Gå til innhold

Når blekner keisersnittarret?...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart ett år siden og fortsatt rødt her :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dette er veldig individuelt og kommer ann på hudtype, hvordan du ble sydd, om det var haste eller planlagt!?

Jeg hadde planlagt ks og har nesten aldri hatt noe arr egentlig. Ble sydd innvendig med selvoppløselig tråd og det ytterste hudlaget ble pent stripset sammen med teip. Idag ser jeg det nesten ikke!!!

Vet det går ann å få behandlig på sånne arr som er blitt veldig stygge og røde. Hør med en hudlege eller vanlig lege om hvilke muligheter som finnes!

Skrevet

Mitt arr er to år gammelt og jeg synes det har bleknet mye det siste året :-) Gi det et år til du!

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Ja tror det er veldig individuelt.. og litt hvordan man "steller" arret etter det har grodd.

Om 30 dager, er det akkurat 2år siden jeg hadde katastrofe ks. Og mitt syns ikke på en meters avstand. Mannen min må heelt inntil for å klare å se streken. Mitt sluttet å være rødt etter.. tja.. ca 6mnd om jeg ikke husker helt feil.

Fulgte "oppskriften" jeg fikk fra min kirurg som sydde meg ( faktisk plastisk kirurg,så heldig var jeg hehe)-så om det er det som har gjort at arret mitt ikke er synlig eller flaks,vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg hadde planlagt ks, og overlegen mente det var så pent sydd at jeg skulle kunne gå på nudiststrand etterpå, hehe. Men, jeg var ikke flink nok med å ikke løfte og ta det med ro... Kanskje derfor det er litt rødt og klør fortsatt..

Skrevet

Mitt arr er også veldig pent, men det var som sagt ganske rødt i over ett år. Fikk aldri noen spesiell instruks om hvordan jeg skulle stelle det? Men var ganske forsiktig med å ikke løfte tungt den første tiden, tror egentlig ikke det har noe å si for hvordan arret på utsiden blir etterpå.

Og på nudiststranden er det nok uansett stor takhøyde for både keisersnittarr og det som verre er :-)

Skrevet

olsokgubben: hahhahaaa :-D Jeg er ikke nudist altså, hihi, det var bare overlegen som sa dette for å berolige meg.

Skrevet

Du har vel ikkje solt arret? Enten med utesola eller solarium? For har du det, så vil det nok forbli rødt.....

Og om du ikkje har solt det, så vil det røde forsvinne etterkvart:)

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Ja, fikk faktisk et ark om hva jeg skulle/burde gjøre for at arret skulle bli så lite som mulig. Dette gjaldt ikke bare for ks arr altså hehe, var som sagt en plastisk kirurg.. Eneste grunnen til at jeg var så heldig å ha han tilstede under operasjonen, var fordi kirurgisk avd ikke hadde fått ks alarmen, så da jeg kom springendes opp til kirurgisk-så måtte de kaste ut en annen pasient som skulle ha mageplastisk. Så sa han etterpå at han syntest så synd på meg,så han hadde gjort alt i sin makt for at arret skulle bli fint.. men who knows?

Noe av listen kommer her (det jeg husker i farten):

-skifte bandasje hver gang jeg dusja (altså før det hadde grodd skikkelig)

-Skulle ta av stripsene etter 14dager, helst skulle de sitte på lenger

-Unngå all form for sol

-Ha plaster på arret konstant i 1 år, helst lenger.

-unngå parfymerte kremer på arret

citrus syre bleker arr, så gjerne smør det på etter at arret har grodd

Tja, det var det-men dette er vel så og si alle som får beskjed om vel?

Skrevet

mitt arr er kjempe rødt og KLØR. snart 4 mnd siden. arghh

men, jobber på kirurgisk avdeling (barne avd), hva vi pleier å si til spes tenåringsjentene er at hvis de teiper over sitt operasjons arr med slik hudfarget teip når de er i sola,minimum 1 år så blir arret mye penere. og dette gjelder faktisk selv om du ikke er nudist;) hehe, sola kommer igjennom badetøy. en liten teip remse over er alt du trenger.

Skrevet

Mitt arr er over 2 år gammel.

Er fortsatt rødt, ømt/numment og klør veldig.

Skrevet

Arret mitt er kjempefint, syns ikke i det heletatt. Keisersnitt for 3,5år siden!

Husker ikke når det begynte blekne men er nok en god stund siden!

Skrevet

Det kommer helt an på hvor god grohud og vev du har.

Her var arret ikke synlig etter 2 mnd. Har tatt 2 KS, og de har skjært på 2 ulike steder. Ingen av arrene vises. Har operert andre steder på kroppen, og der har også arrene bleknet kjapt.

Skrevet

Ja, man blir sydd i flere lag innvendig, men ikke det aller øverste hudlaget. Det blir teipet igjen! På den måten får man ikke noe arr etter sting eller stifter som også blir brukt. Denne måten å sy på blir ofte brukt på planlagte ks hvor man har god tid nettopp fordi arret blir knapt synlig!

Skrevet

Jeg tok keisersnitt for 21 år siden. Mitt sns nesten ikke, men når jeg blir svett så kan det hende det begynner å klø der. Jeg hadde planlagt keisersnitt og ble sydd vanlig. Tok stingene etter 6 dager på sykehuset.

Tror det har mye med hvordan du blir sydd og hvor godt grokjøtt du har. Jeg hadde veldig godt grokjøtt sa dem siden jeg kunne ta stingene etter 6 dager og dem normalt tar stingene etter 8-10 dager. :-)

Skrevet

Hm, jeg fikk ingen slike råd. Men jeg hadde ikke bandasje på i et mer enn noen få dager (skiftet en gang om dagen tror jeg, men altså bare i noen få dager), de på sykehuset insisterte på at bandasjen måtte av så fort som mulig. Har ikke hatt noe på arret etter det. Jeg hadde ikke strips da, var sydd med slik tråd som forsvinner av seg selv.

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

har tatt 2 snitt paa 2 aar paa samme sted (det siste var i februar), og de er ikke spesielt skjemmende. De ligger ca. 2cm under haarlinjen og er ikke spesielt lange ut paa sidene heller. ble sydd vanlig, men hadde staples (stifter) som ble fjernet etter en uke. Ser at det eneste problemet er hvis jeg legger paa i vekt saa kan det begynne aa bli litt heng over.. selve arret var bleknet i sommer. \

det blekner nok snart ser du, eller kjoep deg en arrblekningskrem, hvis de selger det i norge, eller noe som heter bio oil skal visst virke bra.

+

Skrevet

Mitt er helt blekt, men synes veldig godt selv etter snart 5 år. Tok lang tid før det bleknet.

Skrevet

8 mnd siden. Mitt syns kun om man ser skikkelig godt etter.

Ble stiftet, og er kjempe fornøyd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...