Gå til innhold

2-åring som nesten ikke spier

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har 2-åringen spist minimalt, og jeg blir så stresset og bekymret! I dag har han spist ei halv brødskive et par kjeks og en mandarin omtrent, og kanskje drukket et glass vann. Ikke middag og ikke kvelds, han nekter plent. Ellers er formen bra, men jeg ser på bleiene at magen hans er i ulage og det kan jo forklare dårlig matlyst.

Siden han har spist godt helt siden han ble født, blir jeg så bekymret når jeg ikke får i han mat. Hvor lenge kan han gå slik? Er det noen forslag til triks jeg kan prøve for å bedre matlysten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det bare er de siste dagene han har spist dårlig ville jeg ikke bekymret meg så mye. Alle mennesker har perioder der de ikke spiser så mye. Min lille har spist dårlig hele livet, og levde lenge på noen brødskiver og pittelitt frukt i løpet av en dag.

Noen triks har jeg alikevel lært meg, og de kan jeg selvfølgelig dele med deg:)

Lag figurer av brødskivene med pepperkakeformer

Prøv med litt nytt pålegg

La gutten få hjelpe til og smøre (stor stas og spise noe man har laget selv)

Fiskekaker, fiskepinner, minipizza, fylte horn, pizzaboller o.l er mat som barn ofte liker veldig godt.

Form grønnsaker, agurk med en liten mann i f.eks, eller lag et smilefjes på brødkivene.

Det finnes brødristere som lager figurer på brødskivene, det kan være morsomt.

Pasta"salat", med pasta, pølser og annet godt som barnet ditt liker kan være en grei lunsj

Grove pannekaker er en hit her.

Fruktsalat

Lompe med kot skinke, ost og noen melonstrimler

Matmuffins

Noen ting som kan være greit og teste ut. Hvis matlysten forblir borte ville jeg tatt en tur til lege for sikkerhetskyld. Men jeg nevner igjen at det ikke er farlig og ikke spise en hel arme i løpet av en dag. Barn spiser når de er sulten, kanskje han bare er lei av all julespisingen (hvis dere har spist mye i julen da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...