:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 om man budsjeterer med 1 000 000 til kjellerdelen av boligen. altså til alt som skal til (bortsett fra sprengning), for å få en isolert og innredet kjellerdel på 100 kvm. tror dere det er noe som helst mulighet for å få det til? og da tenker jeg at innredingen, som kjøkken og bad er av typen "billigste kjøkkenet på ikea"
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Tjære snuppelupp !! dette er noen år frem..drøm iveg ! du har vunnet i lotto og funnet legen i ditt liv leeenge før spaden er i jorda !
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2008 jeg har lett på nett, men finner liksom ingen som oppgir noen sum om hva de har brukt for å få til sin kjeller del. og jeg har ingen aning i det hele tatt på hva noe sånt vil koste. så det ville vært litt ok og få høre om jeg er helt på jorde i den ville gjettingen min
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. desember 2008 hehe.. søta :-) du er snill du :-) hehe.. jeg må drømme, for jeg har ikke noe bedre og finne på.. hehe
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 også må du ha tak på kjelleren da ! ellers blir innredningen fra ikea ødelagt av regn !
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Vanskelig å si,men da vi innreda i kjelleren (ca 80m2) så var råbygget der,pluss takplatene. Vi snekra alt selv,og bestilte kjøkkeninnredning fra Ikea. Det vi hadde fagfolk til var flislegging av bad,rørlegging og elektriker. Med vinduer,dører,baderomsinnredning og alt inkludert, havna vi på en plass mellom 4- og 500.000.-
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 hva er foresten planene dine for imorgen ? leker gjemsel på msn igjen ?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. desember 2008 jepp, jeg leker gjemsel, men bare og si hei om du vil er der...hehe
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. desember 2008 ja også med lecamur (for det er vel det du mener med råbygget? vegger og tak.. hehe så blir det nok ca 300 000 også må man nok ha noe mer? hm.. hehe.. det burde være et sted som het "fra tomt til ferdig kjeller abc" hehe
Fullrulle86 Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Vi holder på å bygge vår andre hus. Denne gangen vurderte vi kjeller (for tomta er så dyp) men fant raskt ut at det var en dyr invistering så den droppa vi rett og slett! Det er ikke selve innredningen av kjelleren som er dyr. Det er for det første dyrt å støype. Spesielt viss grunnflaten ikke er firkantet. Så kommer det også til å koste dere ekstra å få gravefolka til å fylle igjen rundt fundamentet fordi det er mer puttel enn bare å planere tomta rett ut liksom. Så kommer da huset opp! Første etasjen i huset kommer også til å bli dyrere enn viss dere hadde bygd rett oppå en betongplate. Dette er fordi tregulv er mye dyrere og i tillegg må dere ha ekstra bærebjelker og snekkerabeid som også koster ekstra. Snekkeren må også fore ut alle veggene i kjelleren og plate fordi veggene er av betong. Så kommer også det elektriske og rørleggerarbeidet ekstra.Dette koster. Så må dere har flere vinduer og dører. Etter alt dette kan du begynnte å tenke på hav Ikea kjøkkenet koster... Husk på at hun over her hadde råbygget å deres kostet 500 000 å INNREDE. Tenk da på hva det kommer til å koste når dere må bygge det... så konklusjonen er: DYRT
Fullrulle86 Skrevet 30. desember 2008 #11 Skrevet 30. desember 2008 p.s. med ekstra mener jeg i forhold til hva det ville kostet å bygge hus på betongplate...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #12 Skrevet 30. desember 2008 Det spørs jo hva du regner med i kjelleren. Er tomta ferdig sprengt/planert? Er vann/kloakk lagt inntil tomta? Leca til vegger,og betongstøpt gulv,som forøvrig må være helt i vater før noe annet gjøres. Pussing av muren,både inn-og utvendig? Eventuelt varmekabler i yttergang/bad? Det koster alltid mye mer enn beregnet,så ta i skikkelig når dere regner på husbygging. Våres hus skulle koste 1,6 mill,men endte opp på 3 mill.......Litt endringer her,og litt høyere standard der..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 30. desember 2008 ja altså jeg mente ikke at jeg lurte på hva et ikea kjøkken kostet.. hehe men jeg mente sånn som du svarer. altså hva alt sammen har kostet folk her inne. kan tenke meg at det blir dyrt. tingen er at jeg tror nesten jeg må ha en kjeller av noe slag fordi ellers vil hele huset se helt malplasert ut. og om jeg da innreder den så kan jeg jo få inn 8000 - 9000 i måneden i leieintekter... hm...
Fullrulle86 Skrevet 30. desember 2008 #14 Skrevet 30. desember 2008 ja viss du kan få så mye i leieinntekter så dekker vel det antagelig det ekstra lånet på en kjeller pluss litt ekstra:o) Vi flytter litt uttafor byn så vet likom ikke hvordan det hadde vært å få leid ut der vi skal:o) Men ellers er det jo en fin ting da!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 30. desember 2008 ja regner at tomta er ferdig sprengt (for den må jeg jo sprenge uansett hvordan jeg snur og vender på det) så om du tenker at man begyner der man ville begynt om man skulle satt opp et hus uten kjeller, bare at man skal sette kjelleren der også (om du forstår hva jeg mener?) jeg skal ikke ha varmekabler i gang, kanskje på badet siden det er en kjeller. hm...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #16 Skrevet 30. desember 2008 Sånn tenkte vi også,men det var før renta begynte å stige..... Så pr idag har vi like mye å betale i lån,selv etter at vi fikk leietaker i hus. Dette pga at det vi får inn i husleie tilsvarer økning i renter hver måned.Så ikke alt går etter planen... (det var jeg som svarte lenger oppe her ang hva vi hadde punga ut med for å innrede råbygg)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #17 Skrevet 30. desember 2008 ja det er ganske mye slosskamp om leilighetene her ute. søsknene mine lette i 6 måneder før de ga opp og kjøpte i stedet. når søster skulle leie ut sin så kom folk og sa at de kunne betale mer i husleie om de fikk den osv. så det er virkelig kamp om utleieboligene. men så bor jeg rett uten for oslo da. hm... hihi... det er jo litt spenende da..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 30. desember 2008 ja sant, man må ta hyde for at renten stiger. men du har jo gjort en investering for lang tid fremover. nå huslånet er nedbetalt får du jo leieintekter fremdeles og jeg tror jeg må ha utleie del om jeg skal få det til å funke, siden huset skal stå på toppen av en knaus og jeg uansett må ha noe som huset kan stå på...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #19 Skrevet 30. desember 2008 Anonym 00:14 Skulle huset komme på 1 600 000??? med tomt graving osv????? tror du på julenissen eller hahahaha i såfall må du ha bygd på 70-tallet! Et hus i dag koster sjelden mindre en 1 400 000 (for et lite hus) så må en betale for tomt, graving, grunnmur osv. i tillegg så det er vanlig å jaffal legge på 1000 000 i tillegg til husprisen..
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #20 Skrevet 30. desember 2008 Veldig urealistisk, hadde det vært så realistisk som du tror, hadde mange flere gjort det for å få leieinntekter på nye hus vet du!!!!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #21 Skrevet 30. desember 2008 huset jeg ser på fra alvsbyhus koster 1 239 000 men da uten inredet loft da. også regner jeg med 500 000 i sprenging og 1 000 000 i kjeller del. men jeg har tomt da. og disse tallene er litt sånn "vil gjetting" fra min side. har ikke fått bud på verken sprenging eller kjeller enda. så da blir dt fort 2 800 000 i lån om jeg går for helt standar løsninger.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #22 Skrevet 30. desember 2008 så hva mener du er realistisk da? det er flere her inne som tidligere har sakt at de har byggd hus med utleiedel fordi ellers hadde de ikke hatt råd til og bygge... og det anbefalles jo.
Fullrulle86 Skrevet 30. desember 2008 #23 Skrevet 30. desember 2008 Det går ikke an si at det er urealistisk anonym!!! Selvfølgelig er det realistisk! viss en bygger i et atraktivt område som det er lett å leie ut i, hadde jeg bygd kjeller med det samme!!! Men siden vi bygger i en bondekommune denne gangen er det litt risky å invistere i en kjeller siden vi ikke vet om eller hvor mye vi eventuelt hadde fått for den! Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg ikke vært i tvil engang. Eller i storbyer sjenerellt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #24 Skrevet 30. desember 2008 om jeg få leid den ut til 10 000 (noe som ikke er usansynlig i det hele tatt) og ender opp med et lån på 2 300 000 så vil jeg i følge posten bare ha en egen utgift på boliglånet på 5000 kr i måneden... selvsakt kan renta stige, men da må den stige ganske mye før jeg sliter når jeg er ferdig utdannet. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå