vi fint være ute. Sebastian sover bare inne nå, både hjemme og i barnehagen. Skal vi være ute over lengre tid (dvs mer enn til og fra bilen) har jeg forholdt meg til -10 regelen:)

Skrevet

Takk for svar. Fikk også bekreftet fra flere i barselgruppa at det er ved minus ti grensa går. Så da har vi latt henne sove ute så lenge for ikke å ødelegge rutinene for mye.

Skrevet

Tror det kan være greit. Vi prøvde å være ute i kaldere i dag, og det var litt småskummelt. Det var vel minus 14 i marka i dag, og vi gikk en times tid opp til Ullevålsetra. Kinnene til Mia ble knallrøde, og da vi kom inn ble de skikkelig rart hvite med en rød ring rundt. Det gikk heldigvis over til rødt igjen, men noen der sa at det var typisk for frostbitt, så da vet jeg at minus 10 nok er en grei grense å ha. Under det så blir vi inne eller har kortere turer ute.

• 3 uker senere...
Skrevet

Så lenge du smører med kuldekrem er ikke frostbitt det du burde være mest bekymret for ved å la småbarna være ute i kaldt vær. Grunnen til at de ikke skal være ute i kaldere enn -10 (er det 9.5 så hold dere inne da også... Det er ikke noe magisk ved 10tallet, så se an temperaturen) er at de små ikke klarer å varme opp lufta på samme måte som vi voksne klarer. Og da er det stor fare for at de kan fryse i luftveiene. Om du kjenner følelsen av å "stivne" i nesen i kaldt vær, kan du tenke deg den samme følelsen i halsen, nedover pusterøret. Det kan være livsfarlig.

Om barn "må" være ute i veldig kaldt vær, så legg et tynt teppe over ansiktet (det har visst inuitter o.l gjort i pulken til barna i alle år) og sjekk ofte at de puster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...