Gå til innhold

billig sunn mat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frosne grønnsaker, frossen fiskefilet av billigmerker, kyllingfilet.

Skrevet

Kyllingfilér er vel ikke direkte billig.

Og frossen kjøpefisk smaker piss, og er dessuten ikke halvparten så sunt som om man kjøper fersk og tilbereder det selv. Frosne grønnsaker er heller ikke så veldig næringsrik, bedre å tilberede selv.

Gulrøtter, brokkoli og løk er jo ganske billig. Og "god gammeldags fiskegrateng" fra frysedisken smaker faktisk godt.

Ellers kan du jo kjøpe når mat er på tilbud, og så lagre i fryseren. Kjøttdeig, kylling osv. Det meste er sunt bare man tenker på tilbehøret.

Skrevet

Det meste av mat er sunt, det er som oftest tilbehøret(sauser og slikt) som gjør retten usunn. Prøv å bruk mye grønt og lite fete sauser:)

Skrevet

Dyrk selv!

Fisk selv!

jakt selv!

Skrevet

Plukk bær på høsten som du fryser ned.

Nøtter er sunt.

Frukt kan du kjøpe direkte fra grossister, eller fruktselgere.

Skrevet

Kylling er billigere enn mye annet relativt fettfattig kjøtt. De fleste liker å spise kjøtt av og til.

Jeg spiser glatt frossenfisk, og synes det meste vi lager smaker helt utmerket. Kanskje det er kokken det er noe i veien med?

Frosne grønnsaker inneholder forholdsvis mye næring. Ikke så optimalt som helt ferske grønnsaker, men ofte fullt ut konkurransedyktig med det du får kjøpt som "ferskt" i butikken. Og prismessig er frossengrønnsaker temmelig mye bedre enn ferske.

Skrevet

Frosne grønnsaker er faktisk vel så sunne som "ferske", dvs de som er fraktet lange veier og har ligget lenge og vel i butikkhyllene under varierende forhold. De frosne er "sjokkfryst" rett etter innhøsting, og dersom de holdes dypfryst hele tiden er de derfor bedre enn de såkalt "ferske" både smaks- og ernæringsmessig sett..

Skrevet

Billig sunn mat. Høres ut som et hvert barns mareritt. Grusomt.

Skrevet

Syntes litt synd i barna deres jeg. De blir sikkert sunne, men å lære seg å like god mat gjør de ikke. Fete sauser og rødt kjøtt er faktisk noe som de fleste kulturer setter pris på. Å kose seg med mat er mere en å få i seg næring. Det spiller en god sosialfunksjon også. Men for å svare på spørmålet ditt HI, taco med kylling farse er billig og sunt.

Skrevet

Du synes synd på barna til noen fordi de stiller spørsmål om hva som er billig og sunn mat?

Ja, for det utelukker jo at familien noensinne spiser rødt kjøtt og fete sauser ...

Det skal forresten en god del til før tacos er sunne, all den tid folk her til lands gjerne har for vane å bruke slike ferdigproduserte tortillas/"tacoskjell" - kaloribomber fulle av usunt fett. Samme åssen kjøttdeig man benytter.

Skrevet

Rar tråd dette her.. En rakker ned på frossenfisk og frosne grønnsaker, for så å dra frem fiskegrateng fra frysedisk som et godt alternativ..???

En mener det er barns mareritt å vokse opp med billig og sunn mat. Her trengs det vel neppe noen kommentar til..

Og en mener at fete sauser og rødt kjøtt er noe som blir verdsatt i de fleste kulturer. Er den vestlige kultur "de fleste kulturer"? De fleste andre kulturer har vel langt oftere både fisk, ris og grønnsaker i sitt kosthold enn fete sauser og rødt kjøtt.

Og anbefaler man taco som et sunt og godt alternativ så har man jo strengt tatt ikke helt skjønt hva som er et sunt kosthold.

Men til deg HI. Holder du deg til produkter som er minst mulig bearbeidede så har du et godt utgangspunkt. Ikke farser og deiger.

Skrevet

- Frosne grønnsaker er i følge ernæringseksperter like sunt som ferske. De smaker kanskje ikke like godt, men det tror jeg er mest for oss , barn merker ikke så stor forskjell. Hvis du heller litt olivenolje over, så blir de gode.

- Poteter og ris er jo også veldig billig (kjøp sånne store sekker med ris fra internasjonale butikker).

- Frosen fisk som ikke er bearbeidet (altså ren fisk) er vel den sunneste og billigste løsningen for fisk. Eller hva med å steke en hel kalkun og leve på restekalkun fremover?

- Hermetiske tomater i stedet for posesauser fulle av salt. Kan også brukes til å lage hjemmelaget tomatsuppe. Snurr litt hvitløk, løk og chilli, helle oppe noen bokser tomater og krydre med basilikum og oregano. Ha evt. pasta og kjøttboller også.

Skrevet

Barn merker ikke forskjell på grønnsaker?

Er jo en grunn til at mange barn faktisk ikke liker grønnsaker! Og det er fordi foreldrene serveres ihjelkokt frossen-grønnsaker! Æsj! Skjønner godt at de nekter å spise!

Skrevet

Fiskekpudding enten steikt eller kokt. (Fiskebolller er også billig).

Lag en hvit saus. Kok poteter og ha grønnsaker som er billig for årstiden. Kjempegodt. Blomkål og gulrøtter er kjempegodt til og ikke veldig dyrt. De som ikke liker kokte grønnsaker kan få grønnsakene servert råe. Dette er en slager hjemme hos oss og ikke dyr i det hele tatt.

Skrevet

Jeg var ikke overbegeistret når min mor laget sunn mat, da jeg var liten. Du skriver at mange kulturer bruker mye fisk og ris.. kanskje fordi de ikke har tilgang på annet? Når mac ern kommer til disse landene blir de nedrente.

Skrevet

Med den maten dere har tenkt å servere barna deres skjønner jeg godt at de vil ende opp som barn som ikke liker middag og i stede tar seg en burger ute. Da sier de samme foreldrene... JEG KAN JO IKKE BESTEMME OVER UNGEN. For en gjeng. Hva med å lage noe godt. Noe samlende. Og er ikke budsjettet så stort får dere sørge for å lage riktig mengde.

Skrevet

Til 16.16

Kom med eksempler da! Hva er galt med fiskepudding, poteter, blomkål og gulrøtter? Jeg elsker det til og med som voksen!

Skrevet

Og hvem er det som avgjør at fiskeprodukter ikke er godt?

Fiskepinner er godt, med råkost til, og kanskje litt smelta smør på potetene. Fiskeboller er godt i hvitsaus, med gulrøtter, poteter og bacon til. Fiskegrateng er godt, med råkost og smør på potetene.

Fiskepudding er jeg ikke så glad i, men det betyr ikke at barna mine synes det samme.

Jeg har da ingen barn selv enda, bare en stesønn på 5 år. Og han spiser nesten bare gulrøtter når jeg halvsteker dem i stekepanna i olje og smør, og har på litt pepper og kvitløkssalt. Aldri sett en unge spise så mye grønnsaker før. Koker jeg dem, så går det ikke ned særlig mye. Så det har faktisk mye å si hvordan man tilbereder dem. Smør er ikke så sunt, men jeg velger ærlig talt heller å ha litt smør på grønnsakene, enn at de ikke blir spist i det hele tatt!

De fleste sauser lager jeg selv - fra bunnen av. Smaker MYE bedre enn de feridgposene!

Skrevet

Altså.. Du kan ikke bruke deg selv som et generelt eksempel. Det skjønner vel du også at ikke går? Men det er nok riktig at mange barn i vår kultur ikke liker sunn mat, men sannsynligvis har ikke det noe med hvordan sunn mat smaker men hvilke matvaner disse barna har fått hjemmefra, som igjen bunner ut i foreldrenes matvaner.

Du syns ikke det er fryktelig arrogant, for ikke å snakke om ignorant å

påstå at andre kulturer har det kostholdet de har fordi de ikke har samme tilgang til feite sauser og rødt kjøtt som oss?

For meg, og ganske mange andre mennesker, er ikke det optimale måltidet biff og feit saus. Jeg har en tilbøyelighet til å tro at folk som mener det ikke har smakt så veldig mye av den maten som lages rundt om i verden, og derfor rett og slett ikke vet at det finnes mye god mat rundt om kring.

Mac donalds og lignende gatekjøkkenmat ser jeg ikke på som mat, annet enn når man er bakfull.

At de faktisk selger i det du så vakkert refererer til som "disse" landene må nok ses i sammenheng med økonomiske evner hos kjøperene og prisen på møkkamaten som selges.

Skrevet

Mange barn liker fisk, men frossen fisk og posegulerøtter regner jeg med at de kan leve uten. Det gjelder å være lydhør for hva barnet faktisk liker. Ikke prøve å presse på dem ting som er sunt og billig.

Skrevet

Jeg serverer ikke barnet mitt det jeg selv ikke liker.. altså, jeg gir ikke uttrykk for at jeg ikke liker det, det må jo barnet avgjøre selv, men jeg kjøper ikke frossenfisk og posegulrøtter.

Kan godt kjøpe fiskepinner og fiskegrateng, men skal jeg steke eller koke fisk, så må jeg nok kjøpe ferskfisk.

Og jeg bruker ALLTID ferske gulrøtter, er bare det som duger!

Skrevet

Blir man servert nok brent grøt blir man vant med brent grøt. Trist Trist Trist. Prøv å fukusere litt mere på å lage GOD mat.

Skrevet

Klart fersk fisk og ferske grønnsaker smaker optimalt. Men det betyr da ikke at det på noen måte er en umulighet å slenge sammen et aldeles utmerket måltid av noen frosne laksefileter og en pose eller tre med frosne grønnsaker.

Spørsmålet her var vel ikke "hva er best," men hva er både bra og billig. Ikke alle har en økonomisk situasjon som tilsier at de kan spise ferskmat til alle måltider - og tro meg, frossenfisk og grønnsaker på pose er langt å foretrekke for mye annen middagsmat som er billig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...