Gå til innhold

Et spm til dere som har laget hjemmelaget karamellpudding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det står at puddingen skal avkjøles i formen, setter dere den inn i kjøleskapet da? Smeltet først sukker i pannen og hadde dette i bunnen av formen, når jeg da helte over som er ganske kald så stivner jo sukkeret. Bare spent på om dette løser seg opp igjen eller om jeg har gjort feil. Settes formen i kjøleskapet må jo sukkerlaket stivne til knekk og det skal det jo ikke.

HJELP? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et psm til, hvor stivnet skal den være når den tas ut av ovnen? har stått en time men det er ikke mer enn en snerk på toppen.

Skrevet

Hvordan ble den?

Jeg har aldri laget karamell pudding hjemme? Var det enkelt? Ble den god?

Skrevet

Hei!

Det er veldig enkelt å lage, men tar litt tid. Jeg har begynt å bruke 1-2 ts vanlijesukker istedenfor fersk vaniljestang. Sukkeret blir til knekk med en gang det kommer i formen og avkjøles. I ovnen blandes det på en måte med æske slik at det blir en deilig saus som ikke stivner i kjøleskapet. En vellykket dessert som bare alle må like spør du meg.

Her kommer oppskriften:

6 dl H-melk

1 ss sukker

1 delt vaniljestang

Kokes opp i en gryte hvor melkemat ikke svis. RØR underveis så det ikke svis. Avkjøl i 10 min.

4 egg vispes lett sammen og tilsettes i melkebladingen i en tynn stråle etter avkjøling mens det røres.

1,5 dl sukker smeltes på full varme i en kjele. Bruk TREØSE siden plast vil smelte og metall lede varme. For dette er farlig varmt!!! Tøm det smelta sukkeret i en ildfast form. Sukkeret blir til knekk med det samme.

Melkeblandingen tilsatt egg siles over i ildfastform (hvor sukkeret har stivnet til karamell)

Formen settes i vannbad (i en langpanne) i ovnen på 120 grader i 1,5 time. Avkjøles litt på benken før den dekkes til og settes i kjøleskapet.

Nyt den!!

Anita

Skrevet

NB! Sukkeret svis lett og smaker da brent. Husk at det skal smelte og ikke koke, rør hele tiden!

Skrevet

Den ble nydelig :) Fikk den klar til kvelden og fikk masse skryt for den.

Jeg har fått tips på slike oppskrifter, bytt all melk med fløte for da blir de fantastisk. Laget med bare fløte og den ble kanongod! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...