Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Nå hører jeg strengt talt ikke til her inne lenger, men jeg vil gjerne si noen ord om amming allikevel. Jeg vil bare si dette, for om noen kommer til å oppleve det jeg opplever nå, så vil jeg bare si at DET ER HELT GREIT! Jenta mi er nå 10 dager gammel, og vi har hatt ammeproblemer fra starten. Det begynte vel på sykehuset strengt talt, med at jeg fikk utrolig vondt hver gang jeg ammet, og etter 2 dager var brystvortene mine ødelagt. Da vi kom hjem, ble det bare verre. De stillingene jeg hadde fått til på sykehuset, fikk jeg ikke til hjemme, og det ble rett og slett et helvete. Ja, jeg vet jeg kunne ringt ammehjelpen, men det gjorde jeg ikke. Jeg datt rett og slett ned i et sort hull, og så absolutt ingen utvei enn å slutte å amme til slutt. Det ble til at jeg gråt og gråt før hver gang jeg skulle amme, og jeg lot heller snuppa gråte i 5minutter ekstra før mat, bare så jeg kunne utsette det litte grann. Jenta mi var frustrert hele tiden, gråt hele tiden og ville ha mat hele tiden. Og jo mer frustrert hun ble jo mer frustrert ble jeg!!! Og det ble litt av en ond sirkel. Jeg følte meg som verdens verste mor, fordi jenta mi ikke hadde det bra. Og jeg følte meg som verdens verste mor fordi jeg ville gi opp ammingen. Man får det jo prentet inn fra alle kanter, at mm er det aller beste og amming er det aller beste. Ja, mm er jo selvfølgelig best for barnet, men noen ganger går det bare ikke! Igår ga jeg opp, og vi begynte å flaske henne isteden. Nå får hun det jeg klarer å pumpe ut av mm, og resten får hun som mme. Og hun er en HELT annen jente! Hun spiser og sover, og er mye mer fornøyd! Nå er det ikke hysterisk gråt hvert kvarter lenger! Nå sover hun mellom 1 1/2 - 3 timer mellom hver mating, og livet er mye lettere for alle. Jeg gråter fortsatt mye, fordi jeg har dårlig samvittighet fordi jeg ga opp ammingen, "som er det aller beste for mitt barn." Men, jeg klarte rett og slett ikke mer. Så, om det er noen der som får samme problemer som meg; DET ER HELT GREIT! Man blir ikke en dårligere mor selv om man ikke ammer!!!!!!!!! Det er ikke ammingen som bestemmer om man er en god mor eller ikke, og flaskebarn blir like friske og fine som ammebarn! Jeg ville bare si dette! Jeg sliter fortsatt med dårlig samvittighet, og gråter hele tiden pga det. Men jeg prøver virkelig å overbevise meg selv om at jeg ikke er en dårlig mor selvom jeg flasker, for jeg vet jo at det er det som er sannheten!
74skytte Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Jeg kjenner ei som var i samme situasjon som deg, og gikk rett og slett inn i en depresjon pga det. Hun skal ha igjen, og denne gangen skal hun ikke prøve en gang. Tror hun får noe så hun ikke produserer melk. Barnet er forresten frisk og sunn, og veldig sjelden syk, selvom han ikke fikk mm. Jeg vil prøve, og håper jeg får det til, men ikke for enhver pris. Forstår deg veldig godt, og ikke ha dårlig samvittighet for det. Selv om det er bra for barnet å få mm, så tar det ikke skade av å ikke få det. Lykke til videre, og kos dere sammen ved måltidene fordet.
Frida, med nr 3 i magen Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 Dette var en tøff start for dere! Høres vondt ut. Du har jo prøvd hardt også. Fortsett å si til deg selv at du ikke er en dårlig mor, for det er du absolutt ikke! For meg har ammingen vært vellykket med begge mine barn, og har ammet i 10 og 20 mnd. Men det som jeg syntes var så vanskelig første gangen, var at jeg ikke var forberedt på hvor vondt det gjorde å amme i begynnelsen. Det var det ingen som sa noe om. Brystvortene er jo så sensitive, og barnet suger virkelig hardt! Jeg fikk sår på den ene brystvorten, og blødde i et par uker, men klarte meg gjennom det. Heldigvis var det bare på det ene brystet. Da har man jo det andre og "avlaste" med. Så til dere førstegangsfødende vil jeg bare si at det kan gjøre vondt å amme, men hvis alt går bra, blir det bedre etter hvert. Så får vi håpe at de fleste ikke opplever det som Angeldoll har vært gjennom nå. Angeldoll; Stå på! Du ser jo at amming ikke var det beste for dere, for da hadde ikke du og barnet ditt hatt det så vondt og vanskelig. Lykke til, og ta godt vare på deg selv og din lille prinsesse!
Sol + spire Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Hei Angeldoll m desemberprinsesse. Dette var som tatt ut i fra min opplevelse da jeg fikk datteren min for ca 1,5 år siden. Jeg måtte også gi opp ammingen pga at det var helt jæwelig vondt og brystvortene var helt ødelagt. Etter 14 dager hadde både jeg og jenta grått og grått. Hun av sult, og jeg av utmattelse og følelsen av å ikke strekke til. Følte meg som en helt elendig mor. Ikke villle jeg slutte heller, men min mor sa at det ikke var verdens undergang å flaske henne. Så vi prøvde mme og jenta ble et helt annet menneske med en gang. Så jeg støtter deg i avgjørelsen din, og du kan tørke tårene dine nå og vær stolt av deg selv synes jeg. Klart at ammingen er det beste for barnet, men det blir folk av flaskunger også Ikke har jenta mi vært noe mer syk enn et puppebarn heller. er nok andre faktorer som spiller litt inn også. Kos deg med jenta di og konsentrer deg om at både du og hun har det fint. Denne følelsen går over. Skal jeg love deg. Stor klem:)
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 Hei Angeldoll. På besøk fra 2tri, og din historie er helt lik min, botsett fra 2 punkter. Vi hadde problemer fordi hun ikke ville suge, og jeg lot som førstegangsfødende hs og lege presse meg til å prøve i 2mnd før jeg satte ned foten. Det endte med depresjon, og jeg har fortsatt ettervirkninger/komplekser på grunn av den følelsen av å mislykkes. IKKE LA DET TÆRE PÅ DEG. Du har jaggu helt rett - det blir folk av flaskebarn også. Ikke før vi sluttet å amme og begynte med mme fikk jeg kjenne den hærlige morsfølelsen og kontakten med datteren min som alle snakket sånn om. Jeg angrer ikke på mitt valg, og det bør ingen andre heller gjøre.
randi79 mor til Sebastian ;) Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 hei hei.... vil bare si noen ord til dere alle som sliter med dålig samvite her inne pga amming.... for det viktigste er at barnet får i seg mat og ikke korleis
Nille mor Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 Jeg fikk kun mme og har ikke vært mer syk enn andre. Har heller ingen allergier, mens mannen min som fikk mm var mye plaget av allergi. Så slike ting har like mye med gener og gjøre som noe anna. Fikk til amminga sist og håper å klare det nå, og fordi det var praktisk. Men vi brukte litt erstatning i tillegg sist når jeg var borte osv, fordi det og var praktisk. Måtte kanskje slutte å amme sist pga en medisin, men slapp det. Men da var det ei helsesøster som sa til meg at ho trudde en av grunnene til det store fokuset på amming var at vi har det så bra ellers her i Norge, og ett eller annet skal en liksom fokusere på. Tenk på alle barna som vokser opp i land som er mye dårligere stillt enn oss da! Der de knapt nok har mat, hus, klær osv. Da blir amming eller flaskebarn en ganske liten bagatell i forhold! Så kos deg med jenta de. Det er jo veldig viktig for ho å ha ei mamma som er mer utkvilt og fornøyd og. Og om ei stund vil du knapt nok huske at du hadde dårlig samvittighet for dette :-)
lchristin-nydelig tulle Skrevet 31. desember 2008 #8 Skrevet 31. desember 2008 å amme er for de aller fleste vanskelig de første mnd. det er faktisk ikke mange det går feilfritt med, det er sjelden vare gitt. derfor har dem også amme tlf. Dem skulle tatt det temaet opp for alle gravide, at det kan være kjempe vanskelig og faktisk fryktelig vondt. jeg venter nr fire og har aldri klart ammingen perfekt, men gir ikke opp ennå. jeg ammet 3 uker m første mann 6 med andre og sleit meg gjennom fire mnd med tredje. skal ikke amme om det ikke går denne gangen. sliter meg jo ut, men jeg skal prøve. så jeg forstår godt dem som gir opp. man hører jo at det er så sunt for barnet og såååå koselig det er!!! nei, sunt for barnet JA,men det er helvetes vondt den første tiden. så koselig er det ikke,det var det ikke for meg iallefall. og skjønner at mange gir opp,men syns det er synd at det er blitt slik at man føler seg mislykket av den grunn fordi spes. jordmødre glorifiserer det så fryktelig. man er like god mor uansett!!! så lykke til alle sammen her inne.
Hakuna Matata Skrevet 31. desember 2008 #9 Skrevet 31. desember 2008 Dette var et fint innlegg, du gjorde iallefall veldig gode forsøk, og er sikkert en super mamma!! Godt nyttår!
Hakkamella Skrevet 31. desember 2008 #10 Skrevet 31. desember 2008 Først og fremst; grattis med den lille! Så; takk for at du stakk innom oss igjen, og med så gode ord. Det er sant at amming ikke er ensbetydende med gode mødre. Å være en god mor er å sørge for at barna alltid kommer først, og det gjør du jo siden du velger flaske fremfor amming. I din situasjon valgte du ro, tilfredshet og fred, fremfor sorg, elendighet og frustrasjon. Det syns jeg er et sterkt og godt valg som viser at du er en veldig god, klok og kjærlig mor. Jeg kommer til å gjøre det samme om jeg ikke får til ammingen. Bare lillefrøkna får mat så får jeg drite i min egen 'ære' mht amming.. for det er jo litt prestisje i det å amme og...
HH72 Skrevet 31. desember 2008 #11 Skrevet 31. desember 2008 Grattis med jenta! Ammehysteriet har kommet litt langt. Som dere ser av nicket mitt er jeg født tidlig på 70-tallet, da nesten ingen ble fullammet i samme grad som i dag. Det gikk faktisk bra! Selvsagt er morsmelk bra, men ikke for enhver pris. Lykke til videre med jenta di, det går sikkert kjempebra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå