mayaya Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Heisann damer! Jeg finner ikke igjen oppskrifta mi på Waldorfsalat, og det er jo litt krise da... Det er en som var med i en kelkunpakke engang :-p TROR ingrediensene er som følger, er det noen som kjenner den igjen??? Epler Stangselleri Druer Ananas Sitronsaft Kremfløte Majones Valnøtter Men forholdene har jeg ikke helt kontroll på :-p All hjelp mottas med takk
Gjest Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Jeg lager min sånn på slump, men ca 2 grønne epler 2 stilker selleri ca like mye kål ( vi liker den med kål i) som eplene i mengde ( stimmles helt tynt en liten klase med druer ca en liten boks med annanas ca 2 ss sitronsaft og gjerne 2ss annanasjuice, 1ts sukker røres også inn ca 1dl valnøtter som hakkes 1 1/2dl kremfløte ( piskes)og like mye majones som blandes forsiktig inn etter frukt og grønt er blandet med sitronsaften
mayaya Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2008 Hmm.. Den ligner, men er ikke den samme altså :-p Mye mer epler i min, mener jeg.. Hehehehe Men takk uansett!! Flere gode hjelpere?
CB-BabyBoy Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Jeg bruker 1 dl kremfløte og 1 dl majones; pisker kremen først og så pisker jeg inn majonesen. Jeg bruker også strimlet kål oppi. Har fått en nøyaktig oppskrift av mamma, men jeg slumper litt. Dvs jeg kan fint hakke hele boksen med valnøtter (sånn liten boks man kjøper på rema) siden jeg liker nøtter hvis du skjønner. Kan godt finne den detaljerte oppskriften om du vil ha?? Jeg pleier også å vente med sitronsaft og sukker til slutten; tilsetter forsiktig for å få den perfekte smaken. Mulig det er bare meg, men jeg føler litt at den må stå litt og få satt seg for å få rett smak? Kanskje bare 5 min i kjøleskap holder, så kan man smake litt for å se. ååå nå gleder jeg meg ikke til imorgen da!! Waldorf og fløtesaus, trenger man noe mer egentlig haha
mayaya Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2008 Hehe, CB, helt enig med deg!! Jeg har vært sengeliggende nå siden 22., og får ikke i meg mat, men Waldorf - DET har jeg lyst på ja!! hehehehe Høres ikke ut som min oppskrift da... *tenke* Jeg tror jeg hakker opp epler og har sitroner oppi der slik at epla ikke skal bli brun.... Og så tar det derfra :-p *øh*
CB-BabyBoy Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Er du dårlig pga graviditet? Uff jeg var dårlig gjennom hele, men waldorf skulle jeg ha julaften og nyttårs samme hva altså!! Jeg spiser det kun de 2 dagene i året, er jo litt styr å lage når det bare er meg som spiser det her i huset. Vet at det finnes ferdiglagd, men den smaker jo pyy. Kirsebær hører ikke hjemme i waldorf. Hm jeg har aldri sett at eplene blir brune i den, har alltid hatt litt til "dagen derpå" Hehe blir jo det selv om man er klin edru; 1 juledag og 1 nyttårsdag da er det superkosemat til frokost altså. Kan finne mammas oppskrift jeg og legge den til her, så kan du jo se!
Gjest Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 3 epler , ha over sitron 2 stang selleri stilker 20 blå druer 1 dl valnøtter 1 dl kremfløte piskes 1 dl majones 1 dl creme fraiche saften av 1 sitron ananas sukker, salt og pepper etter smak
mayaya Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. desember 2008 Nei, jeg er influensasyk, styggedommen! Ikke fått med meg noe av jula så langt :-( Men har håp til i morgen da! En så lenge! Og det beste med Waldorfen er jo selvfølgelig å lage MASSE, sånn at det blir igjen til dagen etter *huff*.... Hihihihi
mayaya Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. desember 2008 HønePøne, den så ganske riktig ut mins den CF´en.. Mulig jeg har noe å gå ut ifra nå takk!
CB-BabyBoy Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Skal vi se her da; 2 epler 2 ringer ananas 100 gr kål 100 gr druer 1 dl nøtter 1 dl majones 1 dl kremfløte 4 t-skjeer sitronsaft 2 t-skjeer sukker Dette er oppskriften morzan har brukt i alle år og som jeg elsker!! Den og fløtesaus blir helt nyyydelig. Jo siden vi er i tipsmodus, så kan jeg nevne dette om saus. Hvis man er i beit for kraft, så kan du bruke Toro Brun saus uten løk pose. Har du kremfløte, så bruk 2 dl fløte, 3 dl melk og 2 skiver brunost som blandes i når det våte er varmt. Bruker du matfløte, så er det samme dl mål, men bruk 3 skiver brunost. Blir ALLTID god saus, vi snakker praktisk talt drikkbar saus altså!! Men pass på å ha i brunosten når det er varmt for da smelter den inn. Kan sikkert ha den i når det er kaldt, men da er det litt værre med røringa..
Gjest Skrevet 30. desember 2008 #11 Skrevet 30. desember 2008 Værsegod, den var nydelig... Jeg hadde i litt lett rømme i stedet, da jeg likevel hadde det, og fungerte veldig bra det.
mayaya Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 30. desember 2008 Mmmm.... *nam* Synes det ser ut som den oppskrifta på salat er ganske riktig da, uten kålen... Hehe Håper virkelig jeg er mer oppegående i morra! Ellers blir det salat på senga.. thihi
CB-BabyBoy Skrevet 30. desember 2008 #13 Skrevet 30. desember 2008 Hehe waldorf er det eneste som kål er ok i i mine øyne. Ooo waldorf i senga må vel være den ypperste form for comfort food! Altså du kan jo virkelig gjøre en helaften ut av det hvis du har mulighet; flytte inn tv/dvd spiller, se på gode filmer om du har, kanskje mann/samboer kan ta med sin mat oppi senga til deg og så kan dere bare kose dere? Hvis du orker noe brus eller godis, så ta med det også. Man blir kanskje ikke friskere, men det blir litt bedre å være syk! Ønsker deg riktig god bedring, influensa er noe forbanna skit altså..
mayaya Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 30. desember 2008 You made my day nå, CB! Tusen takk for oppskrift og gode tips :-D Godt nytt år!
CB-BabyBoy Skrevet 30. desember 2008 #15 Skrevet 30. desember 2008 Haha jo bare hyggelig det Må holde sammen vi waldorf elskerne! Mannen min griner på nesa av blandingen kremfløte og majones hehe. Riktig godt nytt år til deg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå