Gå til innhold

Hva gjør dere om barna ikke liker maten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere lager? Må de spise opp?

Må innrømme at jeg ikke tvinger mine små. Klart de må smake, men kan ikke tvinge maten i dem heller...

Eldstemann på 11år var så lei seg nå i romjulen. Er nemlig hos faren i dag, og der har dem alltid kalkun. Noe hun absolutt ikke liker. Hun brekker seg de gangene hun har smakt. Og faren nekter å lage noe annet til henne. Synest det er forferdelig trist for henne jeg da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med faren hennes, jeg lager ikke noe annet og det er jo annet på bordet enn kalkun antar jeg. Det er ikke noe usmak på kalkun, så det ser jeg ingen som helst grunn til ikke å like.

Mine må ikke spise, men får ikke noe annet. De må vente til neste måltid, lager ikke mat mellom måltidene heller.

Skrevet

Nei jeg tvinger aldri, men da får han heller ikke noe annet. Hun kan vel spise ris og saus, eller hva enn tilbehøret er?

Skrevet

Tvinger ikke i ham mat han ikke liker, men han kommer ikke til å få servert noe annet. Da får han heller spise tilbehøret.

Skrevet

Lager ikke 2 middager, må spise det han får!

Men han spiser både julemiddag og det meste!

Skrevet

Hadde nok varmet noen medisterkaker eller pølser jeg da. Pleier ikke lage to middager jeg heller, men respekterer det at hun ikke liker kalkun.

Skrevet

Ser ingen grunn til å tvinge i noen noe de ikke liker.. Tviler på at vi voksne sitter og spiser noe vi ikke liker..

Hvis han ikke liker det, så spiser han tilbehør (potet, saus og grønnsaker)...

Gjest Mammamoms med prinsesse
Skrevet

Jeg synes barna godt kan smake en liten bit, men tvinging, nei!

I min oppvekst var det stort sett gulerøtter som var grønnsakene vi spiste, noe jeg ikke likte, men middag etter middag ble jeg tvunget til å spise litt gulerøtter. Det varte i flere år, og jeg ble ikke noe mer glad i det av den grunn. Til slutt ble det så ille at jeg bare brakk meg.

Nå har jeg lært å spise litt gulerøtter, men noen stor favoritt har det ikke blitt. Men spiser noen biter da.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Her tvinges ingen til å spise eller smake på noe som helst. Vi oppfordrer til å smake, men ingen tvang. Men vi lager ikke egen mat til den som ikke liker noe. Da får de spise poteter og grønnsaker eller bare poteter eller noe sånn.

Skrevet

På nyttårsaften syntes jeg man kan lage noe alle liker og hvis man på forhånd vet at noen ikke liker det man skal ha til middag bør det gå ann å lage noe annet. Alle skal kose seg på nyttårsaften, spesielt barna.

Skrevet

Enig med "Veronica,Victor&Adelina<3" her.

Om noen voksne her ikke hadde likt kalkun hadde vi også servert noe annet i tillegg. I svigerfamilien til min bror serveres det både ribbe og kalkun; de er da mange hver nyttårsaften og ikke alle liker kalkun.

Skrevet

Hvis jeg skal ha barn til bords prøver jeg å lage noe alle spiser. Jeg synes det er utrivelig å skulle tvinge barn til å spise noe de ikke liker, eller lage mat jeg vet de brekker seg av. Skal jeg ha barna med på festen tipasser jeg festen barna, ikke omvendt.

Skrevet

Ser ikke helt problemet med å steke en pølse, medisterkake el. til henne slik at alle kunne nye et godt måltid på nyttårsaften. Tviler på at de hadde hatt kun kalkun hvis en av de voksne ikke likte det. Synes det er trist å sitte kun med potet og tilbehør også eller å være sulten.

Greit at barn skal smake, men det er lov å ikke like alt.

Skrevet

Synes det er helt sykt at noen kan mene at unger må spise mat de brekker seg av... fordi det ikke finnes usmak på maten. Dette er da helt individuelt og har mye med konsistens å gjøre. Når jeg var liten var det masse jeg ikke spiste, men i dag er det veldig få ting jeg ikke liker. Disse spiser jeg heller ikke selvfølgelig.

Jeg har 3 jenter. Eldste har vært håpløs siden hun var 1 år, men kommer seg stadig nå når hun har rundet 10. De 2 minste på 2 og 4 er omtrent altetende. Så forskjellig kan barn av samme familie være.

Å tvinge unger til å spise mat de brekker seg av tror jeg ikke bringer med seg noen former for positive gleder i forhold til mat.

Skrevet

Tvangsforing har jeg lite sans for.

De må ta på litt av det meste på tallerken om vi serverer i skåler e.l (ofte serverer vi maten ferdig på tallerken). Det er fint om de smaker. Liker man ikke, så er det greit, men det skal fortsatt på tallerkenen og det kan være lurt å smake igjen.

Å lage annen mat er ikke aktuelt, men er det en rett de har forsøkt og faktisk ikke liker er knekkebrød et alternativ.

Til spesielle anledninger, hvor maten jo gjerne er en stor del av den felles hyggen ville jeg synes det var litt underlig å lage en rett noen av familiemedlemmene absolutt ikke liker.

Men vi har vanvittig lite kresne unger, så det har aldri vært noe særlig av et issue her. Fireåringen digger sushi, indiske sausegryter og skalldyrsalat, liksom.

Skrevet

jeg bestemmer hva, mini bestemmer hvor mye.

God regel her i huset.

Jeg serverer ofte ting på tallerkene og gir lite oppmerksomhet på om han liker eller ikke liker.

Har tydeligvis gjort en god jobb, for han spiser alt!

Løk, blåskjell, alle typer grønsaker, indisk, kinamat, etc...

Skrevet

Her var det en som ikke ville ha kalkun - men en tur på gulvet for å hente noe som falt ned - og jeg blandet det inni resten av maten.. *vips* så var det gjort.

Og mamma hadde stappa i noe kjøttdeig inni kalkunen som han ville ha...

Tallerkenen ble tom den..

Skrevet

her i huset har vi en som ikke liker noe nesten. han blir snart 10 år å er gankse håpløs i mat veien. og har altid vært det.

men han må smake på alt så er det selvsagt lov å si at han ikke liker det. er da ting jeg og ikke liker.

på sånne dager som i jula og på nytt år lager jeg noe han liker. han er ikke altid så glad i kjøtt og slik men spise da mer poteter med saus og gulrøtter. så velger jeg tilbehør jeg vet han liker. syns detr er en grei måte å løsedet på.

evt steike en pølse eller noe sånn lett og ha til i stede.

Skrevet

Ingen her spiser mat de ikke liker. Det smakes på maten og liker du det ikke spiser man resten feks. tilbehøret. Til høytider og bursdager serveres mat alle liker....

Skrevet

Til festmåltider så sørger vi for å alltid ha noe ekstra til ungene, feks pølser og medisterkaker hvis vi skal ha pinnekjøtt.

Noen mener sikkert vi skjemmer bort ungene, men er ikke for å tvinge i barn mat, eller la dem sitte sulten. Mine foreldre gjorde det samme, eneste kravet de og vi stiller er at de smaker på maten, hvis de ikke liker det er det greit. I dag spiser jeg det som serveres og liker det meste. Sønnen min på 10år spiser nå det meste han også. Han var utrolig kresen tidligere i perioder, men tålmodighet og oppmuntring har ført fram.

Skrevet

Jeg synes at det er utrolig hvor prinsippfast man skal være...og synes at det skal være lov til å tenke litt selv. At barna ikke får noe alternativ til den maten vi serverer hvis vi på forhånd vet at de ikke vil spise akkurat det, så synes jeg at det er utrolig kjipt gjort. Snakk om å vise hvor stor makt vi har over barna som foreldre.... Vi hadde aldri gått med på at mannen vår serverte noe han på forhånd dette får du værsågod spise! Eller så får du ta deg et knekkebrød...eller?

Hvis man VET at det er en spesiell ting som barnet ikke liker, men at det er mye annen mat som det liker, så lager vel man noe annet til dem?

Når det er sagt, så synes jeg absolutt at "kresne" barn bør smake på forskjellig mat, det må de ihvertfall her i huset. Men jeg vet etterhvert hva mine barn ikke liker, for det er de samme tingene de prøver å smake på gang etter gang men som de faktisk ikke klarer å spise.

Så jeg sier: server jenten noe annet enn kalkun! Enten får de voksne velge noe annet, eller så kan de lage noe annet til jenten. Hvorfor skal hun måtte spise bare saus og tilbehør på en nyttårsaften?

Skrevet

Det kommer faktisk litt an på. Til "store" dager hadde jeg nok lagd noe annet til den som absolutt ikke liker det vi skal ha. Men det hadde ikke blitt grandis for å si det sånn. Synes ikke at de skal straffes dersom de absolutt ikke liker maten.

Knekten her brekker seg av laks, da får han faktisk noe annet de gangene vi spiser det. Alternativet er jo da at han bare må spise poteter og grønnsaker. Greit nok det, forsåvidt, men han har virkelig prøvd og han liker det ikke. Ser an hva vi skal ha litt, jeg...

Skrevet

Lar dem få noe annet. Negative matopplevelser gjør mer skade enn nytte. Jeg har litt forakt for gestapoforeldre som skal tvinge barn, eller straffe dem med at de ikke får mat. Toskeskap.

Skrevet

Hos oss på både julaften og nyttårsaften så er det fast tradisjon med pinnekjøtt... gutten vår på 7 liker ikke dette, og heller ikke min mor. Vi lager noe annet til de, kunne ikke falt meg inn at de ikke sku fått noe de likte på slike kvelder :)

Er ofte vi lager ekstra mat te gutten vår fordi han er veldig kresen (liker ikke pizza, lasagne, de fleste gryteretter, rein fisk, pinnekjøtt osv), synest ikke noe om å tvinge i han mat når vi tydelig ser det omtrent kommer oppigjen når han smaker... I helgene har vi også stortsett 2 sorter brød...vi liker å "skeie" ut med hvitt brød i helgene men det liker ikke han, er bare grovt brød han spiser!

Så ja, jeg lager mat tilpasset dem som skal spise hos oss... og det gjør meg ingenting :)

Skrevet

Jeg Lager ikke noe annet til barna, har 4 barn og da hadde jeg jammen måtte bodd på kjøkkenet. Vi har det slik at det går ann å foretrekke noe litt mindre enn noe annet... Dvs at har vi kalkun og dersom et av barna ikker er så glad i de kan de velge å bare ta en liten bit eller ikke noe og helle spise av tilbehøret. Slik at vi hatt det lenge og nå spiser de nesten alt. Guttungen på 10 spiste ikke kjøtt for 2 år siden, nu spiser han alt og syns de er kjempe godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...