Gå til innhold

Fyrverkeri er no' ordentlig dritt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så er den store galskapskvelden her igjen. Igjen kommer mange mennesker til å skyte tusenvis av kroner til himmels, for noen sekunders lysglimt og smell. Hvorfor gjør vi det? Jeg klarer med min beste vilje ikke å forstå hvorfor. Heldigvis går det bra de aller fleste gangene, men hvert eneste år ender det opp med at mennesker lemlestes og at boliger brenner.

Heldigvis er min mann og jeg veldig enige om at fyrverkeri er idiotisk, så her i huset er det ikke diskusjonstema en gang. Ute har vi masse fakler og gullet har vært ute med stjerneskudd, så er vi ferdige med denslags.

Godt nytt år, alle sammen, med en bønn om at årets nyttårsskader blir så små som mulige. Forhåpentligvis går det litt bedre i år, når raketter med styrepinne heldigvis er forbudt. Jeg håper virkelig at alt fyrverkeri i privat regi snart blir forbudt.

Sorry til alle fyrverkeri-elskere! Håper dere får en fin og skadefri kveld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er baksiden av forbud er at folk uansett får tak i det.... og da under enda mindre kontrollerte former. Et totalforbud tror jeg heller ikke blir en realitet før kommunene eventuelt lager et opplegg for alternativer. Noe de fleste kommuner faktisk ikke har råd til. Her skal mannen ha et skikkelig fyrverkerishow for venner, naboer og familie klokken 24. Synes det er bedre enn at alle skal stå midt i et boligfelt og skyte løs. Hvis alle som håndterte fyrverkeri var edrue ville det neppe blitt så mange skadet heller.

Skrevet

Jeg er så enig med deg! Masse folk som skader seg hvert eneste år også, på tide med et forbud og la heller kommunene sende opp av proffe folk!

Vi har ikke kjøpt fyrverkeri på mange år.

Skrevet

De fleste kommuner har jo ikke penger til å ha et profesjonelt show som fort koster 100-200 tusen kr.

Skrevet

Det er jo bare å sette av noen få promille av skatten til folk i desember. Hadde gladelig betalt for et "show" jeg.....

Skrevet

Det er jo ikke noe å sette av for mange for de fleste går med dundrende underskudd....... så selv om summen bare er en dråpe i havet av det totale budsjettet vil det nok ikke bli prioritert.....

Skrevet

Men hva er vitsen med nyttårsfyrverkeri, liksom? Bare noen lysglimt, masse støy og masse søppel. Og lemlestelse og branner, altså. Fatter ikke poenget!

Skrevet

Jeg bor i en bitteliten kommune, men om alle hadde ofret en hundrelapp ( av skatten) hadde kommunen hatt 600 000 kr til fyrverkeri og det bør jo holde....

Skrevet

Det er morsomt vel! :)

Skrevet

Hvordan klarer du å rettferdiggjøre stjerneskudd og fakler, men ikke raketter?

Hm, det står jo på pakken med stjerneskudd at en skal bruke beskyttelsesbriller, gjør dere det?

Fyll og raketter hører jo ikke sammen, det er vel som regel der det skjærer seg, men fyll passer jo generelt dårlig samme med det meste, gjør det ikke?

Skrevet

Haha... tenk om vi faktisk brukte beskyttelsesbriller, da! Og fakler, altså fakkelbokser, de står faktisk helt rolig på bakken, de, da...

Skrevet

Tenkte på det samme, hehe. Har aldri sett en fakkelboks eller et stjerneskudd fly inn på en veranda eller et vindu for så å antenne et hus/leilighet....

Hverken med eller uten fyll.....

Skrevet

Broren min flyttet på en fakkel hos oss for noen år siden.... heldigvis måtte jeg ta meg en røyk før jeg skulle legge meg.... han hadde nemlig flyttet den så nærme huset at det hadde tatt fyr. Så ergo like potensielt farlig som en rakett i mine øyne. I fjor var det vel faktisk et barn som ble skadet av stjerneskudd.

Skrevet

En ting er jo skadene fyrverkeri og også stjerneskudd forårsaker, selvfølgelig med god help av berusede uvettige personer som bruker det. Men tenk om man kunne brukt like mye penger på å hjelpe fattige/uland/krigsofre og denslags som man gjør på fyrverkeri. Da hadde verden vært et litt bedre sted for mange.

Det er for meg helt vilt at folk med viten og vilje sprenger av hundrevis av kroner pr.pers for 5 minutters morro, og samtidig mener at det f.eks er dyrt å være plan fadder.

Her i huset har det aldri vært, og kommer aldri til å være fyrverkeri.

Skrevet

Det var jo broren din sin feil, ikke fakkelboksen.. Fyrverkeri kan gjøre stor skade, enda det brukes helt riktig.

Noe av det som irriterer meg mest er at det tydeligvis er helt umulig for folk å vente med oppskytinga til ca kl 24, 31. desember! Er det nødvendig å fyre opp helt fra man har fått greiene i hus?! De er jo som små drittunger som ikke klarer å vente..!

Skrevet

Til dere som lo litt av beskyttelsesbrille-kommentaren min: det står faktisk på pakken at man skal bruke beskyttelsesbriller når man bruker stjerneskudd, så hvis argumentet mot fyrverkeri er uvettig bruk at at en ikke følger anvisningene så burde jo det gjelde for feks stjerneskudd også.

Er det OK å kjøpe raketter hvis man er planfadder?

Hilsen en som er mett og god, med fet lommebok siden hun bare kjøpte stjerneskudd som er brent opp - uten briller-, og gleder seg over de andre som har raketter som er sendt til værs.

Skrevet

Jeg misliker også fyrverkeri. Mennesker blir skadet, verdier går tapt, dyr tortureres og det er en latterlig sløsing med penger. Flotte greier altså...

Skrevet

Snakker om at det er bra med forbud mot pinneraketter pga skader..

Snakket med en ambulansesjåfør på jobb idag.. Kom innpå dette med raketter.. Han kunne fortelle at han hadde opplevd 1 gang at det var noen som ble skadet av slik rakett, men desto flere som var blitt skadet pga batterier..

Men enig i at det burde vært forbudt, og heller hatt en skikkelig oppskyting i kommunen av folk som kan det, og gjør det under kontrollerte former! Men så var det de penga da...

Skrevet

Selvfølgelig var det broren min sin feil, men det er som regel mennesker sin feil når noen blir skadet av raketter også.

De som ikke venter er jo gjerne de med små barn som skal legge seg.... irriterer meg mer de som begynner igjen 1. januar.

Skrevet

Jeg har aldri hatt særlig forhold til fyrverkeri. Er vokst opp med en mamma som hatet det. År etter år sto jeg og mine søsken med stjerneras i hendene og så på naboenes fyrverkeri...

Kjøpte ingenting i år heller.. Mannen bryr seg lite også...

Og dattera vår er så redd at jeg har bare lyst å gråte når jeg ser redselen hennes. Kvelden vår har bestått av å trøste og berolige henne mens hun har trykket ansiktet inn i brystet vårt... Hun sovnet svett og utmattet slik etter mye gråt og skjelving... Fatter ikke hva jeg skal gjøre med denne redselen..

Så jeg synes fyrverkeri er noe dritt!!!

I tillegg til at det koster masse penger som går opp i røyk, er det mange mange barn og dyr som har en grusom kveld på en kveld som denne...

Og det må gjerne bli totalforbud for meg...

Skrevet

Det er visst bare meg og datteren min som hvert år koser oss til synet av rakettene over Oslo?

Vi har hatt en fin kveld i allefall :)

Skrevet

Neida jeg elsker det:) Under de rette forholdene selvfølgelig.

Skrevet

Det er opp til enhver enkelt hvorvidt vi bruker penger eller ikke på de.

Hva så om vi "bruker opp" 200kr på ett batteri? Eller 500,- på tre batterier?

Eller 20,- på stjerneskudd?

La vær å kjøp dere som ikke vil. Om JEG eller naboen kjøper, så gjør vi det fordi vi vil.

Jeg kjøper ikke til jeg drukner i gjeld - jeg kjøper litt for morroa sin skyld.

(Du som sa: "tenk på alle de som ikke har penger, blabla" - jeg står ikke til ansvar for alle verdens folk! Jeg sender penger til en fadder. Om jeg setter av penger for å skyte opp tre batterier og ta del i feiringen inn i det nye året - så er dette MITT valg.)

Jeg drikker ikke - fyrverkeri og fyll hører ikke sammen. Heller ikke fyll og barn.

En nyttårsfeiring ville den som egentlig sendte opp raketter ta seg en øl ved maten. Det ble med en øl - men det var en annen som tente opp rakettene. For sikkerhetens skyld.

Jeg synes det er urettferdig at folk som drikker skal få ødelegge for oss som kjøper oss 2batterier og 2pk med stjerneskudd, og sender opp kl 0000.

Jeg har ikke drukket annet enn pepsi max, jeg tente på et batteri og trakk meg unna så fort lunta antente.

Jeg lot batteriet stå i 10min før jeg gikk bort og sparket det neddi skråningen og sparket over snø så ingen barn/ungdommer ville se den. Selv om den var påtent og egentlig ferdig. Men, jeg tar ikke noen sjanser. Imrg går den i søpla.

Tror ikke forbudet med styrepinne gjør så mye, det er i batteriene man får de ordentlige drønnene.

Styrepinnen sørget bare for at den kom lenger opp i lufta.

Har aldri kjøpt styrepinne heller her i huset. Kjedelig å sende opp 10små - enn å tenne på tre store batterier.

Det beste er at sønnen min likte det.

Han koste seg.

Jeg elsker nyttårsaftenen, men jeg vil gjøre ting rett. Og Daniel skal læres opp med de tingene jeg er blitt lært opp til.

Fantastisk start på det nye året, med å se himmelen lyse opp i farger :)

Gleder meg til neste gang!

Skrevet

Hehe...selvfølgelig er det greit å skyte opp fyrverkeri om man er planfadder. Det var akkurat det jeg mente!

Her jeg bor var det så mye smel og drønn at det hørtes ut som om det var krig. Vesla våkna og jeg kunne ikke annet enn å forbanne nabogutten på noen og 20 som smalt å styra fra klokka 20 på kvelden.

Å ja...hva med alle dyra rundt om kring. Di må jo bli forferdelig redde..ikke bare Fido, men alle dyra.

Flyktninger som forbinner lyden av raketter med krig...unødvendig å minne dem på det.

Ja klart må folk bruke pengene sine på hva di vil, å jada, veldg mange er forsiktige med sitt fyrverkeri å venter til kokken er midnatt. Hipp hurra for det.

Jeg syns bare det er så utrolig dumt, trist, teit og idiotisk å smelle hundrevis av kroner i luften for 5 minutters glede av å se disse rakettene som selden er noe å skryte av.Jeg syns det er en helt uforståelig skikk. Det er hva jeg mener. At flere går så veldig i forsvar syns jeg er merkelig. Føler man kanskje at det er noe rett i hva jeg sier og man vil rettferdiggjøre seg selv? Bare lurer? Mener ikke å tråkke noen på tærne.

Skrevet

Det er nå en gang 100% frivilllig i dette landet om man vil kjøpe fyrverkeri eller ikke da. Så jeg skjønner ikke helt hva det er å bry seg om.

Her ELSKER vi fyrverkeri, men kjøper svært lite selv. Hadde kjøpt for 300 kr i år. Vesla fikk stjerneskudd og hadde stjerner selv i øynene:-))) Hun var helt paralysert og elsket det hun så.

Lillesøster på 1,5 år lå inne og sov søtt i sengen sin. Jeg stod med babycallen inntil øret for å evt høre henne;-)

Syns det er litt trist hvis det blir totalforbud, men forstår at det er forbud i sentrum av byer, det er det her. Totalforbud i sentrum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...