Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Jeg vet at jeg burde ha det men er så redd for at noe skal skje med dem!Helt ærlig så er sårer det også stoltheten min:=( Kan du fortelle meg litt om hvordan jeg går frem å hva jeg eventuelt har i møte.
Gjest -<<- Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Har ikke, men vi er. Besøkshjem, altså. Du tar kontakt med den lokale barnevernstjenesten, fremlegger ditt behov og ønske om avlastning. Dersom dere får det innvilget, vil de forsøke å finne en familie som passer godt med dere, og dere vil få møte familien sammen, se an kjemien etc. Det legges vekt på at dere skal være komfortable med besøkshjemmet, og de med dere. Det skal ofte en del til å få innvilget besøkshjem, men dette varierer fra sted til sted.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 Ta kontakt med barnevernet først og forklar situasjonen din. De vil så vurdere om det er nødvendig. Er du ressurssvak alenemor får du det med en gang. Når de har innvilget det, ordner de et avlastningshjem til deg feks en helg i mnd.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Pila: Kan jeg spørre hvor mye dere har utbetalt pr.døgn, for å være besøkshjem?
Gjest -<<- Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 550 minus 36% skatt + 220 skattefritt. Per barn.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Ja, jeg har et hjem til hvert barn:) De kan ikke være i samme familie(vi har prøvd), for det blir lett litt mye. Jada, JEG skal klare det, men kan ikke forvente at andre gjør det;) Jeg ba barnevernet om dette, og fikk søknaden innvilget med en helg i måneden. Har hatt dette tilbudet i ca 5 år nå. Og det er godt å ha. Og hver gang har det vært slik at en familie blir funnet av barnevernet, så får vi møte denne familien, slik at vi ser om vi liker hverandre og om barna "godkjenner" familien:) Hadde vi ikke likt dem, så hadde barnevernet prøvd å finne en ny familie. Vi har fått byttet familie, pga at de som først var ikke lenger klarte å møte ene barnets behov. Jeg synes vi har blitt tatt godt vare på, og tatt hensyn til hele denne tiden. Og barna trives med det og har det bra der. De får noen opplevelser som jeg ikke like lett kan gi dem:) Og jeg får litt tid for meg selv:) Anbefales:) Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 Hva skal til da?Er alene med ei på 1 og ei på 4 og har ingen faste avtaler med barnefar.Hvor mange barn har du fra før?Er det ikke sinnsykt travelt den helgen?Er det for såkalt dårlige mødre som har problemer eller vanlige som meg?
Gjest Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 Ressurssvak alenemor trenger du IKKE å være... Jeg er i prosessen nå med å få avlastnings hjem til min sønn, jeg er langt i fra resurssvak! Barnevernet mener, som meg, at min sønn har et stort behov for mannlige rollemodeller, da hans far ikke har noe kontakt md ham, heller har ikke jeg noen mannlige venner som kan fungere som positivt forbilde. I barnehagen jobber det bare kvinner. Det medfører at han ikke har noe som helst omgang med menn. Med dette som grunnlag har jeg nå fått innviglet besøkshjem, hvor kriteriet er at det er et hjem med en tydelig farsfigur, evt et homofilt par.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Kunne tenkt meg et avlastningshjem å sendt mannen min på. Men sånt finnes vel ikke ;-)
Gjest -<<- Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Det kommer som sagt helt an på barnevernstjenesten der du bor. Noen steder bruker besøkshjem mye, mens andre er i ferd med å minske bruken og heller satse på andre tiltak. Men det kommer selvsagt an på behovet i familien. Dersom du har lite nettverk og det er sannsynlig at barna kan dra godt av større kontaktflate og du av et pusterom, så er det slett ikke umulig at dere vil få vedtak på besøkshjem. Men du må nesten bare ta kontakt med barnevernet og snakke med dem. Vi har to egne og to som er her omtrent femti prosent av tiden, det er en ganske utvidet ordning men defineres som besøkshjem rent vedtaksmessig. Tidvis litt hektisk, ja. I utgangspunktet er barnevernets tiltak til for barna, ikke foreldrene. Altså ikke for noen spesiell type mødre. Men det sier seg jo selv at foreldrenes velbefinnende påvirker barna deres. Det er ikke uvanlig at enslige forsørgere med lite nettverk får besøkshjem, men som sagt veldig opp til den enkelte barnevernstjeneste.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #11 Skrevet 30. desember 2008 Det er nok ikke for "vanlige" folk, da kunne alle bare søkt om besøkshjem. Barnevernet vil nok stusse litt på hvorfor du tar kontakt og undersøke det nærmere. Det bør vel ligge problemer som du sier, til grunn for å få innvilget det.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #13 Skrevet 30. desember 2008 Hehe ja hvorfor fins det ikke avlastningshjem til mannfolka haha!!! Nei men lurer på en ting til.Får dere hjelp utenom?Kjenner ei som har avlastning en helg i mnd og bv dekker ridetimer,sommerleir osv...Men jeg vil ikke spør henne for mye om det og er ikke helt klar for å ring bv enda. hi
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #14 Skrevet 30. desember 2008 Ja, ene barnet her har i tillegg støttekontakt/aktivitetskontakt. De finner på ting en gang i uken. Det andre vil ikke ha, men har på papiret, så det er klart om noe skulle interessere. Dette har med alder å gjøre;) Men dette er barn med diagnoser, så jeg vet ikke om der er derfor......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå