Gå til innhold

Er alkolisme arvelig??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan være kraftig arvelig disponert for typer alkoholisme, men det er ikke direkte arvelig.

Den sosiale arven er vel så sterk, barn som vokser opp med alkoholiserte foreldre har økt sjanse for selv å utvikle alkoholproblemer.

Skrevet

Ja, til enn viss grad har vel forskere funnet ut. I noen familier er det mer alkoholisme enn andre, og barn av alkoholikere har lettere for å ty til rusmisbruk enn andre.

Skrevet

Jeg vil ikke tro at alkoholisme er arvelig..meeeeeennnnn

Jeg vet om noen som har hatt alkoholiserte foreldre ( ene forelderen) og besteforeldre, som desverre er i ferd med å havne i samme løypa som de.

En jeg kjenner som er alkoholiker, vokste opp med foreldre som og var alkoholikere/drankere. Og han vokste opp med at alkoholen gav liv og humør i heimen, for uten alkoholen så var det stille, alvorlig og foreldrene "kalde". Så han har vokst opp med at alkohol var "bra"..er det jeg er blitt fortalt av x-kona hans.

Skrevet

"sykdommer" som står på viljestyrke ville jeg ikke klassifisere som arvelige...men er jo miljøbetinget ofte, og man blir jo påvirket,,

Skrevet

Alkoholisme er en sykdom og arvelige og biologiske anlegg kan ha betydning. Det er også noen nye forskninger som kan tyde på at det finnes et gen som kan øke en persons anlegg å bli alkoholiker.

Skrevet

Gosjameien da pila...

Beklager så meget at jeg ikke er et vandrende fakta-leksikon..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...