Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #1 Skrevet 31. desember 2008 Jeg og en veninne satt og tok et par glass vin da hun begynte med å diskutere en felles veninne av oss, som har et barn på 4 år, det samme som min sønn. De har begge gode jobber, mye penger, et særdeles flott hus og fin "fasade". De er svært gode foreldre for sitt barn etter min mening. Hun er kjempeflink til å oppdra og er aldri sint, selv om hun har klare grenser. Jeg har ofte vært misunnelig på hennes tålmodighet med barnet. Men... Pappaen liker å bruke cannabis som avslapningsmiddel. Han drikker ikke alkohol, men velger å ta seg en "joint" noen ganger på kveldene, ofte et par ganger i uka(helg). Dette kan ingen tro, uten oss som vet om det. De fremstår som meget velstående(og det er de jo også) og oppegående(noe de også er). Mammaen røker såklart ikke, men jeg vet at hun kan ta seg noen glass vin, også hun på kveldstid flere ganger i uka. Det er aldri snakk om fyll og rus hos dem, de bor i et ganske godt nabolag også, så det ville jo uansett ikke virke anstendig. Det som er greia er at jeg kjenner denne familien langt bedre enn veninna mi som jeg diskuterte dette med. Jeg synes det er greit at pappaen gjør dette, og at mor ikke "flykter" avgårde med barnet av den grunn.. Jeg vet at hun ikke godtar det og at de er mye uenige. Jeg vet også at hun er endel lei seg pga det, og sliter med at hun tror hun er en dårlig mor for barnet sitt(noe hun overhodet ikke er!!!!) pga at hun lar ham få lov til dette, et par ganger i uka på et lukket rom. Hun sier og jeg vet, at mannen er oppegående selv om han gjør dette. Det vises heller ikke på ham. Han har en veldig stressende jobb. ' Hun jeg diskuterte med, mener at dette er omsorgssvikt. Noe hun også har fortalt hun det gjelder. Ja, hun mener at hun ska gå ifra mann og barn, siden mannen nekter å slutte helt med dette. Hun er svært glad i ham, de er gift og han er en kjempegod pappa. Synes det er litt å ta i å kalle dette for omsorgssvikt FORDI: Jeg vet også at hun jeg diskuterte med, som ikke bor med barnefar men en annen mann, drikker både 3 og 4 ganger i uka. Hun jobber ikke, er ikke en dårlig mamma, men som sagt sitter ofte oppe om kvelden og drikker. Ofte blir hun full også og lar kjæresten stå opp med barnet. Hun har ofte vært i skikkelig bakrus på både tirsdag og onsdag morgen. Dette forsvarer hun med at HASJ er ulovlig, alkohol er ikke det. Jeg mener at hvis hun kan kalle den andre veninna vår for en dårlig mamma som bedriver omsorgssvikt, da gjør hun det ihvertfall selv. Hva mener dere?
Gjest -<<- Skrevet 31. desember 2008 #2 Skrevet 31. desember 2008 Jeg synes det er temmelig uproblematisk at foreldre benytter cannabis som rusmiddel, og har full forståelse for at folk velger dette fremfor alkohol. Men jeg synes man i ethvert parforhold bør være noenlunde enige om rusbruk, og at de nok burde jobbe med dette. Uten at det behøver ha noe å si for omsorgsevnen deres. Det er også verdt å ta med i vurderingen at ulovlige rusmidler gir en signaleffekt, og det er utrolig hva unger får med seg - men fortsatt ikke omsorgssvikt. Om hun du diskuterte med bruker å være full mens hun er den som har ansvaret for ungen, høres det langt mer problematisk ut.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #3 Skrevet 31. desember 2008 Alkohol er LANGT mer skadelig en cannabis på alle måter. Ikke alt som står i loven burde stå i loven. Sambo røyker også hasj innimellom og han er en fantastisk tilstedeværende pappa for begge barna med god jobb, og et flott ytre og indre.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #4 Skrevet 31. desember 2008 Diskusjonen om skadeeffekt og "sunnhet" av alkohol vs cannabis har vel pågått i årevis og fortsatt har mange veldig delte meninger om dette. Hvem som er god mor og ikke samt hva som er omsorgssvikt er det vel alltid delte meninger om utifra menneskers forskjellige verdisynspunkter. Konsekvensene derimot hvis man blir tatt for å ta seg en joint i huset sitt hvor det er småbarn tilstede kan derimot være ganske stor, fordi det er ulovlig og veldig uglesett, spesielt for barnevernet, og før noen legger ut en eller annen historie om at "jeg kjenner en som ble tatt og alt gikk bra allikevel" historie så er faren for bøter, fengsel og muligens at faren mister omsorgsretten tilstede. Jeg personlig ville valgt å ikke bedrive ting som setter min omsorgsrett for barnet mitt i fare. Jeg personlig hadde ikke godtatt at min samboer og mor til mitt barn hadde drukket mer enn "med måte" titt og ofte og dette er gjensidig. Selvfølgelig tar vi oss en fest i ny og ne hvis vi får barnepass. Som foreldre mener vi at vi skal være i stand til å gi omsorg for barnet vårt på heltid, ikke deltid. Men dette er vår mening, så for all del om det er andre som er totalt uenige med vårt syn så fint for dere Hvem som er verst av pappa som er snill og har god jobb og en fin fasade men som roer seg ned på cannabis VS mamma som sitter hjemme (og muligens ikke gidder å skaffe seg jobb?) å drikker på seg bakrus så kjærsten må sørge for barna på morgenen er et godt spørsmål. I mine øyne er de begge idioter.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #5 Skrevet 31. desember 2008 herregud så trangsynt du høres ut...begge to er idioter...utrolig at det går ann å måle en persons verdi utifra så lite kunnskap. Personelig tror jeg ungen til alenemora er verst ute
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #6 Skrevet 31. desember 2008 jeg syns mammaer og pappaer har "plikt" til å følge loven... fordi konsekvensene er så store om man blir oppdaget..de kan miste barna i verste tilfelle.. jeg ville ikke tatt noen sjanser der nei.. Så kan man diskutere faren ved alkohol/cannabis og annen rus uten å blande inn barn... snakk med din venninne som er gift med han som bruker canabis en gang til, og forklar for henne at du syns dette er vanskelig. Det er ett dilemma å få innblikk i slike hjem som har hemligheter... ikke lett situasjon du er kommet i... lykke til
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #7 Skrevet 31. desember 2008 Detta skjønnte jeg rett og slett ikke,mulig jeg er dum men... Jeg kan jo prøve å forstå: Mamma og pappa er gift og har masse penger. Pappa har han veldig stressene jobb så når ungen på 4 år har lagt seg røyker han litt hasj får å roe nervene. Mor syns dette er fryktelig så hun rorer nervene med litt vin.... Jada det må jeg si,vrkelig gode foreldre!! skikkelig gode forbilder... Detta blir sikkert en fin familie når ungen blir tenåring... Trenger ikke gå å få seg dårlig venner,kan jo bare få litt hasj av pappa... Du som kjenner denne familien burde ta ansvar å gjore noe med saken!!!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #8 Skrevet 31. desember 2008 de mister da ikke barnet selv om han tar seg en joint en gang i uka...hahahahah og hun er da ikke i en vanskelig situasjon heller. ler så jeg griner av mye jeg leser her inne! hun viser da på ingen måte at dette er et problem for henne. det er alle snerpene som har problemer...
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #9 Skrevet 31. desember 2008 jeg jobber i rusmiddeletaten og sett mange papper som må avendes før de får samvær med barna igjen.... kall meg gjerne hønsehjerne om du vil men igjennom jobben min ser jeg at du mer eller mindre kan miste omsorgen for barna ja... Ikke for en joint en gang i uka, men mange i fine jobber med flott fasade gjør det for å holde ut... og en joint blir fort mer... og utvikler seg fortere enn man aner.. Så vær forsiktig!!!! Bedre å være snerpete og nøktern enn å havne på kjøret...selv som godt voksen, med flott familie for ikke snakke om en fin fasade utad!!!!! men alle velger sine liv...men få tenker på konsekvenser og hvordan en avhengighet starter... Beklager å si dette men som sagt ingen planlegger avhengighet.. jeg ser det daglig!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #10 Skrevet 31. desember 2008 du vet tydeligvis ikke helt hva du snakker om 20:53.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #11 Skrevet 31. desember 2008 Skal det være bedre for barna å være skilsmissebarn enn å ha en far som røyker en joint en gang i uka?
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #12 Skrevet 31. desember 2008 tja, jeg ble ganske lettet da mine foreldre skilte seg!!! Tror det er ganske individuelt jeg hvordan skilsmissen er, hvordan samlivet mellom mor og far er, og ikke minst hvordan denne jointen hver uke utvikler seg og tro det eller ei, det går ut over barnet...
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #13 Skrevet 31. desember 2008 Narkotika er ikke bra. Ring bv slik at dette tar en slutt.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #14 Skrevet 1. januar 2009 Det ene er iallefall ikke bedre enn det andre.Merkelig at noen her inne synes det. Spesielt avholdsfolk, som går god for en joint. Hva med å holde seg unna alt isteden? Er ikke det en smule bedre, enn å stadig forsvare det som er kriminelt? For det er jo nettopp det det er å bruke cannabis.
Gjest -<<- Skrevet 1. januar 2009 #15 Skrevet 1. januar 2009 De aller fleste synes jo det ene er bedre enn det andre, ellers hadde vel langt flere brukt begge deler? Og hvorfor er det spesielt merkelig å synes at cannabis er å foretrekke dersom man ikke drikker alkohol? Hvorfor i alle dager skulle det være problematisk å ønske en lovendring når man er uenig i loven? Det at noe er kriminalisert på et tidspunkt betyr da virkelig ikke at det er riktig å kriminalisere det. Visste du at homofile menn i Norge frem til på syttitallet kunne straffes for å ha sex?
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #16 Skrevet 1. januar 2009 Du skriver det aldri er snakk om fyll og rus hos de, men rusa blir man av hasj uansett så det faller det på sin egen urimelighet å påstå! Jeg er vokst opp med en stefar som kosa seg med hasj innimellom og jeg skulle veldig gjerne vært det foruten! Jeg hadde ikke akseptert det fra min mann og jeg aksepterer det heller ikke av mine venner!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #17 Skrevet 1. januar 2009 Selv røyker jeg ikke, og har heller aldri gjort det (annet enn lovlige sigaretter da..) Men vet da såpass om cannabis at jeg ville foretrekke en mann som røyker en joint, enn en som drikker seg dritings... Og det er forskjell på en joint (du kan forresten lage den så sterk du vil, avhenger også av hva du røyker) og på å røyke bong eller bøtte vettu... Ikke alle blir fullstendig ute om de tar en joint...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #18 Skrevet 1. januar 2009 Signerer bare Pilas kloke innlegg jeg:)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #19 Skrevet 1. januar 2009 Jeg er selv fullstendig motstander av bruk av cannabis og andre ulovlige stoffer, men jeg syns det virker som mannen i dette forholdet klarer å ha kontroll på livet sitt og narkoforbruket. Så lenge hun kan stole på at han kommer seg opp om morgenen, skjøtter jobben sin slik han skal, tar inn lønn, er snill med barna og bidrar i sin grad i forhold og hjem syns jeg ikke dette er omsorgsvikt. Det er langt verre ting enn dette. Han er tydeligvis en god far.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #21 Skrevet 1. januar 2009 Synes det er trist lesing. At foreldre/par må ruse seg på ulovlige/lovlige stoffer for å klare å slappe av. Er det ikke da noe helt riv ruskende galt i den "perfekte" fasaden som her beskrives? Hva med å ta tak i egne liv, og ta ansvar for både seg selv og barnet sitt.. Å lese at flere av dere synes at det å røyke cannabis er helt fint, er også skremmende synes jeg. Uansett hvor uenige dere måtte være i lovverket. Det er der, og det er det barna våre skal forholde seg til. Hvorfor ikke prøve å lære dem forskjellen på lovlig/ulovlig? Fordi det er for vanskelig å være foreldre for noen kanskje?
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #22 Skrevet 1. januar 2009 Halvbroren til mannen min måtte avlegge tisseprøver etter at det var slutt med sambo. Hun hadde nemlig sagt fra til bv om at han brukte narkotika. (HASJ) Han sluttet ikke og fikk kun omgang med barna under tilsyn. Så jeg sier... det er bare å samle bevis før dere går fra typen, dette kan man faktisk bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå